Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram

Descripción del Articulo

This article analyses the process of cultural mediatization of celebrities, taking as a case study the self-presentation of the singer Rosalía (@rosalia.vt) on the social network Instagram. For this purpose, a double quantitative and qualitative analysis has been carried out of the 449 publications...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bravo-Araujo, Andrea, Serrano-Puche, Javier, Codina-Blasco, Mónica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2349
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:mediatización
lógica mediática
Instagram
Rosalía
celebridades
mediatization
media logic
celebrities
id REVUDEP_c92b8f2773c73af9ba8af6463c73d27e
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2349
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on InstagramMediatización de las dinámicas culturales de las celebridades: el caso de Rosalía en InstagramBravo-Araujo, AndreaSerrano-Puche, JavierCodina-Blasco, Mónicamediatizaciónlógica mediáticaInstagramRosalíacelebridadesmediatizationmedia logicInstagramRosalíacelebritiesThis article analyses the process of cultural mediatization of celebrities, taking as a case study the self-presentation of the singer Rosalía (@rosalia.vt) on the social network Instagram. For this purpose, a double quantitative and qualitative analysis has been carried out of the 449 publications made by the singer between 1-1-2018 and 31-7-2020, the period in which she achieved international fame with the release of the album El Mal Querer. The descriptive statistical analysis of this sample allows us to determine the singer's posting patterns, the categories to which she associates her image and the use she makes of the affordances of this social network. The iconological analysis of the sample allows us to determine the cultural references that Rosalía associates with her image within a globalized, urban and flamenco-inspired context. This study concludes that Rosalía appears as a typical case of celebritization, as she strategically uses the media logic of social networks as a way of consolidating her personal brand, diversifying it beyond the field of music.  Este artículo analiza el proceso de mediatización cultural de las celebridades tomando como caso de estudio la auto-presentación en la red social Instagram de la cantante Rosalía (@rosalia.vt). Para ello se ha realizado un doble análisis cuantitativo y cualitativo de las 449 publicaciones que la cantante realiza entre el 1-1-2018 y el 31-7-2020, periodo en que alcanza fama internacional con el lanzamiento del álbum El Mal Querer. El análisis estadístico descriptivo de esta muestra permite determinar los patrones de publicación de la cantante, las categorías a las que asocia su imagen y el uso que hace de las potencialidades de esta red social. El análisis iconológico de la muestra permite determinar los referentes culturales que Rosalía asocia a su imagen, dentro de un contexto globalizado, urbano y de inspiración flamenca. Este estudio concluye que Rosalía aparece como un caso tipo de “celebritización”, ya que usa estratégicamente la lógica mediática de las redes sociales como una manera de afianzar su marca personal diversificándola más allá del ámbito de la música.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/234910.26441/RC20.2-2021-A3Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 2 (2021); 49-71Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 2 (2021); 49-712227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2349/2083https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349/2122Derechos de autor 2021 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/23492024-03-26T23:56:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
Mediatización de las dinámicas culturales de las celebridades: el caso de Rosalía en Instagram
title Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
spellingShingle Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
Bravo-Araujo, Andrea
mediatización
lógica mediática
Instagram
Rosalía
celebridades
mediatization
media logic
Instagram
Rosalía
celebrities
title_short Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
title_full Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
title_fullStr Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
title_full_unstemmed Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
title_sort Mediatization of celebrities’ cultural dynamics: the case of Rosalia on Instagram
dc.creator.none.fl_str_mv Bravo-Araujo, Andrea
Serrano-Puche, Javier
Codina-Blasco, Mónica
author Bravo-Araujo, Andrea
author_facet Bravo-Araujo, Andrea
Serrano-Puche, Javier
Codina-Blasco, Mónica
author_role author
author2 Serrano-Puche, Javier
Codina-Blasco, Mónica
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv mediatización
lógica mediática
Instagram
Rosalía
celebridades
mediatization
media logic
Instagram
Rosalía
celebrities
topic mediatización
lógica mediática
Instagram
Rosalía
celebridades
mediatization
media logic
Instagram
Rosalía
celebrities
description This article analyses the process of cultural mediatization of celebrities, taking as a case study the self-presentation of the singer Rosalía (@rosalia.vt) on the social network Instagram. For this purpose, a double quantitative and qualitative analysis has been carried out of the 449 publications made by the singer between 1-1-2018 and 31-7-2020, the period in which she achieved international fame with the release of the album El Mal Querer. The descriptive statistical analysis of this sample allows us to determine the singer's posting patterns, the categories to which she associates her image and the use she makes of the affordances of this social network. The iconological analysis of the sample allows us to determine the cultural references that Rosalía associates with her image within a globalized, urban and flamenco-inspired context. This study concludes that Rosalía appears as a typical case of celebritization, as she strategically uses the media logic of social networks as a way of consolidating her personal brand, diversifying it beyond the field of music.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349
10.26441/RC20.2-2021-A3
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349
identifier_str_mv 10.26441/RC20.2-2021-A3
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349/2083
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2349/2122
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 2 (2021); 49-71
Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 2 (2021); 49-71
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795787924199964672
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).