Overview of Peruvian women in STEM careers
Descripción del Articulo
This article provides an overview of the participation of Peruvian women in various STEM (science, technology, engineering, and mathematics) careers at licensed universities in Peru. It presents an analysis of data collected from the Ministry of Education (Minedu) and the General Directorate of Univ...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | Revistas - Universidad de Lima |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.ulima.edu.pe:article/6686 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | STEM careers women in STEM Minedu and Digesu database carreras STEM mujeres en STEM base de datos Minedu y Digesu |
id |
REVULIMA_c65c4b46578e199f229e3003a6934023 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ulima.edu.pe:article/6686 |
network_acronym_str |
REVULIMA |
network_name_str |
Revistas - Universidad de Lima |
repository_id_str |
|
spelling |
Overview of Peruvian women in STEM careersPanorama de las mujeres peruanas en carreras STEMRabines Floreano, Madeleine Gillian Ramírez Cerna, LourdesSTEM careerswomen in STEMMinedu and Digesu databasecarreras STEMmujeres en STEMbase de datosMinedu y DigesuThis article provides an overview of the participation of Peruvian women in various STEM (science, technology, engineering, and mathematics) careers at licensed universities in Peru. It presents an analysis of data collected from the Ministry of Education (Minedu) and the General Directorate of University Higher Education (Digesu) for the period 2017-2022, focusing on the participation of women and men in different STEM careers across the regions of Peru. Including women in these careers represents a challenge that begins at the school level, where the aim is to promote digital learning as a tool that allows girls and adolescents to explore disciplines related to science, technology, engineering, and mathematics practically, thus empowering them to decide to pursue a university career related to STEM in the future. The analysis shows a progressive increase in the participation of women in STEM careers between 2017 and 2022, which is certainly encouraging.Este artículo ofrece un panorama de la participación de las mujeres peruanas en las diferentes carreras STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) de las universidades licenciadas en el Perú. Presenta un análisis de los datos recopilados del Ministerio de Educación (Minedu) y de la Dirección General de Educación Superior Universitaria (Digesu), correspondientes al periodo 2017-2022, sobre la participación de las mujeres y los hombres en las diferentes carreras STEM en las regiones del Perú. La inclusión de las mujeres en estas carreras representa un desafío que comienza en la etapa escolar, en la que se busca promover el aprendizaje digital como herramienta que permita a niñas y adolescentes explorar de manera práctica las disciplinas relacionadas con ciencia, tecnología, ingeniería y matemática, y empoderarse de tal manera que puedan tomar la decisión de estudiar una carrera universitaria relacionada a STEM en el futuro. Según el análisis de los datos de Minedu y la Digesu, existe un aumento progresivo de la participación de las mujeres entre el 2017 y el 2022, lo cual resulta ciertamente alentador.Universidad de Lima2024-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/668610.26439/interfases2024.n19.6686Interfases; No. 019 (2024); 51-60Interfases; Núm. 019 (2024); 51-60Interfases; n. 019 (2024); 51-601993-491210.26439/interfases2024.n19reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686/7145https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686/7146https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/66862024-09-16T16:15:19Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Overview of Peruvian women in STEM careers Panorama de las mujeres peruanas en carreras STEM |
title |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
spellingShingle |
Overview of Peruvian women in STEM careers Rabines Floreano, Madeleine Gillian STEM careers women in STEM Minedu and Digesu database carreras STEM mujeres en STEM base de datos Minedu y Digesu |
title_short |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
title_full |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
title_fullStr |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
title_full_unstemmed |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
title_sort |
Overview of Peruvian women in STEM careers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rabines Floreano, Madeleine Gillian Ramírez Cerna, Lourdes |
author |
Rabines Floreano, Madeleine Gillian |
author_facet |
Rabines Floreano, Madeleine Gillian Ramírez Cerna, Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Ramírez Cerna, Lourdes |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
STEM careers women in STEM Minedu and Digesu database carreras STEM mujeres en STEM base de datos Minedu y Digesu |
topic |
STEM careers women in STEM Minedu and Digesu database carreras STEM mujeres en STEM base de datos Minedu y Digesu |
description |
This article provides an overview of the participation of Peruvian women in various STEM (science, technology, engineering, and mathematics) careers at licensed universities in Peru. It presents an analysis of data collected from the Ministry of Education (Minedu) and the General Directorate of University Higher Education (Digesu) for the period 2017-2022, focusing on the participation of women and men in different STEM careers across the regions of Peru. Including women in these careers represents a challenge that begins at the school level, where the aim is to promote digital learning as a tool that allows girls and adolescents to explore disciplines related to science, technology, engineering, and mathematics practically, thus empowering them to decide to pursue a university career related to STEM in the future. The analysis shows a progressive increase in the participation of women in STEM careers between 2017 and 2022, which is certainly encouraging. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686 10.26439/interfases2024.n19.6686 |
url |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686 |
identifier_str_mv |
10.26439/interfases2024.n19.6686 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686/7145 https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Interfases/article/view/6686/7146 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfases; No. 019 (2024); 51-60 Interfases; Núm. 019 (2024); 51-60 Interfases; n. 019 (2024); 51-60 1993-4912 10.26439/interfases2024.n19 reponame:Revistas - Universidad de Lima instname:Universidad de Lima instacron:ULIMA |
instname_str |
Universidad de Lima |
instacron_str |
ULIMA |
institution |
ULIMA |
reponame_str |
Revistas - Universidad de Lima |
collection |
Revistas - Universidad de Lima |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844257648750362624 |
score |
12.811179 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).