Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
Descripción del Articulo
Graffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Universidad de Lima |
| Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3158 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVULIMA_ec7c07c863020ae2fad85b4fc4b5bd54 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3158 |
| network_acronym_str |
REVULIMA |
| network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the cityNarrar para saber quiénes somos. Grafiticiudad y visión en trávelin: el contexto de la imagen, la ciudad y la palabraDa Costa, Carlos RobertoDe Oliveira, José GeraldoGraffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and appropriation of urban space. Said space is a territory of moving metaphors that, in its ephemeral nature, gathers points of dialectical tensions; a landscape rhymed by the interaction of the moving observer that produces glances in the urban interstices, since the observer’s body is also there wanting to interact. The bystander can perceive fragments of various cities contained in the city, where graffiti artists impose a communication that goes from the aggressiveness to the passivity of the observer and seek to create a territory of hybrid dialogues where tensions, belonging and identity converge. Thus, graffiti acquires a political-social base, generating debate between what is public and private, and questioning the proper concept of art. That foundation is composed of lines or rhizomes, without a center, where the need for identity and belonging emerges.Grafiticiudad es un espacio de acción en el que agentes se apropian estéticamente de la ciudad y la transforman en una plataforma productora de imágenes. La propuesta de este ensayo es una reflexión acerca del paisaje urbano como una narrativa a través de la acción de los grafiteros, agentes contemporáneos de comunicación y de apropiación del espacio urbano. Un territorio de metáforas en movilidad que en su carácter efímero reúne puntos de tensiones dialécticas. Un paisaje ritmado por la interacción del observador en movimiento que produce miradas en los intersticios urbanos, ya que el cuerpo del observador también está allí y desea interactuar. El transeúnte puede percibir fragmentos de las varias ciudades contenidas en la urbe, en que los grafiteros imponen una comunicación que transita entre la agresividad y la pasividad del observador, al mismo tiempo en que buscan crear un territorio de diálogos híbrido donde confluyen las tensiones, la pertenencia, la identidad. Así el grafiti adquiere una base político-social, provocando el debate entre lo que es público y privado y cuestionando el mismo concepto de arte. Esa base es compuesta por líneas o rizomas, sin centro, donde la necesidad de identidad y pertenencia aflora.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/315810.26439/contratexto2018.n030.3158Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-2511993-49041025-994510.26439/contratexto2018.n030reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3213https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3950Derechos de autor 2019 Contratextohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/31582023-07-21T20:12:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city Narrar para saber quiénes somos. Grafiticiudad y visión en trávelin: el contexto de la imagen, la ciudad y la palabra |
| title |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| spellingShingle |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city Da Costa, Carlos Roberto |
| title_short |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| title_full |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| title_fullStr |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| title_full_unstemmed |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| title_sort |
Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Da Costa, Carlos Roberto De Oliveira, José Geraldo |
| author |
Da Costa, Carlos Roberto |
| author_facet |
Da Costa, Carlos Roberto De Oliveira, José Geraldo |
| author_role |
author |
| author2 |
De Oliveira, José Geraldo |
| author2_role |
author |
| description |
Graffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and appropriation of urban space. Said space is a territory of moving metaphors that, in its ephemeral nature, gathers points of dialectical tensions; a landscape rhymed by the interaction of the moving observer that produces glances in the urban interstices, since the observer’s body is also there wanting to interact. The bystander can perceive fragments of various cities contained in the city, where graffiti artists impose a communication that goes from the aggressiveness to the passivity of the observer and seek to create a territory of hybrid dialogues where tensions, belonging and identity converge. Thus, graffiti acquires a political-social base, generating debate between what is public and private, and questioning the proper concept of art. That foundation is composed of lines or rhizomes, without a center, where the need for identity and belonging emerges. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158 10.26439/contratexto2018.n030.3158 |
| url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158 |
| identifier_str_mv |
10.26439/contratexto2018.n030.3158 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3213 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3950 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Contratexto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251 Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251 Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251 1993-4904 1025-9945 10.26439/contratexto2018.n030 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
| instname_str |
Universidad de Lima |
| instacron_str |
ULIMA |
| institution |
ULIMA |
| reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
| collection |
Revistas - Universidad de Lima |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1844893197300400128 |
| score |
13.129991 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).