Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence
Descripción del Articulo
The aim of this study was to analyse the relationship of social acceptance/rejection whit anxiety-depressive symptomatology and emotional intelligence in Spanish children. The sample consisted of 94 students of Elementary School between 8 and 12 years. Results revelled the significant relationship b...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/190 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/190 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Rechazo social aceptación social inteligencia emocional ansiedad depresión niños Social rejection social acceptance emotional intelligence anxiety depression children |
id |
REVUNIFE_5759a0a679bbd4781ab26614e73c2c2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/190 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligenceAceptación/rechazo social infantil: relación con problemas emocionales e inteligencia emocionalMateu-Martínez, OrnelaPiqueras, José AntonioRivera-Riquelme, MaríaEspada, José PedroOrgilés, MireiaRechazo socialaceptación socialinteligencia emocionalansiedaddepresiónniñosSocial rejectionsocial acceptanceemotional intelligenceanxietydepressionchildrenThe aim of this study was to analyse the relationship of social acceptance/rejection whit anxiety-depressive symptomatology and emotional intelligence in Spanish children. The sample consisted of 94 students of Elementary School between 8 and 12 years. Results revelled the significant relationship between rejection index and symptomatology of social phobia, dysphoria and low self-stem, while the model for choices index is related whit social skills. In resume, social rejection is related whit emotional problems, whereas social acceptance does with emotional intelligence. This study suggests the relevance of developing socio-emotional competences programs to promote social acceptance and to prevent emotional disorders related with social rejection in childhood.El objetivo del estudio fue analizar la relación de la aceptación/rechazo social con la sintomatología ansioso-depresiva y la inteligencia emocional en niños españoles de 8 a 12 años. La muestra estuvo compuesta por 94 alumnos (45.7% varones, edad media = 9.76; DT = 1.09). Los resultados indicaron que el rechazo social se relaciona con la sintomatología de fobia social, disforia y baja autoestima, mientras que la aceptación social se relaciona con habilidades sociales. En resumen, el rechazo social se relaciona con problemas emocionales, mientras que la aceptación social lo hace con inteligencia emocional. Este estudio sugiere la importancia de desarrollar programas de competencias socio-emocionales para promover la aceptación social y prevenir los trastornos emocionales asociados al rechazo social en la infancia.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2014-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/19010.33539/avpsicol.2014.v22n2.190Avances en Psicología; Vol. 22 No. 2 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 205-213Avances en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 205-2131812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/190/175Derechos de autor 2014 Ornela Mateu-Martínez, José Antonio Piqueras, María Rivera-Riquelme, José Pedro Espada, Mireia Orgilésinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1902023-05-03T15:09:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence Aceptación/rechazo social infantil: relación con problemas emocionales e inteligencia emocional |
title |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
spellingShingle |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence Mateu-Martínez, Ornela Rechazo social aceptación social inteligencia emocional ansiedad depresión niños Social rejection social acceptance emotional intelligence anxiety depression children |
title_short |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
title_full |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
title_fullStr |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
title_full_unstemmed |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
title_sort |
Child social rejection/acceptance: relationship with emotional problems and emotional intelligence |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mateu-Martínez, Ornela Piqueras, José Antonio Rivera-Riquelme, María Espada, José Pedro Orgilés, Mireia |
author |
Mateu-Martínez, Ornela |
author_facet |
Mateu-Martínez, Ornela Piqueras, José Antonio Rivera-Riquelme, María Espada, José Pedro Orgilés, Mireia |
author_role |
author |
author2 |
Piqueras, José Antonio Rivera-Riquelme, María Espada, José Pedro Orgilés, Mireia |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Rechazo social aceptación social inteligencia emocional ansiedad depresión niños Social rejection social acceptance emotional intelligence anxiety depression children |
topic |
Rechazo social aceptación social inteligencia emocional ansiedad depresión niños Social rejection social acceptance emotional intelligence anxiety depression children |
description |
The aim of this study was to analyse the relationship of social acceptance/rejection whit anxiety-depressive symptomatology and emotional intelligence in Spanish children. The sample consisted of 94 students of Elementary School between 8 and 12 years. Results revelled the significant relationship between rejection index and symptomatology of social phobia, dysphoria and low self-stem, while the model for choices index is related whit social skills. In resume, social rejection is related whit emotional problems, whereas social acceptance does with emotional intelligence. This study suggests the relevance of developing socio-emotional competences programs to promote social acceptance and to prevent emotional disorders related with social rejection in childhood. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/190 10.33539/avpsicol.2014.v22n2.190 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/190 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2014.v22n2.190 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/190/175 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 22 No. 2 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 205-213 Avances en Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2014): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 205-213 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844437391733948416 |
score |
13.072484 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).