The infotainment report: evolution of the genre in the general-interest television channels in Spain (1990-2020)

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The macro-genre of TV infotainment comprises several genres and, regardless of the label under which each is defined, offers a wide range of variations and combinations that are constantly being reinvented. The infotainment report implies a mutation of the purely informative genre, as the representa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: García-Avilés, José Alberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2379
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2379
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:televisión
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spelling The infotainment report: evolution of the genre in the general-interest television channels in Spain (1990-2020)El reportaje de infoentretenimiento: evolución del género en las televisiones generalistas en España (1990-2020)García-Avilés, José Albertotelevisióngéneros televisivosinfoentretenimientoreportajehibridacióninformación televisivasensacionalismoprograma de televisióntelevisiontelevision genresinfotainmentTV reporthybridizationtelevision informationsensationalismtelevision programThe macro-genre of TV infotainment comprises several genres and, regardless of the label under which each is defined, offers a wide range of variations and combinations that are constantly being reinvented. The infotainment report implies a mutation of the purely informative genre, as the representation of everyday lives has become a major television spectacle with its own characteristics. This research identifies 29 infotainment programmes broadcast on generalist television in Spain between 1990 and 2020 and analizes their evolution. The channels that have broadcast the highest number of infotainment reports are La Sexta (eleven programmes) and Cuatro (eight), followed by TVE ‘s La 1 (four), Antena 3 (three) and Telecinco (three). The results show that infotainment reports, most of which are produced by companies outside the channels, have a documentary-style aesthetic, deal with stories about ordinary people, give the reporter a leading role, appeal to emotion and promote the hybridisation of the genre.El macrogénero del infoentretenimiento televisivo comprende diversos géneros y, con independencia de la etiqueta con la que se defina cada uno, ofrece un amplio abanico de variaciones y combinaciones que se reinventa constantemente. El reportaje de infoentretenimiento implica una mutación del género puramente informativo, ya que la representación de las vidas cotidianas se ha convertido en un gran espectáculo televisivo con rasgos propios. Esta investigación identifica 29 programas de reportajes de infoentretenimiento emitidos en la televisión generalista en España entre 1990 y 2020 y estudia su evolución. Los canales que han emitido un mayor número de reportajes de infoentretenimiento son La Sexta (once programas) y Cuatro (ocho), seguidos por La 1de TVE (cuatro), Antena 3 (tres) y Telecinco (tres). Los resultados muestran que los reportajes de infoentretenimiento, producidos en su mayoría por productoras externas a las cadenas, presentan una estética con estilo documental, abordan historias de la gente ordinaria, conceden protagonismo al reportero, apelan a la emoción y potencian la hibridación del género.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/237910.26441/RC20.2-2021-A9Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 2 (2021); 171-188Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 2 (2021); 171-1882227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2379/2089https://revistadecomunicacion.com/article/view/2379/2128Derechos de autor 2021 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/23792024-03-26T23:56:01Z
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