Television and new narratives: The use of Augmented Reality on Antena 3 news
Descripción del Articulo
Technological innovation engages with new journalism narratives in a context marked by a wide information offer, in which the media try to differentiate themselves and generate more interactivity towards their audiences. This investigation analyses the use of Augmented Reality as an informative tool...
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1280 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1280 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | televisión telediario innovación periodística comunicación interactiva augmented reality TV news journalism innovation interactive communication |
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Television and new narratives: The use of Augmented Reality on Antena 3 newsNuevas narrativas en televisión: La Realidad Aumentada en los telediarios de Antena 3Azkunaga García, LeireGaztaka Eguskiza, IgnacioEguskiza Sesumaga, Leyretelevisióntelediarioinnovación periodísticacomunicación interactivaaugmented realityTVnewsjournalism innovationinteractive communicationTechnological innovation engages with new journalism narratives in a context marked by a wide information offer, in which the media try to differentiate themselves and generate more interactivity towards their audiences. This investigation analyses the use of Augmented Reality as an informative tool on Antena 3 news, in the period between January and April 2019. This Spanish television channel is a pioneer in the implementation of this display technology that recreates immersive situations superimposing physical and virtual realities. The main objective is identifying topics that use AR most, as well as determine their form, interactivity level and main functions. With a clear informative purpose, these resources are mainly associated with news of general interest, normally with a certain prevision or durability. Additionally, this study outlines main characteristics of a surrounding innovative scenography which promotes a closer approach among the anchorman and spectators, contributing to a better information comprehension and assimilation.,La innovación tecnológica se alía con las nuevas narrativas periodísticas en el contexto de amplia oferta informativa, donde los medios buscan diferenciarse y generar una mayor interactividad hacia sus audiencias. Esta investigación analiza el uso de la Realidad Aumentada como herramienta informativa en los telediarios de Antena 3, entre enero y abril de 2019. La cadena española de televisión es pionera en implantar esta tecnología de visualización que recrea situaciones inmersivas superponiendo la realidad física a otras virtuales. El propósito es identificar las temáticas más susceptibles a la utilización de la RA, así como su forma, interactividad y funciones. Con un claro propósito informativo, este recurso se asocia principalmente a noticias de interés general con cierta previsión o perdurabilidad en el tiempo. Además, se esbozan los principales rasgos de una innovadora escenografía envolvente que promueve un mayor acercamiento entre presentador/a y espectadores, favoreciendo la comprensión y asimilación de las informaciones.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/128010.26441/RC18.2-2019-A2Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 25-50Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 25-502227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1280/1098https://revistadecomunicacion.com/article/view/1280/1385Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12802022-08-25T21:35:12Z |
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Technological innovation engages with new journalism narratives in a context marked by a wide information offer, in which the media try to differentiate themselves and generate more interactivity towards their audiences. This investigation analyses the use of Augmented Reality as an informative tool on Antena 3 news, in the period between January and April 2019. This Spanish television channel is a pioneer in the implementation of this display technology that recreates immersive situations superimposing physical and virtual realities. The main objective is identifying topics that use AR most, as well as determine their form, interactivity level and main functions. With a clear informative purpose, these resources are mainly associated with news of general interest, normally with a certain prevision or durability. Additionally, this study outlines main characteristics of a surrounding innovative scenography which promotes a closer approach among the anchorman and spectators, contributing to a better information comprehension and assimilation., |
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