Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
Descripción del Articulo
The present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theor...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/1466 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability |
id |
REVUNIFE_44d34c5eb07c0d1c2823d11e56025f7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/1466 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of ArequipaAnálisis psicométrico del cuestionario de clima de aprendizaje en estudiantes de psicología de una Universidad Privada de ArequipaArias Gallegos, Walter L.Rivera, RenzoCeballos Canaza, Karla D.Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidadLearning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliabilityThe present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theory of tests and the factor analyses theory. The results indicate that the test has a structure of one factor only which explains the 54.5% of the total variance, with an internal consistency level of 0.915. We conclude that the test is valid and reliable, but it is necessary to research more with representative samples of different levels of teaching.La presente investigación de corte psicométrico analiza la validez y confiabilidad del Cuestionario de Clima del Aprendizaje en una muestra de 152 estudiantes universitarios de la carrea de Psicología de una universidad privada de la ciudad de Arequipa. Se procesaron los datos siguiendo los criterios de la teoría clásica de los tests y la teoría factorial. Los resultados indican que la prueba tiene una estructura de un solo factor que explica el 54.5% de la varianza total, con un nivel de consistencia interna de 0.915. Se concluye por tanto, que la prueba es válida y confiable, pero se requiere mayor investigación con muestras representativas de diferentes niveles de enseñanza.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2019-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/146610.33539/avpsicol.2019v27n1.1466Avances en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-641812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466/2086info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/14662023-05-03T20:20:56Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa Análisis psicométrico del cuestionario de clima de aprendizaje en estudiantes de psicología de una Universidad Privada de Arequipa |
title |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
spellingShingle |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa Arias Gallegos, Walter L. Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability |
title_short |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
title_full |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
title_fullStr |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
title_full_unstemmed |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
title_sort |
Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arias Gallegos, Walter L. Rivera, Renzo Ceballos Canaza, Karla D. |
author |
Arias Gallegos, Walter L. |
author_facet |
Arias Gallegos, Walter L. Rivera, Renzo Ceballos Canaza, Karla D. |
author_role |
author |
author2 |
Rivera, Renzo Ceballos Canaza, Karla D. |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability |
topic |
Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability |
description |
The present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theory of tests and the factor analyses theory. The results indicate that the test has a structure of one factor only which explains the 54.5% of the total variance, with an internal consistency level of 0.915. We conclude that the test is valid and reliable, but it is necessary to research more with representative samples of different levels of teaching. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466 10.33539/avpsicol.2019v27n1.1466 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2019v27n1.1466 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466/2086 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64 Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705724312682496 |
score |
13.814859 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).