Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance

Descripción del Articulo

This research focuses on Leonor Espinoza de Menéndez´s novel, Zarela. A feminist story (1915?)raising the need to change the status of women in the early 20th century in Peru through legalrecognition of civic, educational and labour rights of women. The gender issues, ideologicalrepresentations of m...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rojas Benavente, Lady
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/956
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/956
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Feminist novel, feminine condition, wrights of education, work and autonomy
Novela feminista, condición de las mujeres, reivindicaciones por la educación, el trabajo y la autonomía
id REVUNIFE_652f071c5c875d6ff6a5ca0388cf362a
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/956
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advanceZarela. Una historia feminista novela de Leonor Espinoza de Menéndez: sin educación la mujer no avanzaRojas Benavente, LadyFeminist novel, feminine condition, wrights of education, work and autonomyNovela feminista, condición de las mujeres, reivindicaciones por la educación, el trabajo y la autonomíaThis research focuses on Leonor Espinoza de Menéndez´s novel, Zarela. A feminist story (1915?)raising the need to change the status of women in the early 20th century in Peru through legalrecognition of civic, educational and labour rights of women. The gender issues, ideologicalrepresentations of male and female characters and abusive relationships help understand thetraditional and misogynist society´s context that was backed by State, legal and cultural institutions inorder to maintain the status quo and social and sexual differences. The writer Espinoza emphasizesthe need for education of women so that she can develop and play a role at work autonomouslyand independently. Her equality feminism calls for urgent changes.Esta investigación se centra en la novela de Leonor Espinoza de Menéndez, Zarela. Una historiafeminista (¿1915?) que plantea la necesidad de cambiar la condición femenina en el Perú deprincipios del siglo XX a través del reconocimiento legal de los derechos cívicos, educativos ylaborales de las mujeres. Las cuestiones del género, de las representaciones ideológicas de lospersonajes masculinos y femeninos y de las relaciones abusivas permiten entender mejor elcontexto tradicional y misógino de la sociedad que se amparaba en sus instituciones estatales,jurídicas y culturales para mantener el statu quo y las diferencias sociales y sexuales. La escritoraEspinoza pone el énfasis en la necesidad de la educación de la mujer para que pueda desarrollarsey desempeñarse en el trabajo de manera autónoma e independiente. Su feminismo de igualdadaboga por los cambios urgentes.Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/95610.33539/consensus.2014.v18n1.956Consensus; Vol. 18 No. 1 (2013): Consensus; 99-113Consensus; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Consensus; 99-1131680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/956/869Derechos de autor 2013 Lady Rojas Benaventeinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/9562022-05-05T07:08:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
Zarela. Una historia feminista novela de Leonor Espinoza de Menéndez: sin educación la mujer no avanza
title Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
spellingShingle Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
Rojas Benavente, Lady
Feminist novel, feminine condition, wrights of education, work and autonomy
Novela feminista, condición de las mujeres, reivindicaciones por la educación, el trabajo y la autonomía
title_short Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
title_full Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
title_fullStr Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
title_full_unstemmed Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
title_sort Leonor Espinoza de Menéndez´s Zarela. A feminist story: without education woman does not advance
dc.creator.none.fl_str_mv Rojas Benavente, Lady
author Rojas Benavente, Lady
author_facet Rojas Benavente, Lady
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Feminist novel, feminine condition, wrights of education, work and autonomy
Novela feminista, condición de las mujeres, reivindicaciones por la educación, el trabajo y la autonomía
topic Feminist novel, feminine condition, wrights of education, work and autonomy
Novela feminista, condición de las mujeres, reivindicaciones por la educación, el trabajo y la autonomía
description This research focuses on Leonor Espinoza de Menéndez´s novel, Zarela. A feminist story (1915?)raising the need to change the status of women in the early 20th century in Peru through legalrecognition of civic, educational and labour rights of women. The gender issues, ideologicalrepresentations of male and female characters and abusive relationships help understand thetraditional and misogynist society´s context that was backed by State, legal and cultural institutions inorder to maintain the status quo and social and sexual differences. The writer Espinoza emphasizesthe need for education of women so that she can develop and play a role at work autonomouslyand independently. Her equality feminism calls for urgent changes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/956
10.33539/consensus.2014.v18n1.956
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/956
identifier_str_mv 10.33539/consensus.2014.v18n1.956
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/956/869
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Lady Rojas Benavente
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Lady Rojas Benavente
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
dc.source.none.fl_str_mv Consensus; Vol. 18 No. 1 (2013): Consensus; 99-113
Consensus; Vol. 18 Núm. 1 (2013): Consensus; 99-113
1680-3817
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846974163763331072
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).