Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean
Descripción del Articulo
This editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional del Altiplano |
Repositorio: | Revistas Universidad Nacional del Altiplano |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:huajsapata.unap.edu.pe:article/129 |
Enlace del recurso: | https://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Critical thinking university history knowledge South Andean pensamiento crítico universidad historia conocimiento Sur Andino |
id |
REVUNAP_1f5702ff777635b2b5caf9e270eb4bbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:huajsapata.unap.edu.pe:article/129 |
network_acronym_str |
REVUNAP |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revistas Universidad Nacional del Altiplano |
spelling |
Critical thinking, university, history, knowledge, South AndeanLa universidad en el proceso de la reconstrucción del pensamiento críticoAlanoca Arocutipa, Vicente Critical thinkinguniversityhistoryknowledgeSouth Andeanpensamiento críticouniversidadhistoriaconocimientoSur AndinoThis editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been denied of languages and cultures. In this context, the development of critical thinking has become relegated with a sense of pertinence. It is known that the history of the UNA, passes through three relevant moments, such as the creation under an anchorage of positivism, then the reopening that was a tenacious struggle of the Puno region, and now embarked on the licensing process and with a great progress in the accreditation of vocational schools. There are challenges that must be met, especially considering research and intellectual production. The Journal of Research Altoandinas, constitutes one of the doors of entry in the process of the reconstruction of critical thinking, where it develops themes framed within a plurality and freedom of thought that requires normative frameworks for the improvement of basic conditions quality and in the context of multicultural and linguistic diversity.Esta presentación editorial está referida a la Universidad Nacional del Altiplano – Puno (UNAP), sabiendo que no es fácil analizar procesos sociales, políticos y culturales nuevos o innovadores, en este caso del sistema universitario, porque vivimos periodos de homogenización cultural donde se ha denegado la diversidad de las lenguas y culturas. En ese contexto se ha vuelto relegado el desarrollo del pensamiento crítico con sentido de pertinencia. Es sabido que la historia de la UNAP, pasa por tres momentos relevantes, como es la creación bajo un anclaje del positivismo, luego la reapertura que fue una lucha tenaz de la región Puno, y ahora embarcada en el proceso de licenciamiento y con un gran avance en la acreditación de escuelas profesionales. Existen retos que toca cumplir, sobre todo considerando la investigación y la producción intelectual. La Revista de Investigaciones Altoandinas, viene a constituir en una de las puertas de entrada desde el cualquier lugar del mundo en el proceso de la reconstrucción del pensamiento crítico, donde se desarrolla temáticas enmarcadas dentro una pluralidad y libertad de pensamiento que exige los marcos normativos de la mejora de las condiciones básicas de calidad y según el contexto de la diversidad pluricultural y lingüístico. Universidad Nacional del Altiplano de Puno2017-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129Revista de Investigaciones Altoandinas; Vol. 19 No. 2 (2017); 119-124Revista de Investigaciones Altoandinas; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 119-1242313-29572306-8582reponame:Revistas Universidad Nacional del Altiplanoinstname:Universidad Nacional del Altiplanoinstacron:UNAPspahttps://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129/116Copyright (c) 2020 Revista de Investigaciones Altoandinasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-07T15:14:27Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean La universidad en el proceso de la reconstrucción del pensamiento crítico |
title |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
spellingShingle |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean Alanoca Arocutipa, Vicente Critical thinking university history knowledge South Andean pensamiento crítico universidad historia conocimiento Sur Andino |
title_short |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
title_full |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
title_fullStr |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
title_full_unstemmed |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
title_sort |
Critical thinking, university, history, knowledge, South Andean |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Alanoca Arocutipa, Vicente |
author |
Alanoca Arocutipa, Vicente |
author_facet |
Alanoca Arocutipa, Vicente |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Critical thinking university history knowledge South Andean pensamiento crítico universidad historia conocimiento Sur Andino |
topic |
Critical thinking university history knowledge South Andean pensamiento crítico universidad historia conocimiento Sur Andino |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been denied of languages and cultures. In this context, the development of critical thinking has become relegated with a sense of pertinence. It is known that the history of the UNA, passes through three relevant moments, such as the creation under an anchorage of positivism, then the reopening that was a tenacious struggle of the Puno region, and now embarked on the licensing process and with a great progress in the accreditation of vocational schools. There are challenges that must be met, especially considering research and intellectual production. The Journal of Research Altoandinas, constitutes one of the doors of entry in the process of the reconstruction of critical thinking, where it develops themes framed within a plurality and freedom of thought that requires normative frameworks for the improvement of basic conditions quality and in the context of multicultural and linguistic diversity. Esta presentación editorial está referida a la Universidad Nacional del Altiplano – Puno (UNAP), sabiendo que no es fácil analizar procesos sociales, políticos y culturales nuevos o innovadores, en este caso del sistema universitario, porque vivimos periodos de homogenización cultural donde se ha denegado la diversidad de las lenguas y culturas. En ese contexto se ha vuelto relegado el desarrollo del pensamiento crítico con sentido de pertinencia. Es sabido que la historia de la UNAP, pasa por tres momentos relevantes, como es la creación bajo un anclaje del positivismo, luego la reapertura que fue una lucha tenaz de la región Puno, y ahora embarcada en el proceso de licenciamiento y con un gran avance en la acreditación de escuelas profesionales. Existen retos que toca cumplir, sobre todo considerando la investigación y la producción intelectual. La Revista de Investigaciones Altoandinas, viene a constituir en una de las puertas de entrada desde el cualquier lugar del mundo en el proceso de la reconstrucción del pensamiento crítico, donde se desarrolla temáticas enmarcadas dentro una pluralidad y libertad de pensamiento que exige los marcos normativos de la mejora de las condiciones básicas de calidad y según el contexto de la diversidad pluricultural y lingüístico. |
description |
This editorial presentation refers to the National University of the Altiplano (Puno), knowing that it is not easy to analyze new or innovative social, political and cultural processes, in this case of the university system, because we live periods of cultural homogenization where diversity has been denied of languages and cultures. In this context, the development of critical thinking has become relegated with a sense of pertinence. It is known that the history of the UNA, passes through three relevant moments, such as the creation under an anchorage of positivism, then the reopening that was a tenacious struggle of the Puno region, and now embarked on the licensing process and with a great progress in the accreditation of vocational schools. There are challenges that must be met, especially considering research and intellectual production. The Journal of Research Altoandinas, constitutes one of the doors of entry in the process of the reconstruction of critical thinking, where it develops themes framed within a plurality and freedom of thought that requires normative frameworks for the improvement of basic conditions quality and in the context of multicultural and linguistic diversity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129 |
url |
https://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://huajsapata.unap.edu.pe/index.php/ria/article/view/129/116 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Investigaciones Altoandinas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Investigaciones Altoandinas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Altiplano de Puno |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional del Altiplano de Puno |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones Altoandinas; Vol. 19 No. 2 (2017); 119-124 Revista de Investigaciones Altoandinas; Vol. 19 Núm. 2 (2017); 119-124 2313-2957 2306-8582 reponame:Revistas Universidad Nacional del Altiplano instname:Universidad Nacional del Altiplano instacron:UNAP |
reponame_str |
Revistas Universidad Nacional del Altiplano |
collection |
Revistas Universidad Nacional del Altiplano |
instname_str |
Universidad Nacional del Altiplano |
instacron_str |
UNAP |
institution |
UNAP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1712974421464973312 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).