Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions
Descripción del Articulo
Currently, education relies more than ever on the developing of competence-based learning. The progress and demands of today's society poses the need of training professionals that are capable of responding to the 21st century challenges, jobs, social and personal expectations. This article is...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.52.234.130.152:article/216 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Competences, educational systems, learning, strategies, knowledge previous Competencias, sistemas educativos, aprendizaje, estrategias, conocimiento previo. |
id |
REVULCB_e64dc304b3c223248687777d91677c61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.52.234.130.152:article/216 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitionsDesarrollo de competencias en el ámbito educativo: Definiciones conceptuales y operacionalesAnderson , Lucía Londoño , DianaMartínez, Gricel Competences, educational systems, learning, strategies, knowledge previousCompetencias, sistemas educativos, aprendizaje, estrategias, conocimiento previo.Currently, education relies more than ever on the developing of competence-based learning. The progress and demands of today's society poses the need of training professionals that are capable of responding to the 21st century challenges, jobs, social and personal expectations. This article is the result of a documentary analysis of different authors, and experts in the field of teaching by competences. This framework results in the formation of highly qualified, comprehensive, and research oriented individuals. Contributions are finally reflected in a competitive, vanguard, and equitable society. In conclusion, the article supports the thesis that learners’ background knowledge is at the core of competency meaningful teaching, leading to relevant, lifelong learning skills.In this sense, the education by competencies model, goes beyond academic units and contents to enhance curricular flexibility, while introducing the student into the modern informational era.La educación de calidad se apoya hoy más que nunca en la formación por competencias. El avance y las exigencias de la sociedad actual, hacen necesario formar profesionales capaces de responder a las necesidades y retos del siglo XXI, sus expectativas laborales, sociales y personales. El artículo es el resultado de un análisis documental de distintos autores, expertos en el campo de la enseñanza por competencias. La aplicación de éstas por parte del docente en la práctica pedagógica, hace que se contribuya a la formación de individuos altamente calificados, integrales, con destrezas investigativas; cuyo aporte se ve finalmente reflejado en una sociedad competitiva, de vanguardia y equitativa. En conclusión, el artículo sostiene el postulado de que los conocimientos adquiridos previamente por el educando; son la fundamentación para que la enseñanza por competencias sea significativa, pertinente y esté presente a lo largo de su vida. En este sentido la educación por competencias va más allá del seguimiento temático y sustenta la flexibilidad curricular adentrando al estudiante en el nuevo ámbito contemporáneo e informacional.Universidad Le Cordon Bleu2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/21610.36955/RIULCB.2022v9n1.002Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 20-302409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216/423https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216/434Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2162022-01-23T23:37:44Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions Desarrollo de competencias en el ámbito educativo: Definiciones conceptuales y operacionales |
title |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
spellingShingle |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions Anderson , Lucía Competences, educational systems, learning, strategies, knowledge previous Competencias, sistemas educativos, aprendizaje, estrategias, conocimiento previo. |
title_short |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
title_full |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
title_fullStr |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
title_full_unstemmed |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
title_sort |
Development of competences in the educational field: Conceptual and operational definitions |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Anderson , Lucía Londoño , Diana Martínez, Gricel |
author |
Anderson , Lucía |
author_facet |
Anderson , Lucía Londoño , Diana Martínez, Gricel |
author_role |
author |
author2 |
Londoño , Diana Martínez, Gricel |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Competences, educational systems, learning, strategies, knowledge previous Competencias, sistemas educativos, aprendizaje, estrategias, conocimiento previo. |
topic |
Competences, educational systems, learning, strategies, knowledge previous Competencias, sistemas educativos, aprendizaje, estrategias, conocimiento previo. |
description |
Currently, education relies more than ever on the developing of competence-based learning. The progress and demands of today's society poses the need of training professionals that are capable of responding to the 21st century challenges, jobs, social and personal expectations. This article is the result of a documentary analysis of different authors, and experts in the field of teaching by competences. This framework results in the formation of highly qualified, comprehensive, and research oriented individuals. Contributions are finally reflected in a competitive, vanguard, and equitable society. In conclusion, the article supports the thesis that learners’ background knowledge is at the core of competency meaningful teaching, leading to relevant, lifelong learning skills.In this sense, the education by competencies model, goes beyond academic units and contents to enhance curricular flexibility, while introducing the student into the modern informational era. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216 10.36955/RIULCB.2022v9n1.002 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2022v9n1.002 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216/423 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/216/434 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 1 (2022); 20-30 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842623824081715200 |
score |
12.660185 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).