The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri
Descripción del Articulo
Educational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2301 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Modelos educativos Posmodernidad Realidad objetiva Cambios educativos Ética educativa |
| id |
REVUNHEVAL_6f8018b5cbf6edaa34e620f6e0a2b56c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2301 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier ZubiriEl eclipse pedagógico: Una aproximación crítica a la educación posmoderna desde el pensamiento realista sistémico de Xavier ZubiriHuaytan Jaramillo, Afranio U.Perez Téllez, Javier E.Modelos educativosPosmodernidadRealidad objetivaCambios educativosÉtica educativaEducational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and the emergence of a media society. The research aims to critically analyze contemporary and postmodern education from the perspective of Xavier Zubiri, a Spanish philosopher. Zubiri advocates an approach that recognizes reality as an objective and transcendent entity, leading to a concept of truth based on consistency between reality and human knowledge. This perspective allows us to rethink education as a process that seeks the holistic development of the person, in line with the Greek tradition of paideia. Philosophical hermeneutics is applied as a methodology, focusing on contextualized understanding, dialogue, the horizon of meaning, critical interpretation and educational ethics, with the aim of improving the quality and relevance of education.Los modelos educativos han experimentado drásticos cambios en las primeras décadas del siglo XXI, influenciados por la irrupción de nuevas tecnologías como las TICs y la IA. Estos cambios están arraigados en presupuestos filosóficos y antropológicos de la posmodernidad, marcados por la relativización de la verdad y la aparición de una sociedad mediática. La investigación se propone analizar críticamente la educación contemporánea y posmoderna desde la perspectiva de Xavier Zubiri, un filósofo español. Zubiri aboga por un enfoque que reconoce la realidad como una entidad objetiva y trascendente, lo que lleva a un concepto de verdad basado en la consistencia entre la realidad y el conocimiento humano. Esta perspectiva permite repensar la educación como un proceso que busca el desarrollo holístico de la persona, en línea con la tradición griega de la paideia. La hermenéutica filosófica se aplica como metodología, enfocándose en la comprensión contextualizada, el diálogo, el horizonte de sentido, la interpretación crítica y la ética educativa, con el objetivo de mejorar la calidad y relevancia de la educación.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/230110.46276/rifce.v10i1.2301Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 81-882707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2011http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2022Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/23012024-12-06T08:12:19Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri El eclipse pedagógico: Una aproximación crítica a la educación posmoderna desde el pensamiento realista sistémico de Xavier Zubiri |
| title |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| spellingShingle |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri Huaytan Jaramillo, Afranio U. Modelos educativos Posmodernidad Realidad objetiva Cambios educativos Ética educativa |
| title_short |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| title_full |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| title_fullStr |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| title_full_unstemmed |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| title_sort |
The pedagogical eclipse: A critical approach to postmodern education from the systemic realist thinking of Xavier Zubiri |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Huaytan Jaramillo, Afranio U. Perez Téllez, Javier E. |
| author |
Huaytan Jaramillo, Afranio U. |
| author_facet |
Huaytan Jaramillo, Afranio U. Perez Téllez, Javier E. |
| author_role |
author |
| author2 |
Perez Téllez, Javier E. |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Modelos educativos Posmodernidad Realidad objetiva Cambios educativos Ética educativa |
| topic |
Modelos educativos Posmodernidad Realidad objetiva Cambios educativos Ética educativa |
| description |
Educational models have experienced drastic changes in the first decades of the 21st century, influenced by the emergence of new technologies such as ICT and AI. These changes are rooted in the philosophical and anthropological assumptions of postmodernity, marked by the relativization of truth and the emergence of a media society. The research aims to critically analyze contemporary and postmodern education from the perspective of Xavier Zubiri, a Spanish philosopher. Zubiri advocates an approach that recognizes reality as an objective and transcendent entity, leading to a concept of truth based on consistency between reality and human knowledge. This perspective allows us to rethink education as a process that seeks the holistic development of the person, in line with the Greek tradition of paideia. Philosophical hermeneutics is applied as a methodology, focusing on contextualized understanding, dialogue, the horizon of meaning, critical interpretation and educational ethics, with the aim of improving the quality and relevance of education. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301 10.46276/rifce.v10i1.2301 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301 |
| identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v10i1.2301 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2011 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2301/2022 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 81-88 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846336694080503808 |
| score |
13.040751 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).