Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign
Descripción del Articulo
The aim of this research is to analyze the use of Twitter by Verificado México during the Mexican electoral campaign of 2018. The project, known as VerificadoMX 2018, brought together a team of more than 90 media outlets and organizations that partnered to verify information about an electoral proce...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1034 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1034 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | fact-checking México desinformación fake news campaña electoral Mexico disinformation electoral campaign |
id |
REVUDEP_d8c2dab00d06f39fe0b978d090a631c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1034 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaignVerificado México 2018. Desinformación y fact-checking en campaña electoralMagallón Rosa, Raúlfact-checkingMéxicodesinformaciónfake newscampaña electoralfact-checkingMexicodisinformationfake newselectoral campaignThe aim of this research is to analyze the use of Twitter by Verificado México during the Mexican electoral campaign of 2018. The project, known as VerificadoMX 2018, brought together a team of more than 90 media outlets and organizations that partnered to verify information about an electoral process that began on March 29 and ended on June 27, 2018. Based on the analysis of the 3116 tweets published from VerificadoMx's Twitter account, a typology of rumors and verifications is proposed for the study of electoral campaigns. From the study of the VerificadoMX Twitter account we must point out that we must distinguish two specific moments that accelerate the verification of facts and speeches: the electoral debates and the electoral day. On the other hand, we can differentiate between rumors of electoral pre-campaign, campaign and post-campaign.El objetivo de esta investigación es analizar el uso de Twitter por parte de Verificado México durante la campaña electoral mexicana de 2018. El proyecto, conocido como VerificadoMX 2018, reunió un equipo de más de 90 medios de comunicación y organizaciones que se asociaron para verificar información sobre un proceso electoral que comenzó el 29 de marzo y terminó el 27 de junio de 2018. A partir del análisis de los 3116 tuits publicados desde la cuenta en Twitter de VerificadoMx se propone una tipología de rumores y verificaciones para el estudio de las campañas electorales. Del estudio de la cuenta de Twitter de VerificadoMX debemos destacar que hay que distinguir dos momentos concretos que aceleran la verificación de hechos y discursos: los debates electorales y la jornada electoral. Por otra parte, se puede diferenciar entre rumores de precampaña, campaña y postcampaña.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/103410.26441/RC18.1-2019-A12Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019); 234-258Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 234-2582227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1034/993Derechos de autor 2019 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/10342021-07-13T00:45:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign Verificado México 2018. Desinformación y fact-checking en campaña electoral |
title |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
spellingShingle |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign Magallón Rosa, Raúl fact-checking México desinformación fake news campaña electoral fact-checking Mexico disinformation fake news electoral campaign |
title_short |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
title_full |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
title_fullStr |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
title_full_unstemmed |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
title_sort |
Verificado Mexico 2018. Disinformation and fact-checking on elec-toral campaign |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Magallón Rosa, Raúl |
author |
Magallón Rosa, Raúl |
author_facet |
Magallón Rosa, Raúl |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
fact-checking México desinformación fake news campaña electoral fact-checking Mexico disinformation fake news electoral campaign |
topic |
fact-checking México desinformación fake news campaña electoral fact-checking Mexico disinformation fake news electoral campaign |
description |
The aim of this research is to analyze the use of Twitter by Verificado México during the Mexican electoral campaign of 2018. The project, known as VerificadoMX 2018, brought together a team of more than 90 media outlets and organizations that partnered to verify information about an electoral process that began on March 29 and ended on June 27, 2018. Based on the analysis of the 3116 tweets published from VerificadoMx's Twitter account, a typology of rumors and verifications is proposed for the study of electoral campaigns. From the study of the VerificadoMX Twitter account we must point out that we must distinguish two specific moments that accelerate the verification of facts and speeches: the electoral debates and the electoral day. On the other hand, we can differentiate between rumors of electoral pre-campaign, campaign and post-campaign. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1034 10.26441/RC18.1-2019-A12 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1034 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC18.1-2019-A12 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1034/993 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 18 No. 1 (2019); 234-258 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 234-258 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852504268800 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).