Blacksad: Under the Skin. Transmedia and Ludification as Cultural Experience
Descripción del Articulo
Media convergence and transmediality have led fictional worlds originally developed in graphic novels to be expanded in more recent media such as video games, where environments and characters become playable and where storytelling elements intertwine with game mechanics and rules. This work aims to...
Autores: | , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2376 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2376 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | comics videojuegos transmedia ecología de los medios mundos de ficción video games media ecology fictional worlds |
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Blacksad: Under the Skin. Transmedia and Ludification as Cultural ExperienceBlacksad: Under the Skin. Transmedia y ludificación como experiencia culturalFernández Ruiz, MartaGarcía-Reyes, Davidcomicsvideojuegostransmediaecología de los mediosmundos de ficcióncomicsvideo gamestransmediamedia ecologyfictional worldsMedia convergence and transmediality have led fictional worlds originally developed in graphic novels to be expanded in more recent media such as video games, where environments and characters become playable and where storytelling elements intertwine with game mechanics and rules. This work aims to study the graphic novel saga Blacksad (Díaz Canales and Guarnido, 2001) and the video game Blacksad: Under the Skin (Pendulo Studios, 2019) in order to shed light on how the storytelling in the graphic novels is complemented by that of the video game, and what specific affordances of video games amplify the experience of the Blacksad universe. Both the graphic novel saga and the video game are analysed from the perspectives of media ecology, game studies, the foundations of transmedial worlds and the aesthetics of new media. Comics and video game coexist in a logic of transmediality and intertextuality that immerses users/players in a fictional world whose extension grows as they interact with their environments, characters and ethical codes, as well as with the different platforms and content generated by the community of fans or users.La convergencia mediática y la transmedialidad han supuesto que los mundos de ficción desarrollados originalmente en las novelas gráficas tiendan an expandirse en medios más actuales como los videojuegos, donde los entornos y los personajes se vuelven jugables y los elementos de la narración se entrelazan con las mecánicas y las reglas del juego. Este trabajo tiene como objeto estudiar la saga de novelas gráficas Blacksad (Díaz Canales y Guarnido, 2001) y el videojuego Blacksad: Under the Skin (Pendulo Studios, 2019) con el fin de arrojar luz sobre cómo la narración de las novelas gráficas se complementa con la del videojuego. Además, indaga en las prestaciones específicas de los videojuegos, que amplifican la experiencia del universo de Blacksad. Tanto la saga de novelas gráficas como el videojuego se analizan desde las perspectivas de la ecología de los medios, los game studies, los fundamentos de los mundos transmediales y la estética de los nuevos medios. El cómic y el videojuego conviven en una lógica de transmedialidad e intertextualidad que sumerge a los usuarios/jugadores en un mundo ficticio cuya extensión crece a medida que interactúan con sus entornos, personajes y códigos éticos, así como con las diferentes plataformas y contenidos generados por la comunidad de fans o usuarios.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/237610.26441/RC20.2-2021-A7Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 2 (2021); 131-147Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 2 (2021); 131-1472227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPenghttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2376/2113https://revistadecomunicacion.com/article/view/2376/2126Derechos de autor 2021 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/23762024-03-26T23:56:01Z |
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Media convergence and transmediality have led fictional worlds originally developed in graphic novels to be expanded in more recent media such as video games, where environments and characters become playable and where storytelling elements intertwine with game mechanics and rules. This work aims to study the graphic novel saga Blacksad (Díaz Canales and Guarnido, 2001) and the video game Blacksad: Under the Skin (Pendulo Studios, 2019) in order to shed light on how the storytelling in the graphic novels is complemented by that of the video game, and what specific affordances of video games amplify the experience of the Blacksad universe. Both the graphic novel saga and the video game are analysed from the perspectives of media ecology, game studies, the foundations of transmedial worlds and the aesthetics of new media. Comics and video game coexist in a logic of transmediality and intertextuality that immerses users/players in a fictional world whose extension grows as they interact with their environments, characters and ethical codes, as well as with the different platforms and content generated by the community of fans or users. |
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