Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies
Descripción del Articulo
This article is intended to show the relevance of competencies in the current context. The age of the knowledge society (where globalization imposed new demands) leads to a shift in education and learning for learners. in order to respond efficiently to the changes that are constantly taking place i...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Le Cordon Bleu |
Repositorio: | Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.172.177.98.34:article/209 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación, aprendizaje, globalización, competencias Education, learning, globalization, competencies |
id |
REVULCB_290cf0193f19471aa6fd5990c34bb076 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.172.177.98.34:article/209 |
network_acronym_str |
REVULCB |
network_name_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competenciesLa planeación didáctica basada en el contexto actual, eje fundamental para el desarrollo de competenciasCalics Salcedo, Lorena Patricia Educación, aprendizaje, globalización, competenciasEducation, learning, globalization, competenciesThis article is intended to show the relevance of competencies in the current context. The age of the knowledge society (where globalization imposed new demands) leads to a shift in education and learning for learners. in order to respond efficiently to the changes that are constantly taking place in the world in which one lives immersed. This whole situation obliges us to transform the educational systems in one way or another, it is precisely where the need for contextualized and competency-based didactic planning is envisioned, allowing the training of reflective, productive, flexible, creative and competitive individuals, It also contribute to strengthening in them the importance of learning to live together and to forging values that will help them to perform in the best way in the twenty-first century; thus achieving their self-realization, which leads to their enjoyment of total emancipationEste artículo tiene como objetivo mostrar la relevancia que representan las competencias en el contexto actual. La era de la sociedad del conocimiento (donde la globalización impuso nuevas exigencias) conlleva a que se le dé un giro a la educación y al aprendizaje de los educandos, en aras de responder de manera eficiente a los cambios que se dan constantemente en el mundo en el cual se vive inmerso. Toda esta situación obliga a transformar los sistemas educativos de una u otra forma, es precisamente allí donde se vislumbra la necesidad de realizar una planeación didáctica contextualizada y basada en competencias, que permita la formación de individuos reflexivos, productivos, flexibles, creativos y competitivos, contribuyendo además a fortalecer en ellos la importancia del aprender a convivir juntos y a forjar valores que les ayude a desenvolverse de la mejor forma en el siglo XXI; alcanzando con esto su autorrealización, lo cual conlleve a que disfrute de una total emancipación.Universidad Le Cordon Bleu2021-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/20910.36955/RIULCB.2021v8n2.009Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 95-1042409-1537reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleuinstname:Universidad Le Cordon Bleuinstacron:ULCBspahttps://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209/407https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209/417Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleuinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.172.177.98.34:article/2092021-11-29T10:25:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies La planeación didáctica basada en el contexto actual, eje fundamental para el desarrollo de competencias |
title |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
spellingShingle |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies Calics Salcedo, Lorena Patricia Educación, aprendizaje, globalización, competencias Education, learning, globalization, competencies |
title_short |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
title_full |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
title_fullStr |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
title_full_unstemmed |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
title_sort |
Didactic planning based on the current context, a fundamental axis for the development of competencies |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Calics Salcedo, Lorena Patricia |
author |
Calics Salcedo, Lorena Patricia |
author_facet |
Calics Salcedo, Lorena Patricia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación, aprendizaje, globalización, competencias Education, learning, globalization, competencies |
topic |
Educación, aprendizaje, globalización, competencias Education, learning, globalization, competencies |
description |
This article is intended to show the relevance of competencies in the current context. The age of the knowledge society (where globalization imposed new demands) leads to a shift in education and learning for learners. in order to respond efficiently to the changes that are constantly taking place in the world in which one lives immersed. This whole situation obliges us to transform the educational systems in one way or another, it is precisely where the need for contextualized and competency-based didactic planning is envisioned, allowing the training of reflective, productive, flexible, creative and competitive individuals, It also contribute to strengthening in them the importance of learning to live together and to forging values that will help them to perform in the best way in the twenty-first century; thus achieving their self-realization, which leads to their enjoyment of total emancipation |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209 10.36955/RIULCB.2021v8n2.009 |
url |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209 |
identifier_str_mv |
10.36955/RIULCB.2021v8n2.009 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209/407 https://revistas.ulcb.edu.pe/index.php/REVISTAULCB/article/view/209/417 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Le Cordon Bleu |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigaciones de la Universidad Le Cordon Bleu; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 95-104 2409-1537 reponame:Revistas - Universidad Le Cordon Bleu instname:Universidad Le Cordon Bleu instacron:ULCB |
instname_str |
Universidad Le Cordon Bleu |
instacron_str |
ULCB |
institution |
ULCB |
reponame_str |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
collection |
Revistas - Universidad Le Cordon Bleu |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845160529479335936 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).