Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram
Descripción del Articulo
In recent decades, a global fact-checking movement has emerged that aims to combat disinformation. These organizations use social media to make verified content visible. This work aims to know the characteristics of the content published by Spanish verifiers on Instagram, investigate what factors ca...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3089 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | fact-checking desinformación engagement redes sociales disinformation social media |
| id |
REVUDEP_9dfec843687903cce8bf7bae07fad488 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3089 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on InstagramAnálisis de los contenidos verificados por los fact-checkers españoles en Instagram Abuín-Penas, JavierCorbacho-Valencia, Juan-ManuelPérez-Seoane, Jesúsfact-checkingdesinformaciónengagementInstagramredes socialesfact-checkingdisinformationengagementInstagramsocial mediaIn recent decades, a global fact-checking movement has emerged that aims to combat disinformation. These organizations use social media to make verified content visible. This work aims to know the characteristics of the content published by Spanish verifiers on Instagram, investigate what factors can predict interaction and evaluate the importance to their communities. For this, all the publications of the Spanish fact-checkers linked to the IFCN on Instagram during the year 2021 (n=655) have been analyzed. The data has been extracted using Crowdtangle and subsequently a content analysis, both qualitative and quantitative, has been carried out to observe how formats, themes and other variables affect user engagement. The results show that the publications related to politics and legislation have been the most published, although it is the publications on racism and xenophobia that receive the highest engagement. On the other hand, it has been observed that fact-checkers do not use Instagram as a social network to generate conversation, but rather to present their checks in a visual way.En las últimas décadas ha surgido un movimiento global de verificación (fact-checking) que tiene como objetivo combatir la desinformación. Estas organizaciones utilizan las redes sociales para visibilizar el contenido verificado. Este trabajo pretende conocer las características de los contenidos publicados por los verificadores españoles en Instagram, indagar qué factores pueden predecir la interacción y evaluar la importancia que a sus comunidades. Para ello, se han analizado todas las publicaciones de los fact-checkers españoles ligados a la IFCN en Instagram durante el año 2021 (n=655). Los datos se han extraído utilizando Crowdtangle y posteriormente se ha llevado a cabo un análisis de contenido, tanto cualitativo como cuantitativo, para observar cómo los formatos, temáticas y otras variables afectan al engagement de los usuarios. Los resultados muestran que las publicaciones relacionadas con la política y legislación han sido las más publicadas, aunque son las publicaciones sobre racismo y xenofobia las que reciben mayor engagement. Por otra parte, se ha observado que los fact-checkers no utilizan Instagram como una red social para generar conversación, sino más bien para presentar sus verificaciones de un modo visual. Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/308910.26441/RC22.1-2023-3089Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 1 (2023); 17-34Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 1 (2023); 17-342227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3089/2588https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089/2605Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/30892023-08-05T17:37:16Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram Análisis de los contenidos verificados por los fact-checkers españoles en Instagram |
| title |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| spellingShingle |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram Abuín-Penas, Javier fact-checking desinformación engagement redes sociales fact-checking disinformation engagement social media |
| title_short |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| title_full |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| title_fullStr |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| title_full_unstemmed |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| title_sort |
Analysis of content verified by Spanish fact-checkers on Instagram |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Abuín-Penas, Javier Corbacho-Valencia, Juan-Manuel Pérez-Seoane, Jesús |
| author |
Abuín-Penas, Javier |
| author_facet |
Abuín-Penas, Javier Corbacho-Valencia, Juan-Manuel Pérez-Seoane, Jesús |
| author_role |
author |
| author2 |
Corbacho-Valencia, Juan-Manuel Pérez-Seoane, Jesús |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
fact-checking desinformación engagement redes sociales fact-checking disinformation engagement social media |
| topic |
fact-checking desinformación engagement redes sociales fact-checking disinformation engagement social media |
| description |
In recent decades, a global fact-checking movement has emerged that aims to combat disinformation. These organizations use social media to make verified content visible. This work aims to know the characteristics of the content published by Spanish verifiers on Instagram, investigate what factors can predict interaction and evaluate the importance to their communities. For this, all the publications of the Spanish fact-checkers linked to the IFCN on Instagram during the year 2021 (n=655) have been analyzed. The data has been extracted using Crowdtangle and subsequently a content analysis, both qualitative and quantitative, has been carried out to observe how formats, themes and other variables affect user engagement. The results show that the publications related to politics and legislation have been the most published, although it is the publications on racism and xenophobia that receive the highest engagement. On the other hand, it has been observed that fact-checkers do not use Instagram as a social network to generate conversation, but rather to present their checks in a visual way. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-16 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares texto |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089 10.26441/RC22.1-2023-3089 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC22.1-2023-3089 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089/2588 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3089/2605 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 1 (2023); 17-34 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 1 (2023); 17-34 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1773591672416894976 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).