Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment

Descripción del Articulo

This article presents various reflections on the use of participatory audiovisuals as a tool that mobilizes communities towards other forms of communication, where collaborative work is valued in order for them to be the creators of their own content, and thus rethink their territories. Taking this...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramírez Rueda, Angie Tatiana, López Rueda, Blanca Aracely
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4758
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Participatory audiovisual
Young
Natural resources
Educommunication
TIC
Audiovisual participativo
Jóvenes
Recursos naturales
Educomunicación
id REVULIMA_998d792562a3d5ae4fedb51d8c77a234
oai_identifier_str oai:revistas.ulima.edu.pe:article/4758
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and EnvironmentAudiovisual participativo: convergencia entre comunicación y medio ambienteRamírez Rueda, Angie Tatiana López Rueda, Blanca AracelyParticipatory audiovisualYoungNatural resourcesEducommunicationTICAudiovisual participativoJóvenesRecursos naturalesEducomunicaciónTICThis article presents various reflections on the use of participatory audiovisuals as a tool that mobilizes communities towards other forms of communication, where collaborative work is valued in order for them to be the creators of their own content, and thus rethink their territories. Taking this premise as a starting point, theeducommunicative strategy, “Pescando historias. Memorias de un llanitero” (Memories of a Llanitero) was developed with adolescents and young people from Corregimiento el Llanito in Barrancabermeja, Colombia, who were trained in audiovisual production with an emphasis on the environment. The methodology implemented was qualitative, from the line of action research (IA), thus providing spaces for participation and dialogue with young people. This research was based on educommunication during the pedagogical training from a critical perspective to strengthen the discourses and environmental practices of the participants, at the same time that they were trained in the use of this communicative tool.DOI: 10.26439/contratexto2020.n033.4789 Este artículo presenta diversas reflexiones sobre el uso del audiovisual participativo como una herramienta que moviliza a las comunidades hacia otras formas de comunicación, donde se valora el trabajo colaborativo, con el fin de que sean ellas las creadoras de sus propios contenidos, y así se repiensen sus territorios. Teniendo comopunto de partida esta premisa, se formuló la estrategia educomunicativa “Pescando historias. Memorias de un llanitero”, desarrollada con adolescentes y jóvenes del corre-gimiento El Llanito, en Barrancabermeja, Colombia, quienes se formaron en producción audiovisual con énfasis en medio ambiente. La metodología implementada fue del orden cualitativo, desde la línea de la investigación acción (IA), para propiciar espacios de participación y diálogo con los jóvenes. Esta investigación se apoyó en la educomunicación durante la formación pedagógica desde una perspectiva crítica para fortalecer los discursos y prácticas medioambientales de los participantes, al tiempo que se capacitaban en el uso de esta herramienta comunicativa.Universidad de Lima. Facultad de Comunicación2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758Contratexto; No. 033 (2020): Communication to imagine desirable futures in Latin America; 171-187Contratexto; Núm. 033 (2020): Comunicación para imaginar futuros deseables en América Latina; 171-187Contratexto; n. 033 (2020): Comunicação para imaginar futuros desejáveis na América Latina; 171-1871993-49041025-994510.26439/contratexto2020.n033reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758/4697https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758/4724Derechos de autor 2020 Contratextohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.ulima.edu.pe:article/47582024-05-20T16:54:07Z
dc.title.none.fl_str_mv Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
Audiovisual participativo: convergencia entre comunicación y medio ambiente
title Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
spellingShingle Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
Ramírez Rueda, Angie Tatiana
Participatory audiovisual
Young
Natural resources
Educommunication
TIC
Audiovisual participativo
Jóvenes
Recursos naturales
Educomunicación
TIC
title_short Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
title_full Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
title_fullStr Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
title_full_unstemmed Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
title_sort Participatory Audiovisual: Convergence between Communication and Environment
dc.creator.none.fl_str_mv Ramírez Rueda, Angie Tatiana
López Rueda, Blanca Aracely
author Ramírez Rueda, Angie Tatiana
author_facet Ramírez Rueda, Angie Tatiana
López Rueda, Blanca Aracely
author_role author
author2 López Rueda, Blanca Aracely
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Participatory audiovisual
Young
Natural resources
Educommunication
TIC
Audiovisual participativo
Jóvenes
Recursos naturales
Educomunicación
TIC
topic Participatory audiovisual
Young
Natural resources
Educommunication
TIC
Audiovisual participativo
Jóvenes
Recursos naturales
Educomunicación
TIC
description This article presents various reflections on the use of participatory audiovisuals as a tool that mobilizes communities towards other forms of communication, where collaborative work is valued in order for them to be the creators of their own content, and thus rethink their territories. Taking this premise as a starting point, theeducommunicative strategy, “Pescando historias. Memorias de un llanitero” (Memories of a Llanitero) was developed with adolescents and young people from Corregimiento el Llanito in Barrancabermeja, Colombia, who were trained in audiovisual production with an emphasis on the environment. The methodology implemented was qualitative, from the line of action research (IA), thus providing spaces for participation and dialogue with young people. This research was based on educommunication during the pedagogical training from a critical perspective to strengthen the discourses and environmental practices of the participants, at the same time that they were trained in the use of this communicative tool.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758/4697
https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/4758/4724
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Contratexto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Contratexto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Contratexto; No. 033 (2020): Communication to imagine desirable futures in Latin America; 171-187
Contratexto; Núm. 033 (2020): Comunicación para imaginar futuros deseables en América Latina; 171-187
Contratexto; n. 033 (2020): Comunicação para imaginar futuros desejáveis na América Latina; 171-187
1993-4904
1025-9945
10.26439/contratexto2020.n033
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844893197423083520
score 13.135628
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).