An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis
Descripción del Articulo
This research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences o...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2526 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Enfoque histórico-cultural memoria histórica vivencia fondos de conocimiento e identidad Historical-cultural approach collective memory experience funds of knowledge and identity |
id |
REVUNIFE_359fe6f80544978ed197c29d7edd9abe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2526 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysisUna experiencia educativa sobre memoria histórica y justicia social en la República Dominicana: Análisis en clave histórico-culturalRodríguez Arocho, Wanda C. Enfoque histórico-culturalmemoria históricavivenciafondos de conocimiento e identidadHistorical-cultural approachcollective memoryexperiencefunds of knowledge and identityThis research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences of a generation that lived through the historical and sociocultural context of Fulgencio Batista’s dictatorship, and young people who have learned about it through readings from the school curriculum and exposure to the mass media. The significance of the strategy lies in the identification and examination of concepts developed from a historical-cultural perspective linking education and human development. Key concepts include experience, the social situation of development, knowledge and identity backgrounds, and consciousnessEste trabajo es un estudio de caso que presenta la sistematización de una experiencia educativa en la República Dominicana orientada al desarrollo de la memoria histórica y la justicia social. Esta sistematización implica significar una estrategia didáctica que pone en diálogo intergeneracional las experiencias de una generación que vivió el contexto histórico y sociocultural de la dictadura de Fulgencio Batista y jóvenes cuya aproximación al mismo ha sido por vía de la lectura en currículos escolares y exposición medios de comunicación masiva. La significación de la estrategia que elaboro pasa por la identificación y examen de conceptos desarrollados desde la perspectiva histórico-cultural para vincular educación y desarrollo humano. Entre estos conceptos destacan la vivencia, la situación social del desarrollo, los fondos de conocimiento, los fondos de identidad y la conciencia.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/252610.33539/educacion.2022.v28n1.2526Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e25262708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2849https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2924Derechos de autor 2022 Libio Huarotohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/25262025-05-07T18:28:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis Una experiencia educativa sobre memoria histórica y justicia social en la República Dominicana: Análisis en clave histórico-cultural |
title |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
spellingShingle |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis Rodríguez Arocho, Wanda C. Enfoque histórico-cultural memoria histórica vivencia fondos de conocimiento e identidad Historical-cultural approach collective memory experience funds of knowledge and identity |
title_short |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
title_full |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
title_fullStr |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
title_full_unstemmed |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
title_sort |
An educational experience on collective memory and social justice in the Dominican Republic: a cultural-historical analysis |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez Arocho, Wanda C. |
author |
Rodríguez Arocho, Wanda C. |
author_facet |
Rodríguez Arocho, Wanda C. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Enfoque histórico-cultural memoria histórica vivencia fondos de conocimiento e identidad Historical-cultural approach collective memory experience funds of knowledge and identity |
topic |
Enfoque histórico-cultural memoria histórica vivencia fondos de conocimiento e identidad Historical-cultural approach collective memory experience funds of knowledge and identity |
description |
This research is a case study that presents the systematization of an educational experience in the Dominican Republic focused on the development of collective memory and social justice. This systematization represents a teaching strategy that promotes intergenerational dialogue on the experiences of a generation that lived through the historical and sociocultural context of Fulgencio Batista’s dictatorship, and young people who have learned about it through readings from the school curriculum and exposure to the mass media. The significance of the strategy lies in the identification and examination of concepts developed from a historical-cultural perspective linking education and human development. Key concepts include experience, the social situation of development, knowledge and identity backgrounds, and consciousness |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526 10.33539/educacion.2022.v28n1.2526 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n1.2526 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2849 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2526/2924 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Libio Huaroto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Libio Huaroto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526 Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2526 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340237796573184 |
score |
13.887878 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).