The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
Descripción del Articulo
The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.52.234.130.152:article/238 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education. Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural. |
id |
REVULCB_5ca12d985c8dee29f66a87cb68e4b22f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.52.234.130.152:article/238 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf peopleEl enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordasRodríguez-Fleitas, Xiomara Fresquet-Pedroso, Magdalena Marzo-Peña, Alejandro Baguer-García, Edmme Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning Spanish. Hence the importance of the intercultural perspective in the training and sociocultural processes that take place in contemporary society, in which communication is essential for the psycholinguistic, sociolinguistic and sociocultural development of deaf people as citizens of law. The application of the Cuban bilingual project demonstrated the potential of deaf people to grow and develop as bilingual-bicultural beings, from the creation of conditions in the educational community in favor of inclusion, which implies the participation of deaf instructors as linguistic models. , sign language interpreters, bilingual teachers, that the family accept the project and participate, the deaf association, the media; expression of a culture of diversity, of the change of mentality to view sign language as a resource and a right of the international deaf community.El reconocimiento del enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas, por el valor que tienen los contactos lingüísticos e interlingüísticas en la educación intercultural, resulta una temática de gran pertinencia social, donde la lengua de señas constituye la primera lengua y base lingüística para el aprendizaje del español. De ahí la importancia de la perspectiva intercultural en los procesos formativos y socioculturales que se desarrollan en la sociedad contemporánea, en los que la comunicación es esencial para el desarrollo psicolingüístico, sociolingüístico y sociocultural de las personas sordas como ciudadanos de derecho. La aplicación del proyecto bilingüe cubano demostró el potencial de las personas sordas para crecer y desarrollarse como seres bilingües-biculturales, a partir de la creación de condiciones en la comunidad educativa a favor de la inclusión, que implica participación de los instructores sordos como modelos lingüísticos, los intérpretes de lengua de señas, maestros bilingües, que la familia acepte el proyecto y participe, la asociación de sordos, los medios de comunicación; expresión de una cultura de la diversidad, del cambio de mentalidad al visualizar la lengua de señas como un recurso y un derecho de la comunidad sorda internacional.Universidad Le Cordon Bleu2022-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/23810.36955/RIULCB.2022v9n2.007Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 70-812409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/450https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/462Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2382022-07-24T12:23:50Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people El enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas |
title |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
spellingShingle |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people Rodríguez-Fleitas, Xiomara Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education. Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural. |
title_short |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
title_full |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
title_fullStr |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
title_full_unstemmed |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
title_sort |
The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez-Fleitas, Xiomara Fresquet-Pedroso, Magdalena Marzo-Peña, Alejandro Baguer-García, Edmme |
author |
Rodríguez-Fleitas, Xiomara |
author_facet |
Rodríguez-Fleitas, Xiomara Fresquet-Pedroso, Magdalena Marzo-Peña, Alejandro Baguer-García, Edmme |
author_role |
author |
author2 |
Fresquet-Pedroso, Magdalena Marzo-Peña, Alejandro Baguer-García, Edmme |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education. Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural. |
topic |
Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education. Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural. |
description |
The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning Spanish. Hence the importance of the intercultural perspective in the training and sociocultural processes that take place in contemporary society, in which communication is essential for the psycholinguistic, sociolinguistic and sociocultural development of deaf people as citizens of law. The application of the Cuban bilingual project demonstrated the potential of deaf people to grow and develop as bilingual-bicultural beings, from the creation of conditions in the educational community in favor of inclusion, which implies the participation of deaf instructors as linguistic models. , sign language interpreters, bilingual teachers, that the family accept the project and participate, the deaf association, the media; expression of a culture of diversity, of the change of mentality to view sign language as a resource and a right of the international deaf community. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238 10.36955/RIULCB.2022v9n2.007 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2022v9n2.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/450 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/462 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 70-81 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842623824161406976 |
score |
12.8479 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).