Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía

Descripción del Articulo

In engineering, mathematics is a tool to solve problems, being the basis of the professional profile. However, there are few tools in college for optimal learning, being a challenge for university teaching. Within an Amazonian context, in the Universidad National Intercultural de la Amazonia, the re...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Angulo-Romero, Adolfo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/406
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/406
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estudiantes Indígenas
Software matemático
Aprendizaje del Cálculo
Indigenous Student
Maths Software
Calculus learning
id REVUNHEVAL_64ac319a9b731c5aa88d360a5f53d3f2
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/406
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la AmazoníaSoftware matemático en el aprendizaje de cálculo para estudiantes de la Universidad Nacional Intercultural de la AmazoníaAngulo-Romero, AdolfoEstudiantes IndígenasSoftware matemáticoAprendizaje del CálculoIndigenous StudentMaths SoftwareCalculus learningIn engineering, mathematics is a tool to solve problems, being the basis of the professional profile. However, there are few tools in college for optimal learning, being a challenge for university teaching. Within an Amazonian context, in the Universidad National Intercultural de la Amazonia, the research problem emerged How does influences the maths software application in Learning Calculus I in Indigenous students in the second cycle of Career Agroforestry Aquaculture Engineering? The objective was to determine the influence of the application of mathematical software in the learning of these students, with a sample 40 students of 2nd semester. The design was two groups. Tests of knowledge were used, evaluated before and after application of the Software. The data were compared using Student t test for paired samples (α = 0.05). The results indicated that there was significant difference in learning Calculus I, and therefore the application of the software had a positive effect on indigenous engineering students. There was learning differences between indigenous and mestizo students before the implementation of the Software but no significant differences among the indigenous groups at the end of the implementation of mathematical Software. The application of Software and hours of practice were decisive in the learning of calculus I. Finally, there were significant differences between the learning of students at the end of the implementation of Software College Precalculus Solved.En la formación de un profesional en ingeniería, la matemática constituye una herramienta para resolver problemas siendo la base de su perfil. A pesar de esto, en la universidad se proporcionan pocas herramientas para un óptimo aprendizaje, siendo un reto para el docente universitario.  Así, el problema a investigar fue ¿Cómo influye la aplicación del software matemático en el Aprendizaje de Cálculo I en los estudiantes indígenas del segundo ciclo de la Carrera Profesional de Ingeniería de Agroforestal Acuícola de la Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia? El objetivo fue determinar la influencia de la aplicación del Software matemático en el aprendizaje de estos estudiantes, teniendo como muestra 40 personas. El diseño fue de dos grupos. Se usaron tests, evaluando antes y después de la aplicación del Software. Los datos se contrastaron mediante prueba t Student de muestras pareadas con un nivel de significación de 0.05. Los resultados indicaron que hubo diferencia significativa en el aprendizaje de cálculo I, y por lo tanto la aplicación del Software tuvo efecto positivo en los estudiantes indígenas de ingeniería. Hubo diferencias de aprendizaje entre los estudiantes indígenas y mestizos antes de la aplicación del Software pero no hubo diferencias significativas entre los grupos de estudiantes indígenas al término de la aplicación del Software. La aplicación del Software y las horas de práctica de cálculo I fueron determinantes para tener diferencia significativa entre el aprendizaje de los estudiantes al término de la aplicación del Software College Pre cálculo Solved.Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán2019-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/40610.46794/gacien.3.2.406Gaceta Científica; Vol. 3 Núm. 2 (2017); 99-1042617-43322414-2832reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/406/371info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/4062019-08-23T06:51:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
Software matemático en el aprendizaje de cálculo para estudiantes de la Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
title Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
spellingShingle Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
Angulo-Romero, Adolfo
Estudiantes Indígenas
Software matemático
Aprendizaje del Cálculo
Indigenous Student
Maths Software
Calculus learning
title_short Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
title_full Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
title_fullStr Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
title_full_unstemmed Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
title_sort Maths software in the learning of calculus for student of the Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía
dc.creator.none.fl_str_mv Angulo-Romero, Adolfo
author Angulo-Romero, Adolfo
author_facet Angulo-Romero, Adolfo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Estudiantes Indígenas
Software matemático
Aprendizaje del Cálculo
Indigenous Student
Maths Software
Calculus learning
topic Estudiantes Indígenas
Software matemático
Aprendizaje del Cálculo
Indigenous Student
Maths Software
Calculus learning
description In engineering, mathematics is a tool to solve problems, being the basis of the professional profile. However, there are few tools in college for optimal learning, being a challenge for university teaching. Within an Amazonian context, in the Universidad National Intercultural de la Amazonia, the research problem emerged How does influences the maths software application in Learning Calculus I in Indigenous students in the second cycle of Career Agroforestry Aquaculture Engineering? The objective was to determine the influence of the application of mathematical software in the learning of these students, with a sample 40 students of 2nd semester. The design was two groups. Tests of knowledge were used, evaluated before and after application of the Software. The data were compared using Student t test for paired samples (α = 0.05). The results indicated that there was significant difference in learning Calculus I, and therefore the application of the software had a positive effect on indigenous engineering students. There was learning differences between indigenous and mestizo students before the implementation of the Software but no significant differences among the indigenous groups at the end of the implementation of mathematical Software. The application of Software and hours of practice were decisive in the learning of calculus I. Finally, there were significant differences between the learning of students at the end of the implementation of Software College Precalculus Solved.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/406
10.46794/gacien.3.2.406
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/406
identifier_str_mv 10.46794/gacien.3.2.406
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/406/371
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Gaceta Científica; Vol. 3 Núm. 2 (2017); 99-104
2617-4332
2414-2832
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843799974025887744
score 12.6734085
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).