Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections

Descripción del Articulo

Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez-Coba, Liliana, Rodríguez-Pérez, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/3270
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.
post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies
id REVUDEP_c7835152d626504ba3a23a6a8453bd33
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/3270
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential electionsEstrategias de posverdad y desinformación en las elecciones presidenciales colombianas 2022 Gutiérrez-Coba, LilianaRodríguez-Pérez, Carlos posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallaciesMis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies.Los discursos de desinformación y posverdad están incrustados en la comunicación pública contemporánea. El presente estudio tiene como objetivo identificar las estrategias discursivas a las que recurren tanto los políticos como aquellos que quieren desprestigiarlos a través de contenidos falsos o imprecisos que circulan por redes sociales y otros medios. En particular, el análisis se centra sobre las elecciones presidenciales de 2022 en Colombia. Los objetivos específicos fueron: establecer cuáles son las características formales de los mensajes falsos o imprecisos que se refieren o fueron atribuidos durante la campaña a los candidatos Gustavo Petro, del partido Pacto Histórico, y Rodolfo Hernández, del Movimiento de Gobernantes Anticorrupción; determinar la orientación semántica de estos mensajes, e identificar los tipos de falacias utilizadas en su producción. Para este fin, se utilizaron el análisis de contenido y el análisis de sentimiento a los mensajes verificados por fact-checkers entre enero y junio de 2022. Los hallazgos contribuyen a una mejor comprensión de las estrategias de posverdad a las que recurren tanto candidatos como actores maliciosos para generar respuestas emocionales en los votantes. Los resultados revelaron un sentimiento de negatividad prominente asociado con el discurso de desinformación, que sirve para atacar, desacreditar y deslegitimar a los contendores políticos a través especialmente de falacias basadas en el miedo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/327010.26441/RC22.2-2023-3270Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 225-242Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 225-2422227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2649https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2709Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/32702024-05-24T13:43:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
Estrategias de posverdad y desinformación en las elecciones presidenciales colombianas 2022
title Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
spellingShingle Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
Gutiérrez-Coba, Liliana
posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.
post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies
title_short Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
title_full Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
title_fullStr Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
title_full_unstemmed Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
title_sort Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez-Coba, Liliana
Rodríguez-Pérez, Carlos
author Gutiérrez-Coba, Liliana
author_facet Gutiérrez-Coba, Liliana
Rodríguez-Pérez, Carlos
author_role author
author2 Rodríguez-Pérez, Carlos
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.
post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies
topic posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.
post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies
description Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270
10.26441/RC22.2-2023-3270
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270
identifier_str_mv 10.26441/RC22.2-2023-3270
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2649
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2709
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 225-242
Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 225-242
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1800861354673831936
score 13.92416
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).