Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa

Descripción del Articulo

The present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theor...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arias Gallegos, Walter L., Rivera, Renzo, Ceballos Canaza, Karla D.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1466
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad
Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability
id REVUNIFE_44d34c5eb07c0d1c2823d11e56025f7c
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1466
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of ArequipaAnálisis psicométrico del cuestionario de clima de aprendizaje en estudiantes de psicología de una Universidad Privada de ArequipaArias Gallegos, Walter L.Rivera, RenzoCeballos Canaza, Karla D.Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidadLearning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliabilityThe present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theory of tests and the factor analyses theory. The results indicate that the test has a structure of one factor only which explains the 54.5% of the total variance, with an internal consistency level of 0.915. We conclude that the test is valid and reliable, but it is necessary to research more with representative samples of different levels of teaching.La presente investigación de corte psicométrico analiza la validez y confiabilidad del Cuestionario de Clima del Aprendizaje en una muestra de 152 estudiantes universitarios de la carrea de Psicología de una universidad privada de la ciudad de Arequipa. Se procesaron los datos siguiendo los criterios de la teoría clásica de los tests y la teoría factorial. Los resultados indican que la prueba tiene una estructura de un solo factor que explica el 54.5% de la varianza total, con un nivel de consistencia interna de 0.915. Se concluye por tanto, que la prueba es válida y confiable, pero se requiere mayor investigación con muestras representativas de diferentes niveles de enseñanza.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2019-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/146610.33539/avpsicol.2019v27n1.1466Avances en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-641812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466/2086info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/14662023-05-03T20:20:56Z
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
Análisis psicométrico del cuestionario de clima de aprendizaje en estudiantes de psicología de una Universidad Privada de Arequipa
title Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
spellingShingle Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
Arias Gallegos, Walter L.
Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad
Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability
title_short Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
title_full Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
title_fullStr Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
title_full_unstemmed Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
title_sort Psychometric analysis of Learning Climate Questionnaire in psychology students from a private university of Arequipa
dc.creator.none.fl_str_mv Arias Gallegos, Walter L.
Rivera, Renzo
Ceballos Canaza, Karla D.
author Arias Gallegos, Walter L.
author_facet Arias Gallegos, Walter L.
Rivera, Renzo
Ceballos Canaza, Karla D.
author_role author
author2 Rivera, Renzo
Ceballos Canaza, Karla D.
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad
Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability
topic Clima de aprendizaje, psicometría, análisis factorial exploratorio, confiabilidad
Learning climate, psychometrics, exploratory factorial analysis, reliability
description The present research, of psychometrical kind, analyses the validity and reliability of the Learning Climate Questionnaire in a simple of 152 university students of Psychology from a private university of Arequipa. The data was processed following the criteria of the classical theory of tests and the factor analyses theory. The results indicate that the test has a structure of one factor only which explains the 54.5% of the total variance, with an internal consistency level of 0.915. We conclude that the test is valid and reliable, but it is necessary to research more with representative samples of different levels of teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466
10.33539/avpsicol.2019v27n1.1466
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2019v27n1.1466
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1466/2086
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64
Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 57-64
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705724312682496
score 13.814859
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).