Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres

Descripción del Articulo

The study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. B...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Martínez-Costa, María del Pilar, Müller, María José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/958
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/958
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:narrativa radiofónica
géneros radiofónicos
radio en Argentina
programas magacines
radio narrative
adio genres
radio in Argentina
radio programs
id REVUDEP_c214900e1727f0520eb5f3b6d9425020
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/958
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genresLos modos de contar en los programas magacines de la radio argentina: descripción y análisis de los géneros radiofónicosMartínez-Costa, María del PilarMüller, María Josénarrativa radiofónicagéneros radiofónicosradio en Argentinaprogramas magacinesradio narrativeadio genresradio in Argentinaradio programsThe study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. By means of content analysis of 160 hours of radio programming, use of different radio genres is analyzed in a wide range of prime time programs from news and opinion to fiction and entertainment, including audience participation. The comparative study of frequency and length of each genre, in different programs and different broadcast bands, shows the relative importance of each and the level of use along the continuity which define magazine as a radio format.El presente artículo estudia los modos de contar de los programas magacines de máxima audiencia de la radio argentina. Se analizan los contenidos de los cuatro programas más escuchados y de fuerte competencia entre ellos al inicio de la presente década. Argentina tiene un mercado radiofónico consolidado, con una penetración del 70% y cuyo pico de audiencia o prime time se localiza entre las 10.00 y las 12.00 horas. Mediante el análisis de contenidos de 160 horas de programación de radio se persigue estudiar el uso de los géneros en los programas líderes del prime time de la radio argentina, según sean de información y opinión, ficción y entretenimiento, o participación de la audiencia. A partir de la frecuencia de aparición y la duración, se mostrará la importancia asignada en la OM/AM y la FM a cada uno de los géneros radiofónicos, así como el grado de integración en el discurso de continuidad que caracteriza a los magacines.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/958Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 164-184Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 164-1842227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/958/924Derechos de autor 2018 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9582019-08-19T17:44:25Z
dc.title.none.fl_str_mv Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
Los modos de contar en los programas magacines de la radio argentina: descripción y análisis de los géneros radiofónicos
title Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
spellingShingle Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
Martínez-Costa, María del Pilar
narrativa radiofónica
géneros radiofónicos
radio en Argentina
programas magacines
radio narrative
adio genres
radio in Argentina
radio programs
title_short Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
title_full Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
title_fullStr Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
title_full_unstemmed Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
title_sort Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez-Costa, María del Pilar
Müller, María José
author Martínez-Costa, María del Pilar
author_facet Martínez-Costa, María del Pilar
Müller, María José
author_role author
author2 Müller, María José
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv narrativa radiofónica
géneros radiofónicos
radio en Argentina
programas magacines
radio narrative
adio genres
radio in Argentina
radio programs
topic narrativa radiofónica
géneros radiofónicos
radio en Argentina
programas magacines
radio narrative
adio genres
radio in Argentina
radio programs
description The study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. By means of content analysis of 160 hours of radio programming, use of different radio genres is analyzed in a wide range of prime time programs from news and opinion to fiction and entertainment, including audience participation. The comparative study of frequency and length of each genre, in different programs and different broadcast bands, shows the relative importance of each and the level of use along the continuity which define magazine as a radio format.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/958
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/958
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/958/924
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 164-184
Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 164-184
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852394168320
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).