Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city

Descripción del Articulo

Graffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Da Costa, Carlos Roberto, De Oliveira, José Geraldo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3158
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVULIMA_ec7c07c863020ae2fad85b4fc4b5bd54
oai_identifier_str oai:revistas.ulima.edu.pe:article/3158
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the cityNarrar para saber quiénes somos. Grafiticiudad y visión en trávelin: el contexto de la imagen, la ciudad y la palabraDa Costa, Carlos RobertoDe Oliveira, José GeraldoGraffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and appropriation of urban space. Said space is a territory of moving metaphors that, in its ephemeral nature, gathers points of dialectical tensions; a landscape rhymed by the interaction of the moving observer that produces glances in the urban interstices, since the observer’s body is also there wanting to interact. The bystander can perceive fragments of various cities contained in the city, where graffiti artists impose a communication that goes from the aggressiveness to the passivity of the observer and seek to create a territory of hybrid dialogues where tensions, belonging and identity converge. Thus, graffiti acquires a political-social base, generating debate between what is public and private, and questioning the proper concept of art. That foundation is composed of lines or rhizomes, without a center, where the need for identity and belonging emerges.Grafiticiudad es un espacio de acción en el que agentes se apropian estéticamente de la ciudad y la transforman en una plataforma productora de imágenes. La propuesta de este ensayo es una reflexión acerca del paisa­je urbano como una narrativa a través de la acción de los grafiteros, agentes contemporáneos de comunicación y de apropiación del espacio urbano. Un territorio de metáforas en movilidad que en su carácter efímero reúne puntos de tensiones dialécticas. Un paisaje ritmado por la interacción del observa­dor en movimiento que produce miradas en los intersticios urbanos, ya que el cuerpo del observador también está allí y desea interactuar. El transeúnte puede percibir fragmentos de las varias ciudades contenidas en la urbe, en que los grafiteros imponen una comunicación que transita entre la agresivi­dad y la pasividad del observador, al mismo tiempo en que buscan crear un territorio de diálogos híbrido donde confluyen las tensiones, la pertenencia, la identidad. Así el grafiti adquiere una base político-social, provocando el deba­te entre lo que es público y privado y cuestionando el mismo concepto de arte. Esa base es compuesta por líneas o rizomas, sin centro, donde la necesidad de identidad y pertenencia aflora.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/315810.26439/contratexto2018.n030.3158Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-2511993-49041025-994510.26439/contratexto2018.n030reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3213https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3950Derechos de autor 2019 Contratextohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/31582023-07-21T20:12:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
Narrar para saber quiénes somos. Grafiticiudad y visión en trávelin: el contexto de la imagen, la ciudad y la palabra
title Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
spellingShingle Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
Da Costa, Carlos Roberto
title_short Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
title_full Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
title_fullStr Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
title_full_unstemmed Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
title_sort Narrating to know who we are. Graffiticity and travelling vision: the context of words, images and the city
dc.creator.none.fl_str_mv Da Costa, Carlos Roberto
De Oliveira, José Geraldo
author Da Costa, Carlos Roberto
author_facet Da Costa, Carlos Roberto
De Oliveira, José Geraldo
author_role author
author2 De Oliveira, José Geraldo
author2_role author
description Graffiticity is a space of action in which graffiti artists esthetically take the city and transform it into an image-producing platform. The proposal of this essay is a reflection on the urban landscape as a narrative through the action of graffiti artists, contemporary agents of communication and appropriation of urban space. Said space is a territory of moving metaphors that, in its ephemeral nature, gathers points of dialectical tensions; a landscape rhymed by the interaction of the moving observer that produces glances in the urban interstices, since the observer’s body is also there wanting to interact. The bystander can perceive fragments of various cities contained in the city, where graffiti artists impose a communication that goes from the aggressiveness to the passivity of the observer and seek to create a territory of hybrid dialogues where tensions, belonging and identity converge. Thus, graffiti acquires a political-social base, generating debate between what is public and private, and questioning the proper concept of art. That foundation is composed of lines or rhizomes, without a center, where the need for identity and belonging emerges.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158
10.26439/contratexto2018.n030.3158
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158
identifier_str_mv 10.26439/contratexto2018.n030.3158
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3213
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/3158/3950
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Contratexto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Contratexto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Contratexto; No. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251
Contratexto; Núm. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251
Contratexto; n. 030 (2018): Comunicación, ciudad y espacio público; 227-251
1993-4904
1025-9945
10.26439/contratexto2018.n030
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844893197300400128
score 13.129991
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).