Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution
Descripción del Articulo
The objective of this research was to understand staff perceptions of teleworking and its impact on job performance within a higher education institution. The research used a quantitative, applied approach and a non-experimental, correlational, and cross-sectional design. Data were collected through...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2355 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2355 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | teletrabajo desempeño laboral tecnologías de la información teleworking job performance information technologies |
id |
REVUNHEVAL_8d3f698dbf8304c8abb34e7c000dcae8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2355 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institutionTeletrabajo y desempeño laboral: Percepción del personal de una institución de educación superiorOrtiz-Huaman, Maria L.teletrabajodesempeño laboraltecnologías de la informaciónteleworkingjob performanceinformation technologiesThe objective of this research was to understand staff perceptions of teleworking and its impact on job performance within a higher education institution. The research used a quantitative, applied approach and a non-experimental, correlational, and cross-sectional design. Data were collected through a questionnaire administered to a sample of 195 staff members at the institution. The results showed that 84% of respondents perceived their job performance in the context of teleworking as good, while 16% considered it average. It was also identified that teleworking is related to access to and use of information and communication technologies (ICTs), as well as the conditions of the physical workspace. These findings highlight the importance of establishing ideal conditions for the implementation and monitoring of teleworking, ensuring a favorable environment that allows for optimized job performance. In conclusion, access to appropriate technological resources and a suitable work environment contributes to enhancing job performance in the context of teleworking in higher education institutions.El objetivo de esta investigación fue conocer la percepción del personal respecto al teletrabajo y su impacto en el desempeño laboral dentro de una institución de educación superior. La investigación fue de enfoque cuantitativo, de tipo aplicada y con un diseño no experimental, correlacional y transeccional. Se recopilaron datos mediante la aplicación de un cuestionario a una muestra de 195 personas pertenecientes a dicha institución. Los resultados obtenidos mostraron que el 84% de los encuestados percibe su desempeño laboral en el contexto del teletrabajo como bueno, mientras que el 16% lo considera regular. Asimismo, se identificó que el teletrabajo está relacionado con el acceso y utilización de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), así como las condiciones del espacio físico de trabajo. Estos hallazgos resaltan la importancia de establecer condiciones ideales para la implementación y seguimiento del teletrabajo, garantizando un entorno favorable que permita optimizar el desempeño laboral. Para concluir, el acceso a recursos tecnológicos apropiados y a un ambiente de trabajo adecuado contribuye a potenciar el rendimiento laboral en el contexto del teletrabajo en instituciones de educación superior.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2025-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/235510.33554/riv.19.1.2355Investigación Valdizana; Vol. 19 No. 1 (2025); e2355Investigación Valdizana; Vol. 19 Núm. 1 (2025); e2355Investigación Valdizana; v. 19 n. 1 (2025); e23551995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2355/2121Derechos de autor 2025 Maria L. Ortiz-Huamanhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/23552025-07-18T14:57:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution Teletrabajo y desempeño laboral: Percepción del personal de una institución de educación superior |
title |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
spellingShingle |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution Ortiz-Huaman, Maria L. teletrabajo desempeño laboral tecnologías de la información teleworking job performance information technologies |
title_short |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
title_full |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
title_fullStr |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
title_full_unstemmed |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
title_sort |
Teleworking and job performance: Perceptions of staff at a higher education institution |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ortiz-Huaman, Maria L. |
author |
Ortiz-Huaman, Maria L. |
author_facet |
Ortiz-Huaman, Maria L. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
teletrabajo desempeño laboral tecnologías de la información teleworking job performance information technologies |
topic |
teletrabajo desempeño laboral tecnologías de la información teleworking job performance information technologies |
description |
The objective of this research was to understand staff perceptions of teleworking and its impact on job performance within a higher education institution. The research used a quantitative, applied approach and a non-experimental, correlational, and cross-sectional design. Data were collected through a questionnaire administered to a sample of 195 staff members at the institution. The results showed that 84% of respondents perceived their job performance in the context of teleworking as good, while 16% considered it average. It was also identified that teleworking is related to access to and use of information and communication technologies (ICTs), as well as the conditions of the physical workspace. These findings highlight the importance of establishing ideal conditions for the implementation and monitoring of teleworking, ensuring a favorable environment that allows for optimized job performance. In conclusion, access to appropriate technological resources and a suitable work environment contributes to enhancing job performance in the context of teleworking in higher education institutions. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2355 10.33554/riv.19.1.2355 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2355 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.19.1.2355 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/2355/2121 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Maria L. Ortiz-Huaman http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Maria L. Ortiz-Huaman http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 19 No. 1 (2025); e2355 Investigación Valdizana; Vol. 19 Núm. 1 (2025); e2355 Investigación Valdizana; v. 19 n. 1 (2025); e2355 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166243126771712 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).