Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres
Descripción del Articulo
The study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. B...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2018 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/958 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/958 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | narrativa radiofónica géneros radiofónicos radio en Argentina programas magacines radio narrative adio genres radio in Argentina radio programs |
| id |
REVUDEP_c214900e1727f0520eb5f3b6d9425020 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/958 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genresLos modos de contar en los programas magacines de la radio argentina: descripción y análisis de los géneros radiofónicosMartínez-Costa, María del PilarMüller, María Josénarrativa radiofónicagéneros radiofónicosradio en Argentinaprogramas magacinesradio narrativeadio genresradio in Argentinaradio programsThe study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. By means of content analysis of 160 hours of radio programming, use of different radio genres is analyzed in a wide range of prime time programs from news and opinion to fiction and entertainment, including audience participation. The comparative study of frequency and length of each genre, in different programs and different broadcast bands, shows the relative importance of each and the level of use along the continuity which define magazine as a radio format.El presente artículo estudia los modos de contar de los programas magacines de máxima audiencia de la radio argentina. Se analizan los contenidos de los cuatro programas más escuchados y de fuerte competencia entre ellos al inicio de la presente década. Argentina tiene un mercado radiofónico consolidado, con una penetración del 70% y cuyo pico de audiencia o prime time se localiza entre las 10.00 y las 12.00 horas. Mediante el análisis de contenidos de 160 horas de programación de radio se persigue estudiar el uso de los géneros en los programas líderes del prime time de la radio argentina, según sean de información y opinión, ficción y entretenimiento, o participación de la audiencia. A partir de la frecuencia de aparición y la duración, se mostrará la importancia asignada en la OM/AM y la FM a cada uno de los géneros radiofónicos, así como el grado de integración en el discurso de continuidad que caracteriza a los magacines.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/958Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 164-184Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 164-1842227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/958/924Derechos de autor 2018 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9582019-08-19T17:44:25Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres Los modos de contar en los programas magacines de la radio argentina: descripción y análisis de los géneros radiofónicos |
| title |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| spellingShingle |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres Martínez-Costa, María del Pilar narrativa radiofónica géneros radiofónicos radio en Argentina programas magacines radio narrative adio genres radio in Argentina radio programs |
| title_short |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| title_full |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| title_fullStr |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| title_full_unstemmed |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| title_sort |
Storytelling approaches in magazine radio programs in Argentina: description and analysis of radio genres |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Martínez-Costa, María del Pilar Müller, María José |
| author |
Martínez-Costa, María del Pilar |
| author_facet |
Martínez-Costa, María del Pilar Müller, María José |
| author_role |
author |
| author2 |
Müller, María José |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
narrativa radiofónica géneros radiofónicos radio en Argentina programas magacines radio narrative adio genres radio in Argentina radio programs |
| topic |
narrativa radiofónica géneros radiofónicos radio en Argentina programas magacines radio narrative adio genres radio in Argentina radio programs |
| description |
The study focuses on storytelling techniques applied in prime-time radio magazines in Argentina. The article analyzes the four leading audience programs at the beginning of this decade. Argentina has a concentrated market, radio penetration reaches 70% and prime time is between 10:00 and 12:00 AM. By means of content analysis of 160 hours of radio programming, use of different radio genres is analyzed in a wide range of prime time programs from news and opinion to fiction and entertainment, including audience participation. The comparative study of frequency and length of each genre, in different programs and different broadcast bands, shows the relative importance of each and the level of use along the continuity which define magazine as a radio format. |
| publishDate |
2018 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/958 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/958 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/958/924 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 164-184 Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 164-184 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1758371852394168320 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).