Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
Descripción del Articulo
Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the a...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3270 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias. post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies |
| id |
REVUDEP_c7835152d626504ba3a23a6a8453bd33 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3270 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential electionsEstrategias de posverdad y desinformación en las elecciones presidenciales colombianas 2022 Gutiérrez-Coba, LilianaRodríguez-Pérez, Carlos posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias.post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallaciesMis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies.Los discursos de desinformación y posverdad están incrustados en la comunicación pública contemporánea. El presente estudio tiene como objetivo identificar las estrategias discursivas a las que recurren tanto los políticos como aquellos que quieren desprestigiarlos a través de contenidos falsos o imprecisos que circulan por redes sociales y otros medios. En particular, el análisis se centra sobre las elecciones presidenciales de 2022 en Colombia. Los objetivos específicos fueron: establecer cuáles son las características formales de los mensajes falsos o imprecisos que se refieren o fueron atribuidos durante la campaña a los candidatos Gustavo Petro, del partido Pacto Histórico, y Rodolfo Hernández, del Movimiento de Gobernantes Anticorrupción; determinar la orientación semántica de estos mensajes, e identificar los tipos de falacias utilizadas en su producción. Para este fin, se utilizaron el análisis de contenido y el análisis de sentimiento a los mensajes verificados por fact-checkers entre enero y junio de 2022. Los hallazgos contribuyen a una mejor comprensión de las estrategias de posverdad a las que recurren tanto candidatos como actores maliciosos para generar respuestas emocionales en los votantes. Los resultados revelaron un sentimiento de negatividad prominente asociado con el discurso de desinformación, que sirve para atacar, desacreditar y deslegitimar a los contendores políticos a través especialmente de falacias basadas en el miedo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/327010.26441/RC22.2-2023-3270Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 225-242Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 225-2422227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2649https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2709Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/32702024-05-24T13:43:45Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections Estrategias de posverdad y desinformación en las elecciones presidenciales colombianas 2022 |
| title |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| spellingShingle |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections Gutiérrez-Coba, Liliana posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias. post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies |
| title_short |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| title_full |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| title_fullStr |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| title_full_unstemmed |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| title_sort |
Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Gutiérrez-Coba, Liliana Rodríguez-Pérez, Carlos |
| author |
Gutiérrez-Coba, Liliana |
| author_facet |
Gutiérrez-Coba, Liliana Rodríguez-Pérez, Carlos |
| author_role |
author |
| author2 |
Rodríguez-Pérez, Carlos |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias. post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies |
| topic |
posverdad, desinformación, elecciones, Colombia, falacias. post-truth, disinformation, elections, Colombia, fallacies |
| description |
Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270 10.26441/RC22.2-2023-3270 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC22.2-2023-3270 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2649 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3270/2709 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 225-242 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 225-242 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1800861354673831936 |
| score |
13.92416 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).