Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge

Descripción del Articulo

Half a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical  richness of their peoples; they apply d...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vásquez Carrillo, Francisco
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1464
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pedagogía
Andino-Amazónico
currículo
saberes
competencias
Pedagogy
Andean-Amazonian
curriculum
knowledge
skills
id REVUNHEVAL_0930dd90e1608b072f683d57f4adb0c5
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1464
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Andean Pedagogy and Curriculum for KnowledgePedagogía Andina y Curriculum por saberesVásquez Carrillo, FranciscoPedagogíaAndino-AmazónicocurrículosaberescompetenciasPedagogyAndean-AmazoniancurriculumknowledgeskillsHalf a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical  richness of their peoples; they apply decontextualized principles and theories. On the other hand, it is notorious the anomie from the educational systems to respond to the crisis of anthropocentric instrumental rationalism, which has placed humanity before an imminent socioeconomic and ecological catastrophe. Faced with this situation, a pedagogy rooted in a millenary Andean cultural historical tradition is proposed. The fabric of Andean Thought affirms a cosmocentric vision, from epistemic, ontological and axiological bases, which we will call Andean Pedagogy. The Cosmo-Pedagogy or Andean Pedagogy enables the framework of an educational curriculum based on knowledge, equidistant from Western pedagogics, such as the competency approach. AndeanPedagogy is based on the principles of Andean Thought strengthened by philosophy, history, anthropology, archeology, sociology and psychology. The research corresponds to the descriptive bibliographic method.Luego medio milenio años de la independencia de los países Latinoamericanos (Andino-Anahuac), los ministerios de educación imitan, adoptan y adaptan enfoques y corrientes pedagógicas provenientes de Europa y EE.UU., de este modo, subestiman la riqueza histórica de sus pueblos; aplican principios y teorías descontextualizados. Por otra parte, es notoria la anomia desde los sistemas educativos para responder a la crisis del racionalismo instrumental antropocéntrico, que ha colocado a la humanidad ante una inminente catástrofe socioeconómica y ecológica. Ante esta situación, se propone una pedagogía enraizada en una tradición histórica cultural milenaria Andina. El tejido del Pensamiento Andino afirma una visión cosmocéntrica, desde bases epistémicas, ontológicas y axiológicas al que denominaremos Pedagogía Andina. La Cosmo-Pedagogía o Pedagogía Andina posibilita el entramado de un curriculum educativo en base saberes, equidistantes a las pedagógicas occidentales, como por ejemplo al enfoque por competencias. La Pedagogía Andina se fundamenta en los principios del Pensamiento Andino fortalecidos por la filosofía,  historia, antropología, arqueología, sociología y psicología. La investigación corresponde al método bibliográfico descriptivo.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/146410.46276/rifce.v8i1.1464Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 40-482707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1355http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1408info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/14642022-08-22T03:25:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
Pedagogía Andina y Curriculum por saberes
title Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
spellingShingle Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
Vásquez Carrillo, Francisco
Pedagogía
Andino-Amazónico
currículo
saberes
competencias
Pedagogy
Andean-Amazonian
curriculum
knowledge
skills
title_short Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
title_full Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
title_fullStr Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
title_full_unstemmed Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
title_sort Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
dc.creator.none.fl_str_mv Vásquez Carrillo, Francisco
author Vásquez Carrillo, Francisco
author_facet Vásquez Carrillo, Francisco
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Pedagogía
Andino-Amazónico
currículo
saberes
competencias
Pedagogy
Andean-Amazonian
curriculum
knowledge
skills
topic Pedagogía
Andino-Amazónico
currículo
saberes
competencias
Pedagogy
Andean-Amazonian
curriculum
knowledge
skills
description Half a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical  richness of their peoples; they apply decontextualized principles and theories. On the other hand, it is notorious the anomie from the educational systems to respond to the crisis of anthropocentric instrumental rationalism, which has placed humanity before an imminent socioeconomic and ecological catastrophe. Faced with this situation, a pedagogy rooted in a millenary Andean cultural historical tradition is proposed. The fabric of Andean Thought affirms a cosmocentric vision, from epistemic, ontological and axiological bases, which we will call Andean Pedagogy. The Cosmo-Pedagogy or Andean Pedagogy enables the framework of an educational curriculum based on knowledge, equidistant from Western pedagogics, such as the competency approach. AndeanPedagogy is based on the principles of Andean Thought strengthened by philosophy, history, anthropology, archeology, sociology and psychology. The research corresponds to the descriptive bibliographic method.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464
10.46276/rifce.v8i1.1464
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v8i1.1464
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1355
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1408
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 40-48
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843166250063101952
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).