Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish

Descripción del Articulo

This work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this wo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sotelo-Martín, José-Alberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3039
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:scrum
recursos educativos abiertos
metodologías activas
metodologías ágiles
trabajo colaborativo
Scrum
open educational resources
active methodologies
agile methodologies
collaborative work
id REVUNIFE_4f7b0539057372fe16a7c7590cb3e960
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3039
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in SpanishMetodología Scrum con Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior Universitaria: Revisión Sistemática en Lengua EspañolaSotelo-Martín, José-Alberto scrumrecursos educativos abiertosmetodologías activasmetodologías ágilestrabajo colaborativoScrumopen educational resourcesactive methodologiesagile methodologiescollaborative workThis work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this work follows the PRISMA guidelines for systematic reviews, with a systematic publication search approach based on a series of different inclusion and exclusion criteria. The results of the review reveal a scarce development of research and teaching projects in which open educational resources and Scrum were combined. Finally, the review question that motivates this work is answered and it is concluded that there is no scope for this combined use in Spanish, as well as the desirability of continuing with the review in other languages, especially in English.Este trabajo revisa la literatura actual más relevante, en idioma español, para determinar si la combinación del uso de recursos educativos abiertos y de la metodología Scrum como forma de organización de materiales educativos abiertos para la creación de productos finales en educación superior universitaria es suficientemente amplia. La metodología utilizada en este trabajo sigue las directrices PRISMA para revisiones sistemáticas, con un planteamiento de búsqueda de publicaciones de forma sistemática a partir de una serie de diferentes criterios de inclusión y exclusión. Los resultados de la revisión revelan un escaso desarrollo de la investigación y de proyectos docentes en los que se combinen los recursos educativos abiertos y el Scrum. Finalmente, se da respuesta a la pregunta de revisión que motiva este trabajo y se concluye que no existe amplitud en este uso combinado en lengua española; también se plantea la necesidad de continuar con la revisión en otros idiomas, especialmente en inglés.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e30392708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3314https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3395Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martínhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/30392025-05-07T13:24:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
Metodología Scrum con Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior Universitaria: Revisión Sistemática en Lengua Española
title Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
spellingShingle Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
Sotelo-Martín, José-Alberto
scrum
recursos educativos abiertos
metodologías activas
metodologías ágiles
trabajo colaborativo
Scrum
open educational resources
active methodologies
agile methodologies
collaborative work
title_short Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
title_full Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
title_fullStr Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
title_full_unstemmed Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
title_sort Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
dc.creator.none.fl_str_mv Sotelo-Martín, José-Alberto
author Sotelo-Martín, José-Alberto
author_facet Sotelo-Martín, José-Alberto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv scrum
recursos educativos abiertos
metodologías activas
metodologías ágiles
trabajo colaborativo
Scrum
open educational resources
active methodologies
agile methodologies
collaborative work
topic scrum
recursos educativos abiertos
metodologías activas
metodologías ágiles
trabajo colaborativo
Scrum
open educational resources
active methodologies
agile methodologies
collaborative work
description This work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this work follows the PRISMA guidelines for systematic reviews, with a systematic publication search approach based on a series of different inclusion and exclusion criteria. The results of the review reveal a scarce development of research and teaching projects in which open educational resources and Scrum were combined. Finally, the review question that motivates this work is answered and it is concluded that there is no scope for this combined use in Spanish, as well as the desirability of continuing with the review in other languages, especially in English.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3314
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3395
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martín
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martín
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039
Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843803197820370944
score 13.378789
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).