Social networks: a contribution to the teaching of critical reading
Descripción del Articulo
This article shows how social networks have become part of the life of any person and even more so in university students who have been born in the digital age. Under this context, the reading field has seen the need to evolve and adapt to the world in which it fa...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2365 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Redes sociales, lectura crítica, recursos educativos, estrategias, educación superior. Social networks, critical reading, educational resources, strategies, higher education |
| id |
REVUNIFE_81781d6c5bf2e972c064069469b86f01 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2365 |
| network_acronym_str |
REVUNIFE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Social networks: a contribution to the teaching of critical readingRedes sociales: un aporte a la enseñanza de la lectura críticaPinto Maldonado, Luz KatherineRedes sociales, lectura crítica, recursos educativos, estrategias, educación superior.Social networks, critical reading, educational resources, strategies, higher educationThis article shows how social networks have become part of the life of any person and even more so in university students who have been born in the digital age. Under this context, the reading field has seen the need to evolve and adapt to the world in which it faces, which is why the booktubers and bookstagrammers were born, who today are the favorite analysts of young readers. It is necessary to bear in mind that the types of texts that these content creators promote are limited, since most of them only focus on offering reviews of children’s or young people’s Literature, very few are open to the development of critical reading, this merits a problem because it pigeonholes students to the conventional. Therefore, it is considered important to change this reality, using this information technology that is already successful in social networks, but this time with the intervention of the teaching professional who from his position will contribute with novel strategies to guide the development of this production of educational resources in order to improve the quality of information and the treatment of critical reading.Este artículo pone de manifiesto cómo las redes sociales se han convertido en parte de la vida del ser humano, centrándose su desarrollo especialmente en los estudiantes universitarios quienes han nacido en la era digital. En este contexto, el campo lector es un ámbito que se ha visto en la necesidad de evolucionar y adecuarse a un nuevo mundo marcado por el avance de la tecnología, generando con ello el nacimiento de los booktubers y bookstagrammers quienes hoy por hoy son los analistas favoritos de jóvenes lectores. Es necesario, tener en cuenta que los tipos detextos que fomentan estos creadores de contenido son limitados, pues en su mayoría, solo se centran en ofrecer reseñas de literatura infantil o juvenil, muy pocos tienen apertura al desarrollo de la lectura crítica, esto amerita una problemática porque encasilla a los estudiantes en lo convencional. Por lo tanto, se considera importante cambiar esta realidad, utilizando esta tecnología de la información, que ya es exitosa en las redes sociales, pero esta vez, con la intervención del profesional docente quien, desde su posición en la educación superior, puede aportar estrategias novedosas para guiar el desarrollo y la producción de recursos educativos, con el fin de mejorar la calidad de información y el tratamiento de la lectura crítica. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236510.33539/educacion.2021.v27n1.2365Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 73-77Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 73-772708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2432https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2455https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2790Derechos de autor 2021 Luz Katherine Pinto Maldonadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/23652025-05-07T13:28:49Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading Redes sociales: un aporte a la enseñanza de la lectura crítica |
| title |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| spellingShingle |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading Pinto Maldonado, Luz Katherine Redes sociales, lectura crítica, recursos educativos, estrategias, educación superior. Social networks, critical reading, educational resources, strategies, higher education |
| title_short |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| title_full |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| title_fullStr |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| title_full_unstemmed |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| title_sort |
Social networks: a contribution to the teaching of critical reading |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pinto Maldonado, Luz Katherine |
| author |
Pinto Maldonado, Luz Katherine |
| author_facet |
Pinto Maldonado, Luz Katherine |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Redes sociales, lectura crítica, recursos educativos, estrategias, educación superior. Social networks, critical reading, educational resources, strategies, higher education |
| topic |
Redes sociales, lectura crítica, recursos educativos, estrategias, educación superior. Social networks, critical reading, educational resources, strategies, higher education |
| description |
This article shows how social networks have become part of the life of any person and even more so in university students who have been born in the digital age. Under this context, the reading field has seen the need to evolve and adapt to the world in which it faces, which is why the booktubers and bookstagrammers were born, who today are the favorite analysts of young readers. It is necessary to bear in mind that the types of texts that these content creators promote are limited, since most of them only focus on offering reviews of children’s or young people’s Literature, very few are open to the development of critical reading, this merits a problem because it pigeonholes students to the conventional. Therefore, it is considered important to change this reality, using this information technology that is already successful in social networks, but this time with the intervention of the teaching professional who from his position will contribute with novel strategies to guide the development of this production of educational resources in order to improve the quality of information and the treatment of critical reading. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365 10.33539/educacion.2021.v27n1.2365 |
| url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365 |
| identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2021.v27n1.2365 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2432 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2455 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2365/2790 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Luz Katherine Pinto Maldonado http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Luz Katherine Pinto Maldonado http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 27 No. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 73-77 Educación; Vol. 27 Núm. 1 (2021): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 73-77 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
| instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| instacron_str |
UNIFE |
| institution |
UNIFE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1845071917392855040 |
| score |
13.395896 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).