Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students
Descripción del Articulo
In the present study we delve into the importance of physical activity in the school context since it favors the improvement of health. The objective of this study was to determine the relationship between physical activity and the Body Mass Index in students aged 10 to 13 years of the National Coll...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2297 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación física condición física salud ejercicios |
id |
REVUNHEVAL_1ae292dd0f1e542b437bd48e20bdae1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2297 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education studentsActividad física y el Índice de Masa Corporal en alumnado de Educación FísicaContreras-Canto, Omar H.Lizana-Zora, Alejandroeducación físicacondición físicasaludejerciciosIn the present study we delve into the importance of physical activity in the school context since it favors the improvement of health. The objective of this study was to determine the relationship between physical activity and the Body Mass Index in students aged 10 to 13 years of the National College of Application of the National University Hermilio Valdizán. The study was descriptive with a causal correlational design, the sample included 121 students, the data collected was through a questionnaire and BMI form. Finding as a result that the majority of students surveyed show a normal BMI (18.50 to 24.99) according to age, weight and height, where it is stated that there is agreement with the practice of some physical activity, corroborated by the calculated value of the Chi square test. equal to 8.37 which is greater than the critical value of 7.81. Which leads to the conclusion that there is a significant relationship between physical activity and BMI in students from 10 to 13. Likewise, it is evident that physical activity in students is in acceptable terms in terms of type, continuity, duration and intensity, showing that they are aware of performing exercises in Physical Education hours according to the virtual strategy of learning at home, they perform aerobic exercises on their own initiative, showing a period of time to perform them and above all they feel concerned about improving their fitness for health.En el presente estudio nos adentramos a la importancia de la actividad física en el contexto escolar ya que favorece la mejora de la salud. El objetivo de este estudio fue determinar la relación que existe entre la actividad física y el Índice de Masa Corporal en estudiantes de 10 a 13 años del Colegio Nacional de Aplicación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. El estudio fue de tipo descriptivo con un diseño correlacional causal, la muestra incluyó 121 estudiantes, los datos recopilados fueron a través de un cuestionario y ficha de IMC. Encontrando como resultado que, la mayoría de estudiantes encuestados muestran un IMC normal (18.50 a 24.99) según edad, peso y talla, donde se manifiesta que existe concordancia con la práctica de alguna actividad física, corroborado por el valor calculado de la prueba Chi cuadrado igual a 8.37 que es mayor al valor crítico de 7.81. Lo cual lleva a la conclusión de que, sí existe relación significativa entre la actividad física y el IMC en estudiantes de 10 a 13. Asimismo, se evidencia que la actividad física en los estudiantes se encuentra en términos aceptables en lo que respecta al tipo, continuidad, duración e intensidad, mostrando que son conscientes en realizar ejercicios en horas de Educación Física según la estrategia virtual de aprendo en casa, realizan ejercicios aeróbicos por iniciativa propia, mostrando un periodo de tiempo para realizarlos y sobre todo se sienten preocupados en mejorar su condición física para la salud.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/229710.46276/rifce.v10i1.2297Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 39-472707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297/2007http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297/2018Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22972024-12-06T08:07:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students Actividad física y el Índice de Masa Corporal en alumnado de Educación Física |
title |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
spellingShingle |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students Contreras-Canto, Omar H. educación física condición física salud ejercicios |
title_short |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
title_full |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
title_fullStr |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
title_full_unstemmed |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
title_sort |
Physical activity and the Body Mass Index in Physical Education students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Contreras-Canto, Omar H. Lizana-Zora, Alejandro |
author |
Contreras-Canto, Omar H. |
author_facet |
Contreras-Canto, Omar H. Lizana-Zora, Alejandro |
author_role |
author |
author2 |
Lizana-Zora, Alejandro |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación física condición física salud ejercicios |
topic |
educación física condición física salud ejercicios |
description |
In the present study we delve into the importance of physical activity in the school context since it favors the improvement of health. The objective of this study was to determine the relationship between physical activity and the Body Mass Index in students aged 10 to 13 years of the National College of Application of the National University Hermilio Valdizán. The study was descriptive with a causal correlational design, the sample included 121 students, the data collected was through a questionnaire and BMI form. Finding as a result that the majority of students surveyed show a normal BMI (18.50 to 24.99) according to age, weight and height, where it is stated that there is agreement with the practice of some physical activity, corroborated by the calculated value of the Chi square test. equal to 8.37 which is greater than the critical value of 7.81. Which leads to the conclusion that there is a significant relationship between physical activity and BMI in students from 10 to 13. Likewise, it is evident that physical activity in students is in acceptable terms in terms of type, continuity, duration and intensity, showing that they are aware of performing exercises in Physical Education hours according to the virtual strategy of learning at home, they perform aerobic exercises on their own initiative, showing a period of time to perform them and above all they feel concerned about improving their fitness for health. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297 10.46276/rifce.v10i1.2297 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v10i1.2297 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297/2007 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2297/2018 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 39-47 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846336694072115200 |
score |
12.796332 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).