Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal

Descripción del Articulo

This article contributes to the debate on the current crisis of journalism, using the results of a research by questionnaire on the perception of fake news by students of Communication Studies in Brazil, Spain, and Portugal. Research involved 300 participants in universities in these countries. Resu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Catalina-García, Beatriz, Sousa, Jorge Pedro, Cristina Silva Sousa, Li-Chang Shuen
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1288
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:noticias falsas
periodismo
universitarios
medios digitales
fake news
journalism
university students
digital media
id REVUDEP_e29cf91ced42a495dfb81cdabacac85a
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1288
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and PortugalConsumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y PortugalCatalina-García, BeatrizSousa, Jorge PedroCristina Silva Sousa, Li-Chang Shuennoticias falsasperiodismouniversitariosmedios digitalesfake newsjournalismuniversity studentsdigital mediaThis article contributes to the debate on the current crisis of journalism, using the results of a research by questionnaire on the perception of fake news by students of Communication Studies in Brazil, Spain, and Portugal. Research involved 300 participants in universities in these countries. Results show more similarities than differences in their ability to detect fake news and to perceive its origin and where they circulate. Among the habits of consumption of news, it is detected the abandonment of conventional media in their home supports. However, is also observed a high use of digital versions of newspapers, radios and television stations and a special preference for news that arrives via social media. Students do not have habits of reading / listening / watching all the content of a news story and focus mostly on reading the headlines and leads.Este artículo aporta una contribución al debate sobre la crisis actual del periodismo a partir de una investigación por cuestionario sobre la percepción de fake news por estudiantes de Comunicación en tres países. En la investigación exploratoria participaron 300 alumnos de universidades de Brasil, España y Portugal. Los resultados muestran más similitudes que diferencias en su capacidad de detectar noticias falsas y de percibir dónde se originan y por dónde circulan. Entre los hábitos de consumo, hay un abandono de los medios tradicionales en sus soportes de origen, pero se observa una alta adhesión a las versiones digitales de periódicos, radios y emisoras de televisión, y una especial preferencia por la información que llega a través de redes sociales. Los estudiantes no tienen el hábito de leer / escuchar / ver todo el contenido de una noticia y la mayoría se concentra en la lectura de los titulares y entradillas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/128810.26441/RC18.2-2019-A5Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 93-115Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 93-1152227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1288/1102https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288/1388Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/12882021-07-13T00:45:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal
title Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
spellingShingle Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
Catalina-García, Beatriz
noticias falsas
periodismo
universitarios
medios digitales
fake news
journalism
university students
digital media
title_short Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
title_full Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
title_fullStr Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
title_full_unstemmed Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
title_sort Consumption of news and perception of fake news among Communication students from Brazil, Spain and Portugal
dc.creator.none.fl_str_mv Catalina-García, Beatriz
Sousa, Jorge Pedro
Cristina Silva Sousa, Li-Chang Shuen
author Catalina-García, Beatriz
author_facet Catalina-García, Beatriz
Sousa, Jorge Pedro
Cristina Silva Sousa, Li-Chang Shuen
author_role author
author2 Sousa, Jorge Pedro
Cristina Silva Sousa, Li-Chang Shuen
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv noticias falsas
periodismo
universitarios
medios digitales
fake news
journalism
university students
digital media
topic noticias falsas
periodismo
universitarios
medios digitales
fake news
journalism
university students
digital media
description This article contributes to the debate on the current crisis of journalism, using the results of a research by questionnaire on the perception of fake news by students of Communication Studies in Brazil, Spain, and Portugal. Research involved 300 participants in universities in these countries. Results show more similarities than differences in their ability to detect fake news and to perceive its origin and where they circulate. Among the habits of consumption of news, it is detected the abandonment of conventional media in their home supports. However, is also observed a high use of digital versions of newspapers, radios and television stations and a special preference for news that arrives via social media. Students do not have habits of reading / listening / watching all the content of a news story and focus mostly on reading the headlines and leads.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288
10.26441/RC18.2-2019-A5
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288
identifier_str_mv 10.26441/RC18.2-2019-A5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288/1102
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1288/1388
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 2 (2019); 93-115
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 93-115
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852546211840
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).