The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts

Descripción del Articulo

The following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding  of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Salazar-Pisfil, Diego E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/952
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:formulación de preguntas
nivel inferencial
comprensión lectora
textos continuos
question formulation
inferencial level
reading comprehension
continued texts
id REVUNHEVAL_814f4cf2b11341a1596bf4b9bb660db0
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/952
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling The formulation of inferential questions improves the understanding of continued textsLa formulación de preguntas en el nivel inferencial para la comprensión de textos continuosSalazar-Pisfil, Diego E.formulación de preguntasnivel inferencialcomprensión lectoratextos continuosquestion formulationinferencial levelreading comprehensioncontinued textsThe following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding  of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental group were not assigned randomly and were not paired due to the fact that the groups were already formed. They existed before the experiment). The technique used was the survey and the instrument: the questionnaire with pretest and posttest, whose reliability coefficient was 0.093085389 (excellent). Results were analyzed and detailed accordingly. They were based on statistical average, standard deviation and the variance. Moreover, parametric statistics was applied at the level of <0,05. Statistics results were 0,00000000000003. It was demonstrated that the inferential questions formulation improves the understanding of continued texts in students at a private institute in Lima.El objetivo que se planteó para el desarrollo de esta indagación fue saber si la formulación de preguntas inferenciales mejora la comprensión de textos continuos de un centro preuniversitario privado de Lima. Esta indagación se ejecutó desde un enfoque cuantitativo; con diseño cuasiexperimental, pues las personas tanto del grupo experimental como del control no fueron asignadas al azar y no fueron emparejadas, esto debido a que los grupos ya estaban constituidos, es decir, existían con antelación a la experimentación (45 estudiantes por grupo). La técnica que se empleó fue la encuesta y el instrumento: el cuestionario con pretest y postest, cuyo coeficiente de confiabilidad fue de 0.093085389 (excelente). El análisis de los resultados fue de tipo descriptivo y se tomó como referencia la varianza, la media y la desviación estándar, además se hizo uso de la estadística paramétrica t-Student a un rango de significancia de <0,05. Los resultados estadísticos obtenidos fueron de 0,00000000000003, demostrándose de este modo que la formulación de preguntas en el nivel inferencial sí mejora la comprensión de textos continuos de un centro preuniversitario privado de Lima.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/95210.33554/riv.15.2.952Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 69-78Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 69-78Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 69-781995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/916http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/929Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfilinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/9522021-04-30T17:59:26Z
dc.title.none.fl_str_mv The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
La formulación de preguntas en el nivel inferencial para la comprensión de textos continuos
title The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
spellingShingle The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
Salazar-Pisfil, Diego E.
formulación de preguntas
nivel inferencial
comprensión lectora
textos continuos
question formulation
inferencial level
reading comprehension
continued texts
title_short The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
title_full The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
title_fullStr The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
title_full_unstemmed The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
title_sort The formulation of inferential questions improves the understanding of continued texts
dc.creator.none.fl_str_mv Salazar-Pisfil, Diego E.
author Salazar-Pisfil, Diego E.
author_facet Salazar-Pisfil, Diego E.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv formulación de preguntas
nivel inferencial
comprensión lectora
textos continuos
question formulation
inferencial level
reading comprehension
continued texts
topic formulación de preguntas
nivel inferencial
comprensión lectora
textos continuos
question formulation
inferencial level
reading comprehension
continued texts
description The following research was developed aiming at knowing if the formulation of inferential questions improves the understanding  of continued texts at a private institute in Lima. This is an quantitative approach inquiry, with quasi-experimental design, (people in the control and experimental group were not assigned randomly and were not paired due to the fact that the groups were already formed. They existed before the experiment). The technique used was the survey and the instrument: the questionnaire with pretest and posttest, whose reliability coefficient was 0.093085389 (excellent). Results were analyzed and detailed accordingly. They were based on statistical average, standard deviation and the variance. Moreover, parametric statistics was applied at the level of <0,05. Statistics results were 0,00000000000003. It was demonstrated that the inferential questions formulation improves the understanding of continued texts in students at a private institute in Lima.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952
10.33554/riv.15.2.952
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952
identifier_str_mv 10.33554/riv.15.2.952
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/916
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/952/929
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfil
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Diego E. Salazar-Pisfil
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 69-78
Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 69-78
Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 69-78
1995-445X
1994-1420
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846970917977063424
score 12.834301
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).