The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri

Descripción del Articulo

Educational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Huaytan Jaramillo, Afranio U., Perez Téllez, Javier E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2301
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Modelos educativos
Posmodernidad
Realidad objetiva
Cambios educativos
Ética educativa
id REVUNHEVAL_6f8018b5cbf6edaa34e620f6e0a2b56c
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2301
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier ZubiriEl eclipse pedagógico: Una aproximación crítica a la educación posmoderna desde el pensamiento realista sistémico de Xavier ZubiriHuaytan Jaramillo, Afranio U.Perez Téllez, Javier E.Modelos educativosPosmodernidadRealidad objetivaCambios educativosÉtica educativaEducational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and the emergence of a media society. The research aims to critically analyze contemporary and postmodern education from the perspective of Xavier Zubiri, a Spanish philosopher. Zubiri advocates an approach that recognizes reality as an objective and transcendent entity, leading to a concept of truth based on consistency between reality and human knowledge. This perspective allows us to rethink education as a process that seeks the holistic development of the person, in line with the Greek tradition of paideia. Philosophical hermeneutics is applied as a methodology, focusing on contextualized understanding, dialogue, the horizon of meaning, critical interpretation and educational ethics, with the aim of improving the quality and relevance of education.Los modelos educativos han experimentado drásticos cambios en las primeras décadas del siglo XXI, influenciados por la irrupción de nuevas tecnologías como las TICs y la IA. Estos cambios están arraigados en presupuestos filosóficos y antropológicos de la posmodernidad, marcados por la relativización de la verdad y la aparición de una sociedad mediática. La investigación se propone analizar críticamente la educación contemporánea y posmoderna desde la perspectiva de Xavier Zubiri, un filósofo español. Zubiri aboga por un enfoque que reconoce la realidad como una entidad objetiva y trascendente, lo que lleva a un concepto de verdad basado en la consistencia entre la realidad y el conocimiento humano. Esta perspectiva permite repensar la educación como un proceso que busca el desarrollo holístico de la persona, en línea con la tradición griega de la paideia. La hermenéutica filosófica se aplica como metodología, enfocándose en la comprensión contextualizada, el diálogo, el horizonte de sentido, la interpretación crítica y la ética educativa, con el objetivo de mejorar la calidad y relevancia de la educación.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/230110.46276/rifce.v10i1.2301Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 81-882707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2011http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2022Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/23012024-12-06T08:12:19Z
dc.title.none.fl_str_mv The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
El eclipse pedagógico: Una aproximación crítica a la educación posmoderna desde el pensamiento realista sistémico de Xavier Zubiri
title The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
spellingShingle The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
Huaytan Jaramillo, Afranio U.
Modelos educativos
Posmodernidad
Realidad objetiva
Cambios educativos
Ética educativa
title_short The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
title_full The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
title_fullStr The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
title_full_unstemmed The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
title_sort The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
dc.creator.none.fl_str_mv Huaytan Jaramillo, Afranio U.
Perez Téllez, Javier E.
author Huaytan Jaramillo, Afranio U.
author_facet Huaytan Jaramillo, Afranio U.
Perez Téllez, Javier E.
author_role author
author2 Perez Téllez, Javier E.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Modelos educativos
Posmodernidad
Realidad objetiva
Cambios educativos
Ética educativa
topic Modelos educativos
Posmodernidad
Realidad objetiva
Cambios educativos
Ética educativa
description Educational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and the emergence of a media society. The research aims to critically analyze contemporary and postmodern education from the perspective of Xavier Zubiri, a Spanish philosopher. Zubiri advocates an approach that recognizes reality as an objective and transcendent entity, leading to a concept of truth based on consistency between reality and human knowledge. This perspective allows us to rethink education as a process that seeks the holistic development of the person, in line with the Greek tradition of paideia. Philosophical hermeneutics is applied as a methodology, focusing on contextualized understanding, dialogue, the horizon of meaning, critical interpretation and educational ethics, with the aim of improving the quality and relevance of education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301
10.46276/rifce.v10i1.2301
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v10i1.2301
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2011
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2022
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 81-88
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846336694080503808
score 13.040751
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).