Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic
Descripción del Articulo
The training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abs...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3523 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aristóteles epistemología filosofía antigua habilidades blandas Platón teoría del conocimiento Aristotle ancient philosophy epistemology Plato soft skills theory of knowledge |
| id |
REVUNIFE_3e530408178d0fb51da54822418b4086 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3523 |
| network_acronym_str |
REVUNIFE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topicLa epistemología antigua en la formación de posgradoDoardi, Davide Aristótelesepistemologíafilosofía antiguahabilidades blandasPlatónteoría del conocimientoAristotleancient philosophyepistemologyPlatosoft skillstheory of knowledgeThe training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abstract or lacking in practical relevance. In view of this perception, a methodological analysis was undertaken based on personal experience, delimiting both the normative dimension of the subject and its pedagogical justifications. Subsequently, in order to strengthen its historical understanding, the origin of epistemological thought in classical antiquity was reconstructed. The results show a close relationship between epistemological reflection and the development of transversal competencies. They also show how ancient epistemology tends towards a universalizing and deductive paradigm, the validity of which enters into crisis with the emergence of the social sciences in modernity. It is concluded that the study of ancient epistemology in graduate education is not only justified by its value in the construction of a critical self- understanding of the role of the researcher in the field of social sciences, but also by its contribution to the development of soft skills.La formación de investigadores en ciencias sociales requiere un posicionamiento epistemológico, lo cual implica activar conocimientos filosóficos que, en ocasiones, no fueron abordados adecuadamente durante la formación de grado. Esta exigencia puede provocar que el estudio de la epistemología sea percibido como excesivamente abstracto o carente de relevancia práctica. Ante esta percepción, se emprendió un análisis metodológico que partió de la experiencia personal, delimitando tanto la dimensión normativa de la asignatura como sus justificaciones pedagógicas. Posteriormente, con el objetivo de fortalecer su comprensión histórica, se reconstruyó el origen del pensamiento epistemológico en la antigüedad clásica. Los resultados evidencian una estrecha relación entre la reflexión epistemológica y el desarrollo de las competencias transversales. Asimismo, muestran cómo la epistemología antigua tiende hacia un paradigma universalizante y deductivo, cuya vigencia entra en crisis con el surgimiento de las ciencias sociales en la modernidad. Se concluye que el estudio de la epistemología antigua en la formación de posgrado no solo está justificado por su valor en la construcción de una autocomprensión crítica del rol del investigador en el campo de las ciencias sociales, sino también por su contribución al desarrollo de habilidades blandas.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/352310.33539/phai.v24i2.3523Phainomenon; Vol. 24 No. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523Phainomenon; Vol. 24 Núm. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e35232708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523/3616Derechos de autor 2025 Davide Doardihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/35232025-09-17T08:37:33Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic La epistemología antigua en la formación de posgrado |
| title |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| spellingShingle |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic Doardi, Davide Aristóteles epistemología filosofía antigua habilidades blandas Platón teoría del conocimiento Aristotle ancient philosophy epistemology Plato soft skills theory of knowledge |
| title_short |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| title_full |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| title_fullStr |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| title_full_unstemmed |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| title_sort |
Matienzo’s reflection on the theory of value and the organicist discursive topic |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Doardi, Davide |
| author |
Doardi, Davide |
| author_facet |
Doardi, Davide |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Aristóteles epistemología filosofía antigua habilidades blandas Platón teoría del conocimiento Aristotle ancient philosophy epistemology Plato soft skills theory of knowledge |
| topic |
Aristóteles epistemología filosofía antigua habilidades blandas Platón teoría del conocimiento Aristotle ancient philosophy epistemology Plato soft skills theory of knowledge |
| description |
The training of social science researchers requires an epistemological positioning, which implies activating philosophical knowledge that, on occasions, was not adequately addressed during undergraduate training. This requirement can cause the study of epistemology to be perceived as excessively abstract or lacking in practical relevance. In view of this perception, a methodological analysis was undertaken based on personal experience, delimiting both the normative dimension of the subject and its pedagogical justifications. Subsequently, in order to strengthen its historical understanding, the origin of epistemological thought in classical antiquity was reconstructed. The results show a close relationship between epistemological reflection and the development of transversal competencies. They also show how ancient epistemology tends towards a universalizing and deductive paradigm, the validity of which enters into crisis with the emergence of the social sciences in modernity. It is concluded that the study of ancient epistemology in graduate education is not only justified by its value in the construction of a critical self- understanding of the role of the researcher in the field of social sciences, but also by its contribution to the development of soft skills. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-08-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523 10.33539/phai.v24i2.3523 |
| url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523 |
| identifier_str_mv |
10.33539/phai.v24i2.3523 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3523/3616 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Davide Doardi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Davide Doardi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Phainomenon; Vol. 24 No. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523 Phainomenon; Vol. 24 Núm. 2 (2025): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3523 2708-5023 1819-1983 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
| instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| instacron_str |
UNIFE |
| institution |
UNIFE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1845071842806595584 |
| score |
13.4576025 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).