Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish
Descripción del Articulo
This work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this wo...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3039 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | scrum recursos educativos abiertos metodologías activas metodologías ágiles trabajo colaborativo Scrum open educational resources active methodologies agile methodologies collaborative work |
id |
REVUNIFE_4f7b0539057372fe16a7c7590cb3e960 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3039 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in SpanishMetodología Scrum con Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior Universitaria: Revisión Sistemática en Lengua EspañolaSotelo-Martín, José-Alberto scrumrecursos educativos abiertosmetodologías activasmetodologías ágilestrabajo colaborativoScrumopen educational resourcesactive methodologiesagile methodologiescollaborative workThis work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this work follows the PRISMA guidelines for systematic reviews, with a systematic publication search approach based on a series of different inclusion and exclusion criteria. The results of the review reveal a scarce development of research and teaching projects in which open educational resources and Scrum were combined. Finally, the review question that motivates this work is answered and it is concluded that there is no scope for this combined use in Spanish, as well as the desirability of continuing with the review in other languages, especially in English.Este trabajo revisa la literatura actual más relevante, en idioma español, para determinar si la combinación del uso de recursos educativos abiertos y de la metodología Scrum como forma de organización de materiales educativos abiertos para la creación de productos finales en educación superior universitaria es suficientemente amplia. La metodología utilizada en este trabajo sigue las directrices PRISMA para revisiones sistemáticas, con un planteamiento de búsqueda de publicaciones de forma sistemática a partir de una serie de diferentes criterios de inclusión y exclusión. Los resultados de la revisión revelan un escaso desarrollo de la investigación y de proyectos docentes en los que se combinen los recursos educativos abiertos y el Scrum. Finalmente, se da respuesta a la pregunta de revisión que motiva este trabajo y se concluye que no existe amplitud en este uso combinado en lengua española; también se plantea la necesidad de continuar con la revisión en otros idiomas, especialmente en inglés.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e30392708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3314https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3395Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martínhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/30392025-05-07T13:24:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish Metodología Scrum con Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior Universitaria: Revisión Sistemática en Lengua Española |
title |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
spellingShingle |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish Sotelo-Martín, José-Alberto scrum recursos educativos abiertos metodologías activas metodologías ágiles trabajo colaborativo Scrum open educational resources active methodologies agile methodologies collaborative work |
title_short |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
title_full |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
title_fullStr |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
title_full_unstemmed |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
title_sort |
Scrum Methodology with Open Educational Resources in University Higher Education: Systematic Review in Spanish |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sotelo-Martín, José-Alberto |
author |
Sotelo-Martín, José-Alberto |
author_facet |
Sotelo-Martín, José-Alberto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
scrum recursos educativos abiertos metodologías activas metodologías ágiles trabajo colaborativo Scrum open educational resources active methodologies agile methodologies collaborative work |
topic |
scrum recursos educativos abiertos metodologías activas metodologías ágiles trabajo colaborativo Scrum open educational resources active methodologies agile methodologies collaborative work |
description |
This work reviews the most relevant and current literature in Spanish about the combination between the use of open educational resources and the Scrum methodology as a way of organizing open educational materials intended to create final products in higher education. The methodology used in this work follows the PRISMA guidelines for systematic reviews, with a systematic publication search approach based on a series of different inclusion and exclusion criteria. The results of the review reveal a scarce development of research and teaching projects in which open educational resources and Scrum were combined. Finally, the review question that motivates this work is answered and it is concluded that there is no scope for this combined use in Spanish, as well as the desirability of continuing with the review in other languages, especially in English. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3314 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3039/3395 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martín https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 José-Alberto Sotelo-Martín https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039 Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3039 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843803197820370944 |
score |
13.378789 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).