Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan

Descripción del Articulo

This work looks into the main document of the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan (PNEIB in Spanish) 2021 in Peru. This educational proposal highlights the revaluation of native languages, citizenship training and cross-cultural dialogue among the various social agents linked to the pro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carrascal Pretell, Julio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Le Cordon Bleu
Repositorio:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.52.234.130.152:article/159
Enlace del recurso:https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Intercultural bilingual education, inter-culturality, native languages, citizenship, crosscultural dialogue
Educación intercultural bilingüe, interculturalidad, lenguas originarias, ciudadanía, diálogo intercultural
id REVULCB_b47b95a79620b33e18d75c7df51574cc
oai_identifier_str oai:ojs2.52.234.130.152:article/159
network_acronym_str REVULCB
network_name_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository_id_str
spelling Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education PlanFormación de ciudadanía y diálogo intercultural en el Plan Nacional de Educación Intercultural BilingüeCarrascal Pretell, Julio Intercultural bilingual education, inter-culturality, native languages, citizenship, crosscultural dialogueEducación intercultural bilingüe, interculturalidad, lenguas originarias, ciudadanía, diálogo interculturalThis work looks into the main document of the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan (PNEIB in Spanish) 2021 in Peru. This educational proposal highlights the revaluation of native languages, citizenship training and cross-cultural dialogue among the various social agents linked to the project. Thus, this research studies each of the above three issues to account for their effective implementation based on the discourse analysis of the program. For this purpose, the critical inter-culturality proposal, the abilities approach and the human capital development perspective are used. We then analyze if the project formulated by the PNEIB is viable only at discourse level or has an effective correlation in the implementation of this education policy.Este trabajo indaga sobre el documento principal del Plan Nacional de Educación Intercultural Bilingüe (PNEIB) al 2021 en el Perú. Esa propuesta educativa pone de relieve la revaloración de las lenguas originarias, la formación de ciudadanía y el diálogo intercultural entre los diversos actores sociales vinculados al proyecto. Entonces, esta investigación estudia cada uno de los tres ejes anteriores para dar cuenta de su eficazimplementación a partir del análisis discursivo del programa. Para ello, se emplea la propuesta de la interculturalidad crítica, el enfoque de las capacidades y la perspectiva del desarrollo del capital humano. Entonces, se analiza si el proyecto formulado por el PNEIB solo se sostiene a nivel discursivo o tiene un correlato efectivo en la implementación de esta política educativa.Universidad Le Cordon Bleu2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/15910.36955/RIULCB.2019v6n2.007Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 77-852409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159/274https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159/285Derechos de autor 2019 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/1592020-11-17T12:20:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
Formación de ciudadanía y diálogo intercultural en el Plan Nacional de Educación Intercultural Bilingüe
title Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
spellingShingle Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
Carrascal Pretell, Julio
Intercultural bilingual education, inter-culturality, native languages, citizenship, crosscultural dialogue
Educación intercultural bilingüe, interculturalidad, lenguas originarias, ciudadanía, diálogo intercultural
title_short Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
title_full Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
title_fullStr Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
title_full_unstemmed Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
title_sort Training for citizenship and intercultural dialogue in the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan
dc.creator.none.fl_str_mv Carrascal Pretell, Julio
author Carrascal Pretell, Julio
author_facet Carrascal Pretell, Julio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Intercultural bilingual education, inter-culturality, native languages, citizenship, crosscultural dialogue
Educación intercultural bilingüe, interculturalidad, lenguas originarias, ciudadanía, diálogo intercultural
topic Intercultural bilingual education, inter-culturality, native languages, citizenship, crosscultural dialogue
Educación intercultural bilingüe, interculturalidad, lenguas originarias, ciudadanía, diálogo intercultural
description This work looks into the main document of the National Cross-Cultural Bilingual Education Plan (PNEIB in Spanish) 2021 in Peru. This educational proposal highlights the revaluation of native languages, citizenship training and cross-cultural dialogue among the various social agents linked to the project. Thus, this research studies each of the above three issues to account for their effective implementation based on the discourse analysis of the program. For this purpose, the critical inter-culturality proposal, the abilities approach and the human capital development perspective are used. We then analyze if the project formulated by the PNEIB is viable only at discourse level or has an effective correlation in the implementation of this education policy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159
10.36955/RIULCB.2019v6n2.007
url https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159
identifier_str_mv 10.36955/RIULCB.2019v6n2.007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159/274
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/159/285
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 77-85
2409-1537
reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
instname:Universidad Le Cordon Bleu
instacron:ULCB
instname_str Universidad Le Cordon Bleu
instacron_str ULCB
institution ULCB
reponame_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
collection Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842623823089762304
score 12.660197
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).