Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience
Descripción del Articulo
The aim of this article is to identify learning situations used in collaborative action research (CAR) in a rural school and a state university, based on the analysis of the strengths andchallenges of experience. From a methodological point of view, this is a case study of action research. The exper...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4088 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/4088 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | action research collaboration university school education investigación-acción cooperación universidad escuela educación |
id |
REVULIMA_d9ce36b13c2e4b833f891aa65fdeb84e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4088 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed ExperienceInvestigación-acción cooperativa: aprendiendo de una experiencia fallidaVillalta Paucar, Marco Antonio Ortega Bahamonde, Marisolaction researchcollaborationuniversityschooleducationinvestigación-accióncooperaciónuniversidadescuelaeducaciónThe aim of this article is to identify learning situations used in collaborative action research (CAR) in a rural school and a state university, based on the analysis of the strengths andchallenges of experience. From a methodological point of view, this is a case study of action research. The experience is analytically assessed by recognizing the strengths ―reciprocal recognition, appreciation of the other institutional body as a project partner with shared goals, and commitment of the inter-institutional educational actors to the students― and the challenges ―management of each institution’s internal contingencies for inter-institutional coordination, and institutional differences to distinguish intervention problems and goals. Based on the experience, the following learning situations are recognized: clarifying the goals of collaboration with reality criteria over the fair desire to achieve great transformations, and knowing the institutional administrative times and protocols that affect the inter-institutional collaboration.El presente artículo tiene por objetivo identificar aprendizajes de uso de la investigación--acción colaborativa (I-A-C) entre una escuela rural y una universidad estatal, desde el análisis de fortalezas y desafíos de la experiencia. Metodológicamente, se trata de un estudio de caso de investigación-acción. Se relata analíticamente la experiencia, en la que se reconocen fortalezas: el reconocimiento recíproco, el aprecio del otro institucional como colaborador de un proyecto con metas compartidas, el compromiso de los actores educativos interinstitucionales para con los estudiantes. Asimismo, desafíos: la gestión de contingencias internas de cada institución en la coordinación interinstitucional y las diferencias institu-cionales para distinguir problemas y metas de intervención. Desde la experiencia, se distinguen los siguientes aprendizajes: clarificar las metas de la colaboración con criterio de realidad por sobre el justo deseo de las grandes transformaciones, conocer los protocolos y tiempos administrativos institucionales que inciden en la colaboración interinstitucional.Universidad de Lima2019-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/408810.26439/persona2019.n022(1).4088Persona; Vol. 22 No. 1 (2019); 67-80Persona; Vol. 22 Núm. 1 (2019); 67-80Persona; v. 22 n. 1 (2019); 67-802309-90621560-613910.26439/persona2019.n022(1)reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/4088/4124https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/40882025-04-04T21:49:20Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience Investigación-acción cooperativa: aprendiendo de una experiencia fallida |
title |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
spellingShingle |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience Villalta Paucar, Marco Antonio action research collaboration university school education investigación-acción cooperación universidad escuela educación |
title_short |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
title_full |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
title_fullStr |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
title_full_unstemmed |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
title_sort |
Collaborative Action Research: Learning from a Failed Experience |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Villalta Paucar, Marco Antonio Ortega Bahamonde, Marisol |
author |
Villalta Paucar, Marco Antonio |
author_facet |
Villalta Paucar, Marco Antonio Ortega Bahamonde, Marisol |
author_role |
author |
author2 |
Ortega Bahamonde, Marisol |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
action research collaboration university school education investigación-acción cooperación universidad escuela educación |
topic |
action research collaboration university school education investigación-acción cooperación universidad escuela educación |
description |
The aim of this article is to identify learning situations used in collaborative action research (CAR) in a rural school and a state university, based on the analysis of the strengths andchallenges of experience. From a methodological point of view, this is a case study of action research. The experience is analytically assessed by recognizing the strengths ―reciprocal recognition, appreciation of the other institutional body as a project partner with shared goals, and commitment of the inter-institutional educational actors to the students― and the challenges ―management of each institution’s internal contingencies for inter-institutional coordination, and institutional differences to distinguish intervention problems and goals. Based on the experience, the following learning situations are recognized: clarifying the goals of collaboration with reality criteria over the fair desire to achieve great transformations, and knowing the institutional administrative times and protocols that affect the inter-institutional collaboration. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/4088 10.26439/persona2019.n022(1).4088 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/4088 |
identifier_str_mv |
10.26439/persona2019.n022(1).4088 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/4088/4124 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Persona; Vol. 22 No. 1 (2019); 67-80 Persona; Vol. 22 Núm. 1 (2019); 67-80 Persona; v. 22 n. 1 (2019); 67-80 2309-9062 1560-6139 10.26439/persona2019.n022(1) reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841719343192211456 |
score |
12.938228 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).