The conception of language in Descartes and Locke

Descripción del Articulo

The present work establishes an introduction to the analysis of the concept of language, reviewed in the thought of Descartes and Locke. We specifically address the meaning of "ideas" and "words" in both thinkers. We start with a comparison of the definitions and continue with a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lazarte Oyague, Saby E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1477
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ideas
palabras
cosas
lenguaje
método
words
things
language
method
id REVUNHEVAL_f72b17f7109f6a97745f15eba3cee0d6
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1477
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling The conception of language in Descartes and LockeLa concepción de lenguaje en Descartes y LockeLazarte Oyague, Saby E.IdeaspalabrascosaslenguajemétodoIdeaswordsthingslanguagemethodThe present work establishes an introduction to the analysis of the concept of language, reviewed in the thought of Descartes and Locke. We specifically address the meaning of "ideas" and "words" in both thinkers. We start with a comparison of the definitions and continue with a hermeneutic analysis that allows us a rereading of Cartesian thinking versus Locke's empiricism. The works that we bring to the table are on the one hand The Rules for the Direction of the Spirit (1628) and on the other The Essay on Human Understanding (1690), which are the starting point for analyzing this problematic. Establishing in modernity a precedent of deserved study on language, a subject that is later revised by the contemporary mentality as a cornerstone of the philosophy of language. El presente trabajo establece una introducción al análisis del concepto del lenguaje, revisados en el pensamiento de Descartes y Locke. Abordamos específicamente el sentido de “las ideas” y “las palabras” en ambos pensadores. Partimos de una comparación de las definiciones y proseguimos con un análisis hermenéutico que nos permite una relectura del pensar cartesiano frente al empirismo de Locke. Las obras que traemos acotación son por un lado Las reglas para la dirección del espíritu (1628) y por otro El ensayo del entendimiento humano (1690), estos son el referente de partida para analizar tal problemática. Estableciéndose en la modernidad un antecedente de merecido estudio sobre el lenguaje, tema que posteriormente es revisado por la mentalidad contemporánea como piedra angular de la filosofía del lenguaje.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/147710.46276/rifce.v8i1.1477Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 49-522707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477/1356http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477/1409info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/14772022-08-22T03:29:07Z
dc.title.none.fl_str_mv The conception of language in Descartes and Locke
La concepción de lenguaje en Descartes y Locke
title The conception of language in Descartes and Locke
spellingShingle The conception of language in Descartes and Locke
Lazarte Oyague, Saby E.
Ideas
palabras
cosas
lenguaje
método
Ideas
words
things
language
method
title_short The conception of language in Descartes and Locke
title_full The conception of language in Descartes and Locke
title_fullStr The conception of language in Descartes and Locke
title_full_unstemmed The conception of language in Descartes and Locke
title_sort The conception of language in Descartes and Locke
dc.creator.none.fl_str_mv Lazarte Oyague, Saby E.
author Lazarte Oyague, Saby E.
author_facet Lazarte Oyague, Saby E.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ideas
palabras
cosas
lenguaje
método
Ideas
words
things
language
method
topic Ideas
palabras
cosas
lenguaje
método
Ideas
words
things
language
method
description The present work establishes an introduction to the analysis of the concept of language, reviewed in the thought of Descartes and Locke. We specifically address the meaning of "ideas" and "words" in both thinkers. We start with a comparison of the definitions and continue with a hermeneutic analysis that allows us a rereading of Cartesian thinking versus Locke's empiricism. The works that we bring to the table are on the one hand The Rules for the Direction of the Spirit (1628) and on the other The Essay on Human Understanding (1690), which are the starting point for analyzing this problematic. Establishing in modernity a precedent of deserved study on language, a subject that is later revised by the contemporary mentality as a cornerstone of the philosophy of language. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477
10.46276/rifce.v8i1.1477
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v8i1.1477
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477/1356
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1477/1409
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 49-52
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843166250084073472
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).