“I saw it on Instagram”. Media consumption and media literacy on High-schoolers from working- and middle-class background in Chile

Descripción del Articulo

This article characterizes the media competencies and information consumption of 79 students aged between 15 and 17 from subsidized and municipal educational establishments in Antofagasta, Valparaíso, and Metropolitan (Chile). Through group interviews, the participants demonstrate a critical view of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lazcano-Peña, Daniela, Bustamante Pavez, Guillermo, Lagos Lira, Claudia, Cabalín Quijada, Cristián
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/6393
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/6393
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:informational consumption
youths
media literacy
media skills
consumo informativo
jóvenes
alfabetización mediática
competencias mediáticas
consumo de informação
jovens
alfabetização midiática
competências midiáticas
Descripción
Sumario:This article characterizes the media competencies and information consumption of 79 students aged between 15 and 17 from subsidized and municipal educational establishments in Antofagasta, Valparaíso, and Metropolitan (Chile). Through group interviews, the participants demonstrate a critical view of traditional media (print, radio, television) and express more confidence in the algorithmic functioning of social media, especially Instagram, as an information source. The results pose challenges for media literacy among young people in educational and extracurricular contexts.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).