Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
Descripción del Articulo
Editorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/2928 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | identidad visual identidad dinámica diseño gráfico diseño editorial portada cabecera sistema gráfico retórica visual identity dynamic identity graphic design editorial design cover headboard graphic system rethorics |
id |
REVUDEP_8d67c383a35cfeed3553ac84739ff517 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/2928 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)Identidad Visual Editorial Dinámica y diseño de portadas: el caso de La Luna de Metrópoli (2018-2020) Martín-Sanromán, Juan-Ramón Suárez-Carballo, Fernando Galindo-Rubio , Fernando identidad visualidentidad dinámicadiseño gráficodiseño editorialportadacabecerasistema gráficoretóricavisual identitydynamic identitygraphic designeditorial designcoverheadboardgraphic systemrethoricsEditorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other hand, contemporary branding reveals a significant focus on dynamic identities, a phenomenon that proposes a more flexible use of the features that define their respective graphic programs. In this context, this research seeks to analyze the key features of the Dynamic Visual Identity in the editorial field -Dynamic Editorial Visual Identity (DEVI)- and illustrate this strategy by focusing on the covers of La Luna de Metrópoli (a weekly newspaper supplement that has won multiple awards due to its visual and creative excellence) as a case study. With a sample of 96 pieces designed between 2018 and 2020 -when its printed edition is discontinued-, four variables are analyzed: the changes of the headboard, the design, the contents and the use of rhetorics in the covers (as visual texts). Among its conclusions, the article reveals the important presence of rhetorical figures -and, especially, metaphors- in the identity of a publication defined by the mutability of its headboard and the stylistic heterogeneity of its covers.La Identidad Visual Editorial es una rama de la identidad visual que se ocupa de la traducción simbólica de la personalidad de las publicaciones, productos en cuya estrategia adquieren especial protagonismo las portadas como principal escaparate del contenido y factor esencial en la comercialización del medio. Por otro lado, en el branding contemporáneo se observa una notable atención hacia las identidades dinámicas, fenómeno que propone un uso más flexible de los rasgos que configuran sus respectivos programas gráficos. En este contexto, la presente investigación busca analizar las claves de la Identidad Visual Dinámica en el ámbito editorial -Identidad Visual Editorial Dinámica (IVED)- e ilustrar esta estrategia mediante la atención a las cubiertas de La Luna de Metrópoli (un semanario galardonado en múltiples ocasiones por su excelencia visual y creativa) como caso de estudio. Con una muestra de 96 piezas diseñadas entre 2018 y 2020 -año en el que se interrumpe su edición impresa-, se analizan cuatro variables: los cambios en la mancheta, el diseño, los contenidos y el uso de la retórica en las portadas (como textos visuales). Entre sus conclusiones, el artículo revela la importante presencia de las figuras retóricas -y, en especial, de las metáforas- en la identidad de una publicación definida por la mutabilidad de su cabecera y la heterogeneidad estilística de sus cubiertas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/292810.26441/RC21.2-2022-A8Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 157-178Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 157-1782227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2493https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2513Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/29282023-01-07T19:52:12Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) Identidad Visual Editorial Dinámica y diseño de portadas: el caso de La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
title |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
spellingShingle |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) Martín-Sanromán, Juan-Ramón identidad visual identidad dinámica diseño gráfico diseño editorial portada cabecera sistema gráfico retórica visual identity dynamic identity graphic design editorial design cover headboard graphic system rethorics |
title_short |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
title_full |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
title_fullStr |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
title_full_unstemmed |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
title_sort |
Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martín-Sanromán, Juan-Ramón Suárez-Carballo, Fernando Galindo-Rubio , Fernando |
author |
Martín-Sanromán, Juan-Ramón |
author_facet |
Martín-Sanromán, Juan-Ramón Suárez-Carballo, Fernando Galindo-Rubio , Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Suárez-Carballo, Fernando Galindo-Rubio , Fernando |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
identidad visual identidad dinámica diseño gráfico diseño editorial portada cabecera sistema gráfico retórica visual identity dynamic identity graphic design editorial design cover headboard graphic system rethorics |
topic |
identidad visual identidad dinámica diseño gráfico diseño editorial portada cabecera sistema gráfico retórica visual identity dynamic identity graphic design editorial design cover headboard graphic system rethorics |
description |
Editorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other hand, contemporary branding reveals a significant focus on dynamic identities, a phenomenon that proposes a more flexible use of the features that define their respective graphic programs. In this context, this research seeks to analyze the key features of the Dynamic Visual Identity in the editorial field -Dynamic Editorial Visual Identity (DEVI)- and illustrate this strategy by focusing on the covers of La Luna de Metrópoli (a weekly newspaper supplement that has won multiple awards due to its visual and creative excellence) as a case study. With a sample of 96 pieces designed between 2018 and 2020 -when its printed edition is discontinued-, four variables are analyzed: the changes of the headboard, the design, the contents and the use of rhetorics in the covers (as visual texts). Among its conclusions, the article reveals the important presence of rhetorical figures -and, especially, metaphors- in the identity of a publication defined by the mutability of its headboard and the stylistic heterogeneity of its covers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs text Artículo evaluado por pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928 10.26441/RC21.2-2022-A8 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC21.2-2022-A8 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2493 https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2513 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 157-178 Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 157-178 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754566312535785472 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).