The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people

Descripción del Articulo

The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez-Fleitas, Xiomara, Fresquet-Pedroso, Magdalena, Marzo-Peña, Alejandro, Baguer-García, Edmme
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Le Cordon Bleu
Repositorio:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.52.234.130.152:article/238
Enlace del recurso:https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.
Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.
id REVULCB_5ca12d985c8dee29f66a87cb68e4b22f
oai_identifier_str oai:ojs2.52.234.130.152:article/238
network_acronym_str REVULCB
network_name_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository_id_str
spelling The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf peopleEl enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordasRodríguez-Fleitas, Xiomara Fresquet-Pedroso, Magdalena Marzo-Peña, Alejandro Baguer-García, Edmme Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning Spanish. Hence the importance of the intercultural perspective in the training and sociocultural processes that take place in contemporary society, in which communication is essential for the psycholinguistic, sociolinguistic and sociocultural development of deaf people as citizens of law. The application of the Cuban bilingual project demonstrated the potential of deaf people to grow and develop as bilingual-bicultural beings, from the creation of conditions in the educational community in favor of inclusion, which implies the participation of deaf instructors as linguistic models. , sign language interpreters, bilingual teachers, that the family accept the project and participate, the deaf association, the media; expression of a culture of diversity, of the change of mentality to view sign language as a resource and a right of the international deaf community.El reconocimiento del enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas, por el valor que tienen los contactos lingüísticos e interlingüísticas en la educación intercultural, resulta una temática de gran pertinencia social, donde la lengua de señas constituye la primera lengua y base lingüística para el aprendizaje del español. De ahí la importancia de la perspectiva intercultural en los procesos formativos y socioculturales que se desarrollan en la sociedad contemporánea, en los que la comunicación es esencial para el desarrollo psicolingüístico, sociolingüístico y sociocultural de las personas sordas como ciudadanos de derecho. La aplicación del proyecto bilingüe cubano demostró el potencial de las personas sordas para crecer y desarrollarse como seres bilingües-biculturales, a partir de la creación de condiciones en la comunidad educativa a favor de la inclusión, que implica participación de los instructores sordos como modelos lingüísticos, los intérpretes de lengua de señas, maestros bilingües, que la familia acepte el proyecto y participe, la asociación de sordos, los medios de comunicación; expresión de una cultura de la diversidad, del cambio de mentalidad al visualizar la lengua de señas como un recurso y un derecho de la comunidad sorda internacional.Universidad Le Cordon Bleu2022-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/23810.36955/RIULCB.2022v9n2.007Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 70-812409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/450https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/462Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.52.234.130.152:article/2382022-07-24T12:23:50Z
dc.title.none.fl_str_mv The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
El enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas
title The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
spellingShingle The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
Rodríguez-Fleitas, Xiomara
Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.
Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.
title_short The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
title_full The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
title_fullStr The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
title_full_unstemmed The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
title_sort The bilingual approach as a condition for inclusive education for deaf people
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez-Fleitas, Xiomara
Fresquet-Pedroso, Magdalena
Marzo-Peña, Alejandro
Baguer-García, Edmme
author Rodríguez-Fleitas, Xiomara
author_facet Rodríguez-Fleitas, Xiomara
Fresquet-Pedroso, Magdalena
Marzo-Peña, Alejandro
Baguer-García, Edmme
author_role author
author2 Fresquet-Pedroso, Magdalena
Marzo-Peña, Alejandro
Baguer-García, Edmme
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.
Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.
topic Bilingual education, deaf education, sign language, intercultural education.
Educación bilingüe, educación para sordos, lengua de señas, educación intercultural.
description The recognition of the bilingual approach as a condition for the inclusive education of deaf people, due to the value of linguistic and interlingua contacts in intercultural education, it´s a topic of great social relevance, where sign language is the first language and linguistic basis for learning Spanish. Hence the importance of the intercultural perspective in the training and sociocultural processes that take place in contemporary society, in which communication is essential for the psycholinguistic, sociolinguistic and sociocultural development of deaf people as citizens of law. The application of the Cuban bilingual project demonstrated the potential of deaf people to grow and develop as bilingual-bicultural beings, from the creation of conditions in the educational community in favor of inclusion, which implies the participation of deaf instructors as linguistic models. , sign language interpreters, bilingual teachers, that the family accept the project and participate, the deaf association, the media; expression of a culture of diversity, of the change of mentality to view sign language as a resource and a right of the international deaf community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238
10.36955/RIULCB.2022v9n2.007
url https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238
identifier_str_mv 10.36955/RIULCB.2022v9n2.007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/450
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/238/462
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
publisher.none.fl_str_mv Universidad Le Cordon Bleu
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 9 Núm. 2 (2022); 70-81
2409-1537
reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
instname:Universidad Le Cordon Bleu
instacron:ULCB
instname_str Universidad Le Cordon Bleu
instacron_str ULCB
institution ULCB
reponame_str Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
collection Revistas - Universidad Le Cordon Bleu
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842623824161406976
score 12.8479
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).