Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
Descripción del Articulo
The research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students fr...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Agraria La Molina |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1918 |
Enlace del recurso: | https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | procesos cognitivos intención género estudiantes universitarios residuos sólidos cognitive processes intention gender university student solid waste |
id |
REVUNALM_0faf584d0d24eedf7c0a8587e8877131 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1918 |
network_acronym_str |
REVUNALM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository_id_str |
|
spelling |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university studentsInfluencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos, según género de estudiantes universitariosPerez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. Perez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. procesos cognitivosintencióngéneroestudiantes universitariosresiduos sólidoscognitive processesintentiongenderuniversity studentsolid wasteThe research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students from a public university, stratified into 97 women and 92 men. For inferential statistics, the normality test and simple linear regression analysis were used. The results indicate that there is a significant positive influence of cognitive processes on the intention to segregate. It was also evidenced that, although women show a greater influence, the difference with men is not significant. It is concluded that, although it is important to take into account the difference in the influence of the cognitive processes of women and men when designing segregation programs in universities; apparently, this difference between genders becomes less significant as people achieve more education.La investigación estableció como objetivo determinar las diferencias en la influencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos entre mujeres y hombres universitarios. Los procesos cognitivos estudiados son explicados utilizando como base la teoría de la motivación a la protección. La muestra de estudio fue de 189 estudiantes de una universidad pública, estratificada en 97 mujeres y 92 hombres. Para las estadísticas inferenciales, se utilizó el análisis de regresión lineal simple. Los resultados indican que existe influencia significativa positiva de los procesos cognitivos en la intención de segregar. También, se evidenció que si bien las mujeres muestran una influencia mayor, la diferencia con los hombres no es significativa. Se concluye que si bien es importante tomar en cuenta la diferencia en la influencia de los procesos cognitivos de mujeres y hombres al diseñar programas de segregación en las universidades, al parecer esa diferencia entre géneros se va haciendo menos significativa conforme las personas logran una mayor educación.Universidad Nacional Agraria La Molina2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/191810.21704/rtn.v16i2.1918Tierra Nuestra; Vol. 16 No. 2 (2022): July to December; 99-111Tierra Nuestra; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Julio a Diciembre; 99-1112519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2536https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2537Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camoneshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/19182023-03-03T19:45:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students Influencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos, según género de estudiantes universitarios |
title |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
spellingShingle |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students Perez Fon, Diana C. procesos cognitivos intención género estudiantes universitarios residuos sólidos cognitive processes intention gender university student solid waste |
title_short |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
title_full |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
title_fullStr |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
title_full_unstemmed |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
title_sort |
Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Perez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. Perez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. |
author |
Perez Fon, Diana C. |
author_facet |
Perez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. |
author_role |
author |
author2 |
Huerta Camones, Luis E. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
procesos cognitivos intención género estudiantes universitarios residuos sólidos cognitive processes intention gender university student solid waste |
topic |
procesos cognitivos intención género estudiantes universitarios residuos sólidos cognitive processes intention gender university student solid waste |
description |
The research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students from a public university, stratified into 97 women and 92 men. For inferential statistics, the normality test and simple linear regression analysis were used. The results indicate that there is a significant positive influence of cognitive processes on the intention to segregate. It was also evidenced that, although women show a greater influence, the difference with men is not significant. It is concluded that, although it is important to take into account the difference in the influence of the cognitive processes of women and men when designing segregation programs in universities; apparently, this difference between genders becomes less significant as people achieve more education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918 10.21704/rtn.v16i2.1918 |
url |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918 |
identifier_str_mv |
10.21704/rtn.v16i2.1918 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2536 https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2537 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camones https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camones https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tierra Nuestra; Vol. 16 No. 2 (2022): July to December; 99-111 Tierra Nuestra; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Julio a Diciembre; 99-111 2519-738X 1818-4103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina instname:Universidad Nacional Agraria La Molina instacron:UNALM |
instname_str |
Universidad Nacional Agraria La Molina |
instacron_str |
UNALM |
institution |
UNALM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844526727817068544 |
score |
13.4165325 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).