Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco
Descripción del Articulo
Quilla Rumi houses more than 200 cave paintings that have not yet been deciphered, which opens the possibility of analyzing them from a scientific approach to deepen the knowledge of the first inhabitants and their cultural identity in relation to the historical past of Huánuco. The purpose of the s...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2159 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | quinario perro pintura rupestre cuadrado quinary dog painting cave square |
id |
REVUNHEVAL_debff893c0a37faef7943f43ea817bd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2159 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, HuanucoSistema de numeración quinario, en los motivos 19, 20 y 21 del sector D en Quilla Rumi, HuánucoAlomia-Lucero, José M.Sixto-Dávila, LianaquinarioperropinturarupestrecuadradoquinarydogpaintingcavesquareQuilla Rumi houses more than 200 cave paintings that have not yet been deciphered, which opens the possibility of analyzing them from a scientific approach to deepen the knowledge of the first inhabitants and their cultural identity in relation to the historical past of Huánuco. The purpose of the study was to demonstrate that motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi represent the quinary numbering system of the ancient settlers of the region. A qualitative approach, documentary type and analytical-synthetic methods were used to analyze the images of the cave paintings. The analysis of these three motives revealed their interrelationships. It is concluded that motif 20, with four points and a line, represents the number five, considered as a hand in the quinary number system. The 21 motif, with a square and a central dot, also symbolizes the number five, but in a more advanced and practical way. Motif 19 represents the number 25 or five hands, and by including the head with two eyes and a nose, it could represent 28 days, the lunar cycle. Furthermore, the head of the figure is identified as that of a Peruvian dog due to its morphological characteristics.Quilla Rumi alberga más de 200 pinturas rupestres que aún no han sido descifradas, lo que abre la posibilidad de analizarlas desde un enfoque científico para profundizar en el conocimiento de los primeros habitantes y su identidad cultural en relación con el pasado histórico de Huánuco. El propósito del estudio fue demostrar que los motivos 19, 20 y 21 del sector D en Quilla Rumi representan el sistema de numeración quinario de los antiguos pobladores de la región. Se empleó un enfoque cualitativo, de tipo documental y métodos analítico-sintéticos para analizar las imágenes de las pinturas rupestres. El análisis de estos tres motivos reveló sus interrelaciones. Se concluye que el motivo 20, con cuatro puntos y una línea, representa el número cinco, considerado como una mano en el sistema de numeración quinario. El motivo 21, con un cuadrado y un punto central, también simboliza el número cinco, pero de manera más avanzada y práctica. El motivo 19 representa el número 25 o cinco manos, y al incluir la cabeza con dos ojos y una nariz, podría representar 28 días, el ciclo lunar. Además, la cabeza de la figura se identifica como la de un perro peruano debido a sus características morfológicas.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/215910.33554/riv.18.2.2159Investigación Valdizana; Vol. 18 No. 2 (2024); e2159Investigación Valdizana; Vol. 18 Núm. 2 (2024); e2159Investigación Valdizana; v. 18 n. 2 (2024); e21591995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159/1947http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159/1965Derechos de autor 2024 José M. Alomia-Lucero, Liana Sixto-Dávilahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/21592024-09-20T18:43:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco Sistema de numeración quinario, en los motivos 19, 20 y 21 del sector D en Quilla Rumi, Huánuco |
title |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
spellingShingle |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco Alomia-Lucero, José M. quinario perro pintura rupestre cuadrado quinary dog painting cave square |
title_short |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
title_full |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
title_fullStr |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
title_full_unstemmed |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
title_sort |
Quinary numbering system, in motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi, Huanuco |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Alomia-Lucero, José M. Sixto-Dávila, Liana |
author |
Alomia-Lucero, José M. |
author_facet |
Alomia-Lucero, José M. Sixto-Dávila, Liana |
author_role |
author |
author2 |
Sixto-Dávila, Liana |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
quinario perro pintura rupestre cuadrado quinary dog painting cave square |
topic |
quinario perro pintura rupestre cuadrado quinary dog painting cave square |
description |
Quilla Rumi houses more than 200 cave paintings that have not yet been deciphered, which opens the possibility of analyzing them from a scientific approach to deepen the knowledge of the first inhabitants and their cultural identity in relation to the historical past of Huánuco. The purpose of the study was to demonstrate that motifs 19, 20 and 21 of sector D in Quilla Rumi represent the quinary numbering system of the ancient settlers of the region. A qualitative approach, documentary type and analytical-synthetic methods were used to analyze the images of the cave paintings. The analysis of these three motives revealed their interrelationships. It is concluded that motif 20, with four points and a line, represents the number five, considered as a hand in the quinary number system. The 21 motif, with a square and a central dot, also symbolizes the number five, but in a more advanced and practical way. Motif 19 represents the number 25 or five hands, and by including the head with two eyes and a nose, it could represent 28 days, the lunar cycle. Furthermore, the head of the figure is identified as that of a Peruvian dog due to its morphological characteristics. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159 10.33554/riv.18.2.2159 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.18.2.2159 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159/1947 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2159/1965 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 José M. Alomia-Lucero, Liana Sixto-Dávila http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 José M. Alomia-Lucero, Liana Sixto-Dávila http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 18 No. 2 (2024); e2159 Investigación Valdizana; Vol. 18 Núm. 2 (2024); e2159 Investigación Valdizana; v. 18 n. 2 (2024); e2159 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166243057565696 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).