The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
Descripción del Articulo
The following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/952 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | formulación de preguntas nivel inferencial comprensión lectora textos continuos question formulation inferencial level reading comprehension continued texts |
| id |
REVUNHEVAL_814f4cf2b11341a1596bf4b9bb660db0 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/952 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued textsLa formulación de preguntas en el nivel inferencial para la comprensión de textos continuosSalazar-Pisfil, Diego E.formulación de preguntasnivel inferencialcomprensión lectoratextos continuosquestion formulationinferencial levelreading comprehensioncontinued textsThe following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental group were not assigned randomly and were not paired due to the fact that the groups were already formed. They existed before the experiment). The technique used was the survey and the instrument: the questionnaire with pretest and posttest, whose reliability coefficient was 0.093085389 (excellent). Results were analyzed and detailed accordingly. They were based on statistical average, standard deviation and the variance. Moreover, parametric statistics was applied at the level of <0,05. Statistics results were 0,00000000000003. It was demonstrated that the inferential questions formulation improves the understanding of continued texts in students at a private institute in Lima.El objetivo que se planteó para el desarrollo de esta indagación fue saber si la formulación de preguntas inferenciales mejora la comprensión de textos continuos de un centro preuniversitario privado de Lima. Esta indagación se ejecutó desde un enfoque cuantitativo; con diseño cuasiexperimental, pues las personas tanto del grupo experimental como del control no fueron asignadas al azar y no fueron emparejadas, esto debido a que los grupos ya estaban constituidos, es decir, existían con antelación a la experimentación (45 estudiantes por grupo). La técnica que se empleó fue la encuesta y el instrumento: el cuestionario con pretest y postest, cuyo coeficiente de confiabilidad fue de 0.093085389 (excelente). El análisis de los resultados fue de tipo descriptivo y se tomó como referencia la varianza, la media y la desviación estándar, además se hizo uso de la estadística paramétrica t-Student a un rango de significancia de <0,05. Los resultados estadísticos obtenidos fueron de 0,00000000000003, demostrándose de este modo que la formulación de preguntas en el nivel inferencial sí mejora la comprensión de textos continuos de un centro preuniversitario privado de Lima.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/95210.33554/riv.15.2.952Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 69-78Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 69-78Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 69-781995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/916http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/929Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfilinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/9522021-04-30T17:59:26Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts La formulación de preguntas en el nivel inferencial para la comprensión de textos continuos |
| title |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| spellingShingle |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts Salazar-Pisfil, Diego E. formulación de preguntas nivel inferencial comprensión lectora textos continuos question formulation inferencial level reading comprehension continued texts |
| title_short |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| title_full |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| title_fullStr |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| title_full_unstemmed |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| title_sort |
The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Salazar-Pisfil, Diego E. |
| author |
Salazar-Pisfil, Diego E. |
| author_facet |
Salazar-Pisfil, Diego E. |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
formulación de preguntas nivel inferencial comprensión lectora textos continuos question formulation inferencial level reading comprehension continued texts |
| topic |
formulación de preguntas nivel inferencial comprensión lectora textos continuos question formulation inferencial level reading comprehension continued texts |
| description |
The following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental group were not assigned randomly and were not paired due to the fact that the groups were already formed. They existed before the experiment). The technique used was the survey and the instrument: the questionnaire with pretest and posttest, whose reliability coefficient was 0.093085389 (excellent). Results were analyzed and detailed accordingly. They were based on statistical average, standard deviation and the variance. Moreover, parametric statistics was applied at the level of <0,05. Statistics results were 0,00000000000003. It was demonstrated that the inferential questions formulation improves the understanding of continued texts in students at a private institute in Lima. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952 10.33554/riv.15.2.952 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952 |
| identifier_str_mv |
10.33554/riv.15.2.952 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/916 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/929 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfil info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfil |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 69-78 Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 69-78 Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 69-78 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846970917977063424 |
| score |
12.834301 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).