Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge
Descripción del Articulo
Half a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical richness of their peoples; they apply d...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1464 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Pedagogía Andino-Amazónico currículo saberes competencias Pedagogy Andean-Amazonian curriculum knowledge skills |
id |
REVUNHEVAL_0930dd90e1608b072f683d57f4adb0c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1464 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Andean Pedagogy and Curriculum for KnowledgePedagogía Andina y Curriculum por saberesVásquez Carrillo, FranciscoPedagogíaAndino-AmazónicocurrículosaberescompetenciasPedagogyAndean-AmazoniancurriculumknowledgeskillsHalf a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical richness of their peoples; they apply decontextualized principles and theories. On the other hand, it is notorious the anomie from the educational systems to respond to the crisis of anthropocentric instrumental rationalism, which has placed humanity before an imminent socioeconomic and ecological catastrophe. Faced with this situation, a pedagogy rooted in a millenary Andean cultural historical tradition is proposed. The fabric of Andean Thought affirms a cosmocentric vision, from epistemic, ontological and axiological bases, which we will call Andean Pedagogy. The Cosmo-Pedagogy or Andean Pedagogy enables the framework of an educational curriculum based on knowledge, equidistant from Western pedagogics, such as the competency approach. AndeanPedagogy is based on the principles of Andean Thought strengthened by philosophy, history, anthropology, archeology, sociology and psychology. The research corresponds to the descriptive bibliographic method.Luego medio milenio años de la independencia de los países Latinoamericanos (Andino-Anahuac), los ministerios de educación imitan, adoptan y adaptan enfoques y corrientes pedagógicas provenientes de Europa y EE.UU., de este modo, subestiman la riqueza histórica de sus pueblos; aplican principios y teorías descontextualizados. Por otra parte, es notoria la anomia desde los sistemas educativos para responder a la crisis del racionalismo instrumental antropocéntrico, que ha colocado a la humanidad ante una inminente catástrofe socioeconómica y ecológica. Ante esta situación, se propone una pedagogía enraizada en una tradición histórica cultural milenaria Andina. El tejido del Pensamiento Andino afirma una visión cosmocéntrica, desde bases epistémicas, ontológicas y axiológicas al que denominaremos Pedagogía Andina. La Cosmo-Pedagogía o Pedagogía Andina posibilita el entramado de un curriculum educativo en base saberes, equidistantes a las pedagógicas occidentales, como por ejemplo al enfoque por competencias. La Pedagogía Andina se fundamenta en los principios del Pensamiento Andino fortalecidos por la filosofía, historia, antropología, arqueología, sociología y psicología. La investigación corresponde al método bibliográfico descriptivo.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/146410.46276/rifce.v8i1.1464Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 40-482707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1355http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1408info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/14642022-08-22T03:25:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge Pedagogía Andina y Curriculum por saberes |
title |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
spellingShingle |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge Vásquez Carrillo, Francisco Pedagogía Andino-Amazónico currículo saberes competencias Pedagogy Andean-Amazonian curriculum knowledge skills |
title_short |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
title_full |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
title_fullStr |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
title_full_unstemmed |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
title_sort |
Andean Pedagogy and Curriculum for Knowledge |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vásquez Carrillo, Francisco |
author |
Vásquez Carrillo, Francisco |
author_facet |
Vásquez Carrillo, Francisco |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pedagogía Andino-Amazónico currículo saberes competencias Pedagogy Andean-Amazonian curriculum knowledge skills |
topic |
Pedagogía Andino-Amazónico currículo saberes competencias Pedagogy Andean-Amazonian curriculum knowledge skills |
description |
Half a millennium after the independence of the Latin American countries (Andean-Anahuac), the ministries of education imitate, adopt and adapt pedagogical approaches and currents from Europe and the United States, thus underestimating the historical richness of their peoples; they apply decontextualized principles and theories. On the other hand, it is notorious the anomie from the educational systems to respond to the crisis of anthropocentric instrumental rationalism, which has placed humanity before an imminent socioeconomic and ecological catastrophe. Faced with this situation, a pedagogy rooted in a millenary Andean cultural historical tradition is proposed. The fabric of Andean Thought affirms a cosmocentric vision, from epistemic, ontological and axiological bases, which we will call Andean Pedagogy. The Cosmo-Pedagogy or Andean Pedagogy enables the framework of an educational curriculum based on knowledge, equidistant from Western pedagogics, such as the competency approach. AndeanPedagogy is based on the principles of Andean Thought strengthened by philosophy, history, anthropology, archeology, sociology and psychology. The research corresponds to the descriptive bibliographic method. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464 10.46276/rifce.v8i1.1464 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v8i1.1464 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1355 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1464/1408 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 40-48 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166250063101952 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).