An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis

Descripción del Articulo

This research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez Arocho, Wanda C.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2526
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enfoque histórico-cultural
memoria histórica
vivencia
fondos de conocimiento e identidad
Historical-cultural approach
collective memory
experience
funds of knowledge and identity
id REVUNIFE_359fe6f80544978ed197c29d7edd9abe
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2526
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysisUna experiencia educativa sobre memoria histórica y justicia social en la República Dominicana: Análisis en clave histórico-culturalRodríguez Arocho, Wanda C. Enfoque histórico-culturalmemoria históricavivenciafondos de conocimiento e identidadHistorical-cultural approachcollective memoryexperiencefunds of knowledge and identityThis research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences of a generation that lived through the historical and sociocultural context of Fulgencio Batista’s dictatorship, and young people who have learned about it through readings from the school curriculum and exposure to the mass media. The significance of the strategy lies in the identification and examination of concepts developed from a historical-cultural perspective linking education and human development. Key concepts include experience, the social situation of development, knowledge and identity backgrounds, and consciousnessEste trabajo es un estudio de caso que presenta la sistematización de una experiencia educativa en la República Dominicana orientada al desarrollo de la memoria histórica y la justicia social. Esta sistematización implica significar una estrategia didáctica que pone en diálogo intergeneracional las experiencias de una generación que vivió el contexto histórico y sociocultural de la dictadura de Fulgencio Batista y jóvenes cuya aproximación al mismo ha sido por vía de la lectura en currículos escolares y exposición medios de comunicación masiva. La significación de la estrategia que elaboro pasa por la identificación y examen de conceptos desarrollados desde la perspectiva histórico-cultural para vincular educación y desarrollo humano. Entre estos conceptos destacan la vivencia, la situación social del desarrollo, los fondos de conocimiento, los fondos de identidad y la conciencia.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/252610.33539/educacion.2022.v28n1.2526Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e25262708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2849https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2924Derechos de autor 2022 Libio Huarotohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/25262025-05-07T18:28:11Z
dc.title.none.fl_str_mv An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
Una experiencia educativa sobre memoria histórica y justicia social en la República Dominicana: Análisis en clave histórico-cultural
title An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
spellingShingle An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
Rodríguez Arocho, Wanda C.
Enfoque histórico-cultural
memoria histórica
vivencia
fondos de conocimiento e identidad
Historical-cultural approach
collective memory
experience
funds of knowledge and identity
title_short An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
title_full An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
title_fullStr An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
title_full_unstemmed An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
title_sort An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Arocho, Wanda C.
author Rodríguez Arocho, Wanda C.
author_facet Rodríguez Arocho, Wanda C.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Enfoque histórico-cultural
memoria histórica
vivencia
fondos de conocimiento e identidad
Historical-cultural approach
collective memory
experience
funds of knowledge and identity
topic Enfoque histórico-cultural
memoria histórica
vivencia
fondos de conocimiento e identidad
Historical-cultural approach
collective memory
experience
funds of knowledge and identity
description This research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences of a generation that lived through the historical and sociocultural context of Fulgencio Batista’s dictatorship, and young people who have learned about it through readings from the school curriculum and exposure to the mass media. The significance of the strategy lies in the identification and examination of concepts developed from a historical-cultural perspective linking education and human development. Key concepts include experience, the social situation of development, knowledge and identity backgrounds, and consciousness
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526
10.33539/educacion.2022.v28n1.2526
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2022.v28n1.2526
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2849
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2924
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Libio Huaroto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Libio Huaroto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526
Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846340237796573184
score 13.887878
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).