Secure attachment and infant development in vulnerable populations
Descripción del Articulo
There are several cultural, social and personal elements in our country that influence parental behavior and therefore, unable the best development of the infant. This investigation wants to determine the effectiveness of a program directed to mothers of vulnerable populations that encourages a secu...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/350 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/350 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Apego cuidadores infantes Attachment infants caregivers |
id |
REVUNIFE_4fb61ff75854b36ecfdac59895f8cc79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/350 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Secure attachment and infant development in vulnerable populationsApego seguro y desarrollo del infante en poblaciones vulnerablesFerreyros Peña, MónicaApegocuidadoresinfantesAttachmentinfantscaregiversThere are several cultural, social and personal elements in our country that influence parental behavior and therefore, unable the best development of the infant. This investigation wants to determine the effectiveness of a program directed to mothers of vulnerable populations that encourages a secure attachment bond, to improve the social-emotional and cognitive development of the infant in its first year of life. It is a quantitative research of experimental type and with a qualitative analysis. The results confirm the hypothesis, since the applied program shows a positive impact in each of the developmental dimensions (motor, cognitive, language, socioemotional and self-effort) in the intervention group. Regarding the presence-absence of attachment behaviors, mothers and children in the experimental group show a presence of behaviors of a secure bond attachment to 92.86% and mothers and children in the control group 62.5%.En las conductas de crianza ejercidas por las madres de nuestro país, se encuentran presentes diversos factores culturales, sociales y personales que dificultan el desarrollo óptimo del infante. En esta investigación se busca determinar la efectividad de un programa dirigido a madres de poblaciones vulnerables y orientado a fomentar un vínculo de apego seguro, que favorezca al desarrollo socioemocional y cognitivo del infante en su primer año de vida. Es una investigación cuantitativa de tipo experimental y con un análisis cualitativo. Los resultados confirman la hipótesis, el programa aplicado muestra un impacto positivo en cada una de las dimensiones del desarrollo (motor, cognoscitivo, lenguaje, socioemocional y esfuerzo propio) en el grupo de intervención. Respecto a presencia-ausencia de conductas de apego seguro, las madres y niños del grupo experimental muestran una presencia de conductas de vínculo de apego seguro al 92,86% y las madres y niños del grupo de control un 62,5%.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2017-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/35010.33539/avpsicol.2017.v25n2.350Avances en Psicología; Vol. 25 No. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 139-152Avances en Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 139-1521812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/350/83info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/3502023-05-03T20:17:42Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations Apego seguro y desarrollo del infante en poblaciones vulnerables |
title |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
spellingShingle |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations Ferreyros Peña, Mónica Apego cuidadores infantes Attachment infants caregivers |
title_short |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
title_full |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
title_fullStr |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
title_full_unstemmed |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
title_sort |
Secure attachment and infant development in vulnerable populations |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ferreyros Peña, Mónica |
author |
Ferreyros Peña, Mónica |
author_facet |
Ferreyros Peña, Mónica |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Apego cuidadores infantes Attachment infants caregivers |
topic |
Apego cuidadores infantes Attachment infants caregivers |
description |
There are several cultural, social and personal elements in our country that influence parental behavior and therefore, unable the best development of the infant. This investigation wants to determine the effectiveness of a program directed to mothers of vulnerable populations that encourages a secure attachment bond, to improve the social-emotional and cognitive development of the infant in its first year of life. It is a quantitative research of experimental type and with a qualitative analysis. The results confirm the hypothesis, since the applied program shows a positive impact in each of the developmental dimensions (motor, cognitive, language, socioemotional and self-effort) in the intervention group. Regarding the presence-absence of attachment behaviors, mothers and children in the experimental group show a presence of behaviors of a secure bond attachment to 92.86% and mothers and children in the control group 62.5%. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/350 10.33539/avpsicol.2017.v25n2.350 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/350 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2017.v25n2.350 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/350/83 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 25 No. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 139-152 Avances en Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2017): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 139-152 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705723843969024 |
score |
13.876703 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).