Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs
Descripción del Articulo
The study aimed to analyze the effectiveness of innovative sensory strategies to improve learning and inclusion of students with special educational needs in school settings. A qualitative, descriptive multiple-case study was conducted using a purposive sample of students with formally diagnosed sen...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad José Carlos Mariátegui |
Repositorio: | Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/294 |
Enlace del recurso: | https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación inclusiva Aprendizaje Psicopedagogía Innovación educativa Necesidades educativas |
id |
REVUJCM_7d775d2727897440ac76d1959b6bb678 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/294 |
network_acronym_str |
REVUJCM |
network_name_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository_id_str |
. |
spelling |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needsEstrategias sensoriales innovadoras para mejorar el aprendizaje de estudiantes con necesidades educativasLopez Romero, Yusibeth del Rocio Garcia Acosta, Maria José Loaiza Peña, Steeven Rolando Castro Rivero, Kevin Fidel Educación inclusivaAprendizajePsicopedagogíaInnovación educativaNecesidades educativasThe study aimed to analyze the effectiveness of innovative sensory strategies to improve learning and inclusion of students with special educational needs in school settings. A qualitative, descriptive multiple-case study was conducted using a purposive sample of students with formally diagnosed sensory processing disorders. Semi-structured interviews and structured participant observation were employed to identify behavioral and emotional responses to planned sensory strategies. Findings showed improvements in classroom participation and adaptation to the educational environment, with increased interaction between peers and teachers. More stable emotional regulation and enhanced sustained attention during school tasks were also observed. Institutional analysis revealed differences linked to resource availability and specialized teacher training. It was concluded that the planned use of innovative sensory strategies facilitated inclusion and learning of students with special educational needs when adapted to individual characteristics and institutional conditions, highlighting the need for specific teacher training and adequate resources to ensure effectiveness.El estudio tuvo como objetivo analizar la efectividad de estrategias sensoriales innovadoras para mejorar el aprendizaje y la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en contextos escolares. Se desarrolló una investigación cualitativa de tipo descriptivo mediante estudio de caso múltiple, con muestra intencional de estudiantes con diagnóstico formal de trastornos en el procesamiento sensorial. Se emplearon entrevistas semiestructuradas y observación participante estructurada para identificar respuestas conductuales y emocionales ante estrategias sensoriales planificadas. Los hallazgos evidenciaron mejoras en la participación en el aula y la adaptación al ambiente educativo, con mayor interacción entre pares y docentes. También se observó una regulación emocional más estable y aumento de la atención sostenida durante las tareas escolares. El análisis interinstitucional reveló diferencias vinculadas a la disponibilidad de recursos y a la formación especializada del personal docente. Se concluyó que el uso planificado de estrategias sensoriales innovadoras facilitó la inclusión y el aprendizaje de estudiantes con necesidades educativas especiales, siempre que se contextualizó a sus características individuales y a las condiciones institucionales, se demuestra la necesidad de formación docente específica y de recursos adecuados para garantizar su efectividad.Universidad José Carlos Mariátegui2025-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/29410.37260/rctd.v11i22.30REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 11 Núm. 22 (2025): Revista Ciencia y Tecnología para el Desarrollo - UJCM- Volumen 11 | No. 22; 1-122413-70572411-8044reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCMinstname:Universidad José Carlos Mariáteguiinstacron:UJCMspahttps://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294/279https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294/280https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ujcm.edu.pe:article/2942025-09-10T15:58:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs Estrategias sensoriales innovadoras para mejorar el aprendizaje de estudiantes con necesidades educativas |
title |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
spellingShingle |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs Lopez Romero, Yusibeth del Rocio Educación inclusiva Aprendizaje Psicopedagogía Innovación educativa Necesidades educativas |
title_short |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
title_full |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
title_fullStr |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
title_full_unstemmed |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
title_sort |
Innovative sensory strategies to improve learning of students with special educational needs |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lopez Romero, Yusibeth del Rocio Garcia Acosta, Maria José Loaiza Peña, Steeven Rolando Castro Rivero, Kevin Fidel |
author |
Lopez Romero, Yusibeth del Rocio |
author_facet |
Lopez Romero, Yusibeth del Rocio Garcia Acosta, Maria José Loaiza Peña, Steeven Rolando Castro Rivero, Kevin Fidel |
author_role |
author |
author2 |
Garcia Acosta, Maria José Loaiza Peña, Steeven Rolando Castro Rivero, Kevin Fidel |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación inclusiva Aprendizaje Psicopedagogía Innovación educativa Necesidades educativas |
topic |
Educación inclusiva Aprendizaje Psicopedagogía Innovación educativa Necesidades educativas |
description |
The study aimed to analyze the effectiveness of innovative sensory strategies to improve learning and inclusion of students with special educational needs in school settings. A qualitative, descriptive multiple-case study was conducted using a purposive sample of students with formally diagnosed sensory processing disorders. Semi-structured interviews and structured participant observation were employed to identify behavioral and emotional responses to planned sensory strategies. Findings showed improvements in classroom participation and adaptation to the educational environment, with increased interaction between peers and teachers. More stable emotional regulation and enhanced sustained attention during school tasks were also observed. Institutional analysis revealed differences linked to resource availability and specialized teacher training. It was concluded that the planned use of innovative sensory strategies facilitated inclusion and learning of students with special educational needs when adapted to individual characteristics and institutional conditions, highlighting the need for specific teacher training and adequate resources to ensure effectiveness. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-07-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294 10.37260/rctd.v11i22.30 |
url |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294 |
identifier_str_mv |
10.37260/rctd.v11i22.30 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294/279 https://revistas.ujcm.edu.pe/index.php/rctd/article/view/294/280 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad José Carlos Mariátegui |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA CIENCIA Y TECNOLOGÍA - Para el Desarrollo - UJCM; Vol. 11 Núm. 22 (2025): Revista Ciencia y Tecnología para el Desarrollo - UJCM- Volumen 11 | No. 22; 1-12 2413-7057 2411-8044 reponame:Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM instname:Universidad José Carlos Mariátegui instacron:UJCM |
instname_str |
Universidad José Carlos Mariátegui |
instacron_str |
UJCM |
institution |
UJCM |
reponame_str |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
collection |
Revista ciencia y tecnología para el desarrollo UJCM |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846153262209695744 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).