Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children

Descripción del Articulo

The popular response is one of the Rorschach Comprehensive System codes most sensitive to cultural impact. This study seeks to establish the popular responses provided by 108 children, ages from 6 to 11, 58 asháninkas and 50 children from two rural areas in Cusco. The results show that there are thr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Jara, Lupe
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1743
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/1743
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Rorschach
popular response
asháninkas children
rural children from Cusco
respuestas populares
niños asháninkas
niños del Cusco rural
id REVULIMA_ff73ad07d882b2595d871863683eb504
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1743
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco ChildrenDiversidad cultural en las respuestas populares al Rorschach en una muestra de niños asháninkas y niños del Cusco ruralJara, LupeRorschachpopular responseasháninkas childrenrural children from CuscoRorschachrespuestas popularesniños asháninkasniños del Cusco ruralThe popular response is one of the Rorschach Comprehensive System codes most sensitive to cultural impact. This study seeks to establish the popular responses provided by 108 children, ages from 6 to 11, 58 asháninkas and 50 children from two rural areas in Cusco. The results show that there are three popular responses: the whole animal (D1, plate VIII, 54.63%), the butterfly (W, plate V, 44.44%) and the bat (W, plate V, 37.04%). At the same time, there are differences in the number and content of the popular response according to community, gender, age and the evaluator.La respuesta popular es uno de los códigos del sistema comprehensivo del Rorschach más sensibles al impacto cultural; por eso, este estudio busca establecer las respuestas populares brindadas al psicodiagnóstico de Rorschach. Participaron en este estudio 108 niños, entre los 6 y 11 años, 58 asháninkas y 50 de dos comunidades rurales de Cusco. Para esta medición se ha revisado los contenidos de las 2465 respuestas generadas por los participantes. Los resultados muestran que existen tres respuestas populares: el animal entero en el D1 de la lámina VIII (54,63 %), y la mariposa (44,44 %) y el murciélago (37,04 %) en la W de la lámina V. A la vez, se encuentran diferencias en el número y contenido de la respuesta popular, de acuerdo con la comunidad, el género, la edad y el evaluador.Universidad de Lima2017-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/174310.26439/persona2017.n20.1743Persona; No. 020 (2017); 113-140Persona; Núm. 020 (2017); 113-140Persona; n. 020 (2017); 113-1402309-90621560-613910.26439/persona2017.n20reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/1743/1767info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17432024-10-28T19:22:37Z
dc.title.none.fl_str_mv Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
Diversidad cultural en las respuestas populares al Rorschach en una muestra de niños asháninkas y niños del Cusco rural
title Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
spellingShingle Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
Jara, Lupe
Rorschach
popular response
asháninkas children
rural children from Cusco
Rorschach
respuestas populares
niños asháninkas
niños del Cusco rural
title_short Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
title_full Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
title_fullStr Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
title_full_unstemmed Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
title_sort Cultural Diversity in Popular Responses to the Rorschach test in Asháninka Children and Rural Cusco Children
dc.creator.none.fl_str_mv Jara, Lupe
author Jara, Lupe
author_facet Jara, Lupe
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Rorschach
popular response
asháninkas children
rural children from Cusco
Rorschach
respuestas populares
niños asháninkas
niños del Cusco rural
topic Rorschach
popular response
asháninkas children
rural children from Cusco
Rorschach
respuestas populares
niños asháninkas
niños del Cusco rural
description The popular response is one of the Rorschach Comprehensive System codes most sensitive to cultural impact. This study seeks to establish the popular responses provided by 108 children, ages from 6 to 11, 58 asháninkas and 50 children from two rural areas in Cusco. The results show that there are three popular responses: the whole animal (D1, plate VIII, 54.63%), the butterfly (W, plate V, 44.44%) and the bat (W, plate V, 37.04%). At the same time, there are differences in the number and content of the popular response according to community, gender, age and the evaluator.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/1743
10.26439/persona2017.n20.1743
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/1743
identifier_str_mv 10.26439/persona2017.n20.1743
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/1743/1767
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
dc.source.none.fl_str_mv Persona; No. 020 (2017); 113-140
Persona; Núm. 020 (2017); 113-140
Persona; n. 020 (2017); 113-140
2309-9062
1560-6139
10.26439/persona2017.n20
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846157628818849792
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).