Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities
Descripción del Articulo
This essay describes experience in Dental School of National University Hermilio Valdizan in context of COVID-19 pandemic declared from March to present. Restrictive measures in higher education that were taken to face the pandemic, greatly affected pre-clinical clinical practices of Dentistry stude...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1541 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación dental educación en pandemia desafío odontológico oportunidades odontológicas dental education pandemic education dental challenge dental opportunities |
id |
REVUNHEVAL_0855b02d0be98f675d264cbe45e69df6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1541 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunitiesPolíticas educativas en pandemia de la escuela odontológica valdizana – Huánuco: desafíos y oportunidadesMaccha-Valle, Nelly F.Espinoza-Jara, Rosy B.Ventura-Laurencio, Ricardo E.educación dentaleducación en pandemiadesafío odontológicooportunidades odontológicasdental educationpandemic educationdental challengedental opportunitiesThis essay describes experience in Dental School of National University Hermilio Valdizan in context of COVID-19 pandemic declared from March to present. Restrictive measures in higher education that were taken to face the pandemic, greatly affected pre-clinical clinical practices of Dentistry students, definitely clinical practices in real conditions are essential so that students can acquire the skills they need requires professional health careers. Dental schools around the world worked hard to continue education under this pandemic environment. In the case of dental schools of the public sector in Peru, they had to face many challenges because only some public Universities had dental simulators, however, in the case of UNHEVAL dental school, this challenge was overcome for to the teamwork of university authorities and dental school authorities who dedicated themselves to developing, modifying or implementing educational policies in such a way that quality education can continue to be provided and at the same time avoid risks regarding the contagion and spread of coronavirus.El presente ensayo describe la experiencia de la Escuela de odontología de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán en el contexto de la pandemia por la COVID-19 declarada desde marzo hasta la actualidad. Las medidas restrictivas en materia de educación superior que se tomaron para enfrentar la pandemia, afectaron enormemente las prácticas pre clínicas y clínicas de los estudiantes de Odontología. Definitivamente las prácticas clínicas en condiciones reales son esenciales para que los estudiantes puedan adquirir las competencias que exige las carreras profesionales de salud. Las escuelas de odontología en todo el mundo trabajaron duro para continuar con la educación bajo este entorno de pandemia. En el caso de las escuelas de odontología del sector público en Perú tuvieron que enfrentar muchos desafíos en virtud que solo algunas Universidades contaban con simuladores odontológicos; sin embargo, en el caso de la escuela de odontología de la UNHEVAL este desafío fue superado por el trabajo en equipo de las autoridades universitarias y autoridades de la escuela quienes se dedicaron a elaborar, modificar o implementar políticas educativas con la finalidad de continuar brindando una educación de calidad y al mismo tiempo evitar riesgos en cuanto al contagio y la diseminación del coronavirus.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/154110.33554/riv.16.4.1541Investigación Valdizana; Vol. 16 No. 4 (2022); 201-207Investigación Valdizana; Vol. 16 Núm. 4 (2022); 201-207Investigación Valdizana; v. 16 n. 4 (2022); 201-2071995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541/1449http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541/1493Derechos de autor 2022 Nelly F. Maccha-Valle, Rosy B. Espinoza-Jara, Ricardo E. Ventura-Laurenciohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/15412022-12-23T22:49:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities Políticas educativas en pandemia de la escuela odontológica valdizana – Huánuco: desafíos y oportunidades |
title |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
spellingShingle |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities Maccha-Valle, Nelly F. educación dental educación en pandemia desafío odontológico oportunidades odontológicas dental education pandemic education dental challenge dental opportunities |
title_short |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
title_full |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
title_fullStr |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
title_full_unstemmed |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
title_sort |
Educational policies in pandemic at valdizana dental school – Huanuco: challenges and opportunities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Maccha-Valle, Nelly F. Espinoza-Jara, Rosy B. Ventura-Laurencio, Ricardo E. |
author |
Maccha-Valle, Nelly F. |
author_facet |
Maccha-Valle, Nelly F. Espinoza-Jara, Rosy B. Ventura-Laurencio, Ricardo E. |
author_role |
author |
author2 |
Espinoza-Jara, Rosy B. Ventura-Laurencio, Ricardo E. |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación dental educación en pandemia desafío odontológico oportunidades odontológicas dental education pandemic education dental challenge dental opportunities |
topic |
educación dental educación en pandemia desafío odontológico oportunidades odontológicas dental education pandemic education dental challenge dental opportunities |
description |
This essay describes experience in Dental School of National University Hermilio Valdizan in context of COVID-19 pandemic declared from March to present. Restrictive measures in higher education that were taken to face the pandemic, greatly affected pre-clinical clinical practices of Dentistry students, definitely clinical practices in real conditions are essential so that students can acquire the skills they need requires professional health careers. Dental schools around the world worked hard to continue education under this pandemic environment. In the case of dental schools of the public sector in Peru, they had to face many challenges because only some public Universities had dental simulators, however, in the case of UNHEVAL dental school, this challenge was overcome for to the teamwork of university authorities and dental school authorities who dedicated themselves to developing, modifying or implementing educational policies in such a way that quality education can continue to be provided and at the same time avoid risks regarding the contagion and spread of coronavirus. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541 10.33554/riv.16.4.1541 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.16.4.1541 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541/1449 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1541/1493 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nelly F. Maccha-Valle, Rosy B. Espinoza-Jara, Ricardo E. Ventura-Laurencio http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nelly F. Maccha-Valle, Rosy B. Espinoza-Jara, Ricardo E. Ventura-Laurencio http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 16 No. 4 (2022); 201-207 Investigación Valdizana; Vol. 16 Núm. 4 (2022); 201-207 Investigación Valdizana; v. 16 n. 4 (2022); 201-207 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843799971150692352 |
score |
13.360325 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).