Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students

Descripción del Articulo

The research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students fr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Perez Fon, Diana C., Huerta Camones, Luis E.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1918
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:procesos cognitivos
intención
género
estudiantes universitarios
residuos sólidos
cognitive processes
intention
gender
university student
solid waste
id REVUNALM_0faf584d0d24eedf7c0a8587e8877131
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1918
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university studentsInfluencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos, según género de estudiantes universitariosPerez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. Perez Fon, Diana C. Huerta Camones, Luis E. procesos cognitivosintencióngéneroestudiantes universitariosresiduos sólidoscognitive processesintentiongenderuniversity studentsolid wasteThe research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students from a public university, stratified into 97 women and 92 men. For inferential statistics, the normality test and simple linear regression analysis were used. The results indicate that there is a significant positive influence of cognitive processes on the intention to segregate. It was also evidenced that, although women show a greater influence, the difference with men is not significant. It is concluded that, although it is important to take into account the difference in the influence of the cognitive processes of women and men when designing segregation programs in universities; apparently, this difference between genders becomes less significant as people achieve more education.La investigación estableció como objetivo determinar las diferencias en la influencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos entre mujeres y hombres universitarios. Los procesos cognitivos estudiados son explicados utilizando como base la teoría de la motivación a la protección. La muestra de estudio fue de 189 estudiantes de una universidad pública, estratificada en 97 mujeres y 92 hombres. Para las estadísticas inferenciales, se utilizó el análisis de regresión lineal simple. Los resultados indican que existe influencia significativa positiva de los procesos cognitivos en la intención de segregar. También, se evidenció que si bien las mujeres muestran una influencia mayor, la diferencia con los hombres no es significativa. Se concluye que si bien es importante tomar en cuenta la diferencia en la influencia de los procesos cognitivos de mujeres y hombres al diseñar programas de segregación en las universidades, al parecer esa diferencia entre géneros se va haciendo menos significativa conforme las personas logran una mayor educación.Universidad Nacional Agraria La Molina2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/191810.21704/rtn.v16i2.1918Tierra Nuestra; Vol. 16 No. 2 (2022): July to December; 99-111Tierra Nuestra; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Julio a Diciembre; 99-1112519-738X1818-4103reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2536https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2537Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camoneshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/19182023-03-03T19:45:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
Influencia de los procesos cognitivos en la intención de segregar residuos sólidos, según género de estudiantes universitarios
title Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
spellingShingle Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
Perez Fon, Diana C.
procesos cognitivos
intención
género
estudiantes universitarios
residuos sólidos
cognitive processes
intention
gender
university student
solid waste
title_short Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
title_full Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
title_fullStr Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
title_full_unstemmed Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
title_sort Influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste, according to gender of university students
dc.creator.none.fl_str_mv Perez Fon, Diana C.
Huerta Camones, Luis E.
Perez Fon, Diana C.
Huerta Camones, Luis E.
author Perez Fon, Diana C.
author_facet Perez Fon, Diana C.
Huerta Camones, Luis E.
author_role author
author2 Huerta Camones, Luis E.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv procesos cognitivos
intención
género
estudiantes universitarios
residuos sólidos
cognitive processes
intention
gender
university student
solid waste
topic procesos cognitivos
intención
género
estudiantes universitarios
residuos sólidos
cognitive processes
intention
gender
university student
solid waste
description The research aimed to determine the differences in the influence of cognitive processes on the intention to segregate solid waste between university women and men. The cognitive processes studied are explained using the theory of protection motivation as a basis. The study sample was 189 students from a public university, stratified into 97 women and 92 men. For inferential statistics, the normality test and simple linear regression analysis were used. The results indicate that there is a significant positive influence of cognitive processes on the intention to segregate. It was also evidenced that, although women show a greater influence, the difference with men is not significant. It is concluded that, although it is important to take into account the difference in the influence of the cognitive processes of women and men when designing segregation programs in universities; apparently, this difference between genders becomes less significant as people achieve more education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918
10.21704/rtn.v16i2.1918
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918
identifier_str_mv 10.21704/rtn.v16i2.1918
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2536
https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/tnu/article/view/1918/2537
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camones
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Diana C. Perez Fon, Luis E. Huerta Camones
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Tierra Nuestra; Vol. 16 No. 2 (2022): July to December; 99-111
Tierra Nuestra; Vol. 16 Núm. 2 (2022): Julio a Diciembre; 99-111
2519-738X
1818-4103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844526727817068544
score 13.4165325
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).