Woman vs. Woman: female misogyny in Facebook news comments

Descripción del Articulo

Using a quantitative discourse analysis, this research aims to identify female micro and macroaggressions against other women within the news social construction process through the comments published on the top sources of news Facebook pages during 2020, in the context after the “feminist revolutio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Miranda Bustamante, María de los Ángeles, Agudelo Vizcaíno, María Fernanda
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2393
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2393
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:redes sociodigitales
eminismo y comunicación
micro y macro agresiones de género
social media
feminism and communication
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spelling Woman vs. Woman: female misogyny in Facebook news commentsMujer contra mujer: misoginia femenina en comentarios de noticias en FacebookMiranda Bustamante, María de los ÁngelesAgudelo Vizcaíno, María Fernandaredes sociodigitaleseminismo y comunicaciónmicro y macro agresiones de génerosocial mediafeminism and communicationmicroaggressions and macroaggressionsUsing a quantitative discourse analysis, this research aims to identify female micro and macroaggressions against other women within the news social construction process through the comments published on the top sources of news Facebook pages during 2020, in the context after the “feminist revolution” in 2018 and the social uprising in 2019. The investigation concludes that 26,55% of all female users' comments on women related news, content aggressions towards other women. That confirms the idea of feminine misogyny, as a consequence of the patriarchal system. Most of these discourses correspond to Otherness (56%) and, in the second place, to Stigmatization (27%). The majority of these addressed the personal sphere of the victims (33%), which confirms a general rejection of women and their social status. At last, results suggest that the microaggressions predominance, that add up 73% as a whole, is due to the fact that they are subtler and socially accepted than macroaggressions (27%), which installs a visible stigma on women and motivates more users’ reactions and a potential social punishment.Mediante un análisis de discurso cuantitativo, este estudio se propone establecer la presencia de micro y macro agresiones de mujeres contra mujeres en el proceso de construcción social de la noticia, dentro de los comentarios publicados en las páginas de Facebook de los medios de comunicación más usados en Chile durante 2020, en el contexto posterior a la revolución feminista de 2018 y al estallido social en Chile del 2019. La investigación concluyó que un 26,55% de los comentarios que hacen mujeres en noticias relacionadas con el género femenino, contienen agresiones dirigidas hacia otras mujeres, lo que confirma la idea de la misógina femenina como consecuencia del sistema patriarcal. La mayor parte corresponde a agresiones del tipo otredad (56%) y, en segundo lugar, a estigmatizaciones (27%). En su mayoría (33%) estas ofensas apuntaron al área personal de las víctimas, lo que confirma un rechazo al ser mujer y al estatus social femenino. Por último, los resultados sugieren que el predominio de las microagresiones, que en conjunto suman un 73%, se debe a que son más sutiles y socialmente aceptadas, mientras que las macroagresiones (27%), instalan un estigma más visible sobre las mujeres, que suscita reacciones por parte de otros usuarios y, por lo tanto, un potencial castigo social.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/239310.26441/RC20.2-2021-A13Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 2 (2021); 243-257Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 2 (2021); 243-2572227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2393/2093https://revistadecomunicacion.com/article/view/2393/2132Derechos de autor 2021 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/23932024-03-26T23:56:01Z
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description Using a quantitative discourse analysis, this research aims to identify female micro and macroaggressions against other women within the news social construction process through the comments published on the top sources of news Facebook pages during 2020, in the context after the “feminist revolution” in 2018 and the social uprising in 2019. The investigation concludes that 26,55% of all female users' comments on women related news, content aggressions towards other women. That confirms the idea of feminine misogyny, as a consequence of the patriarchal system. Most of these discourses correspond to Otherness (56%) and, in the second place, to Stigmatization (27%). The majority of these addressed the personal sphere of the victims (33%), which confirms a general rejection of women and their social status. At last, results suggest that the microaggressions predominance, that add up 73% as a whole, is due to the fact that they are subtler and socially accepted than macroaggressions (27%), which installs a visible stigma on women and motivates more users’ reactions and a potential social punishment.
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