Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids

Descripción del Articulo

Objective: To compare satisfaction with the use of the didactic tool for oral health promotion, Odonto App Kids, among schoolchildren from private and public educational units in the city of Riobamba, Chimborazo province, Ecuador. Methods: A feld study with a quantitative approach and experimental d...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Solís Mazón, María Eugenia, Calderón Paz, María Mercedes, Berrones Montero, Paúl Anderson, Roque Herrera, yosbanys
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de Huánuco
Repositorio:Revistas - Universidad de Huánuco
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/584
Enlace del recurso:http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:niño
servicios de salud escolar
promoción de la salud
educación en salud
salud bucal
Child
School Health Services
Health Promotion
Health Education
Oral Health
id REVUDH_9203369294f59caebedc3c09bc9dedf0
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/584
network_acronym_str REVUDH
network_name_str Revistas - Universidad de Huánuco
repository_id_str
spelling Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App KidsSatisfacción de escolares con herramienta didáctica de promoción de salud bucal: Odonto App KidsSolís Mazón, María EugeniaCalderón Paz, María MercedesBerrones Montero, Paúl AndersonRoque Herrera, yosbanysniñoservicios de salud escolarpromoción de la saludeducación en saludsalud bucalChildSchool Health ServicesHealth PromotionHealth EducationOral HealthObjective: To compare satisfaction with the use of the didactic tool for oral health promotion, Odonto App Kids, among schoolchildren from private and public educational units in the city of Riobamba, Chimborazo province, Ecuador. Methods: A feld study with a quantitative approach and experimental design, specifcally a pre-experimental type, was conducted. The population consisted of 111 children from basic education institutions in the city of Riobamba. Data were collected through a survey to measure levels of satisfaction and usability. Non-parametric inferential tests, Wilcoxon W and Mann-Whitney U, were used to compare the variables according to the type of institution. Results: There was a predominance of schoolchildren who framed the usability of Odonto App Kids in the high category (44.2%), while satisfaction results showed a predominance of the medium level (52.3%). The comparison values were: Mann-Whitney U (1481), Wilcoxon W (3434), and Z (-0.227), with a p-value = 0.821. Conclusions: No statistically signifcant differences were established between those enrolled in private educational entities compared to those in public ones.  Objetivo. Comparar la satisfacción con el uso de la herramienta didáctica de promoción de salud bucal Odonto App Kids en escolares de unidades educativas privadas y públicas de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo, Ecuador. Métodos. Se desarrolló una investigación de campo, con enfoque cuantitativo y diseño experimental, de tipo preexperimental, cuya población estuvo conformada por 111 niños del nivel de educaciónbásica de instituciones educativas de la ciudad de Riobamba. Los datos se recogieron a través de una encuesta para medir los niveles de satisfacción y usabilidad. Las pruebas inferenciales no paramétricas Wilcoxon W y Mann-Whitney U permitieron comparar las variables según el tipo de institución. Resultados. Se observó un predominio de escolares encuestados entre quienes se enmarcó la usabilidad de Odonto App Kids en la categoría de alto 44,2 % mientras que en los resultados de la satisfacción se pudo apreciar un predominio del nivel medio (52,3 %). Los valores de comparación fueron: U de Mann-Whitney (1481), W de Wilcoxon (3434) y Z (-0,227), con un p = 0,821. Conclusiones. No se establecieron diferencias estadísticamente significativas entre los matriculados en entidades educativas privadas respecto a los de las públicas.UNIVERSIDAD DE HUÁNUCO2024-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/epub+ziphttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584Revista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 6 No. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)Revista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 6 Núm. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)Revista Peruana de Ciencias de la Salud; v. 6 n. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)2707-69542707-6946reponame:Revistas - Universidad de Huánucoinstname:Universidad de Huánucoinstacron:UDHspahttp://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/900http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/955http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/1025http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/1092Derechos de autor 2024 María Eugenia Solís Mazón, María Mercedes Calderón Paz, Paúl Anderson Berrones Montero, yosbanys Roque Herrerahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/5842025-03-26T17:15:17Z
dc.title.none.fl_str_mv Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
Satisfacción de escolares con herramienta didáctica de promoción de salud bucal: Odonto App Kids
title Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
spellingShingle Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
Solís Mazón, María Eugenia
niño
servicios de salud escolar
promoción de la salud
educación en salud
salud bucal
Child
School Health Services
Health Promotion
Health Education
Oral Health
title_short Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
title_full Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
title_fullStr Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
title_full_unstemmed Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
title_sort Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids
dc.creator.none.fl_str_mv Solís Mazón, María Eugenia
Calderón Paz, María Mercedes
Berrones Montero, Paúl Anderson
Roque Herrera, yosbanys
author Solís Mazón, María Eugenia
author_facet Solís Mazón, María Eugenia
Calderón Paz, María Mercedes
Berrones Montero, Paúl Anderson
Roque Herrera, yosbanys
author_role author
author2 Calderón Paz, María Mercedes
Berrones Montero, Paúl Anderson
Roque Herrera, yosbanys
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv niño
servicios de salud escolar
promoción de la salud
educación en salud
salud bucal
Child
School Health Services
Health Promotion
Health Education
Oral Health
topic niño
servicios de salud escolar
promoción de la salud
educación en salud
salud bucal
Child
School Health Services
Health Promotion
Health Education
Oral Health
description Objective: To compare satisfaction with the use of the didactic tool for oral health promotion, Odonto App Kids, among schoolchildren from private and public educational units in the city of Riobamba, Chimborazo province, Ecuador. Methods: A feld study with a quantitative approach and experimental design, specifcally a pre-experimental type, was conducted. The population consisted of 111 children from basic education institutions in the city of Riobamba. Data were collected through a survey to measure levels of satisfaction and usability. Non-parametric inferential tests, Wilcoxon W and Mann-Whitney U, were used to compare the variables according to the type of institution. Results: There was a predominance of schoolchildren who framed the usability of Odonto App Kids in the high category (44.2%), while satisfaction results showed a predominance of the medium level (52.3%). The comparison values were: Mann-Whitney U (1481), Wilcoxon W (3434), and Z (-0.227), with a p-value = 0.821. Conclusions: No statistically signifcant differences were established between those enrolled in private educational entities compared to those in public ones. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584
url http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/900
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/955
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/1025
http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584/1092
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD DE HUÁNUCO
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD DE HUÁNUCO
dc.source.none.fl_str_mv Revista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 6 No. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)
Revista Peruana de Ciencias de la Salud; Vol. 6 Núm. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)
Revista Peruana de Ciencias de la Salud; v. 6 n. 2 (2024): Revista Peruana de Ciencias de la Salud (abr-jun)
2707-6954
2707-6946
reponame:Revistas - Universidad de Huánuco
instname:Universidad de Huánuco
instacron:UDH
instname_str Universidad de Huánuco
instacron_str UDH
institution UDH
reponame_str Revistas - Universidad de Huánuco
collection Revistas - Universidad de Huánuco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1828946839981785088
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).