Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)

Descripción del Articulo

Editorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Martín-Sanromán, Juan-Ramón, Suárez-Carballo, Fernando, Galindo-Rubio , Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2928
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:identidad visual
identidad dinámica
diseño gráfico
diseño editorial
portada
cabecera
sistema gráfico
retórica
visual identity
dynamic identity
graphic design
editorial design
cover
headboard
graphic system
rethorics
id REVUDEP_8d67c383a35cfeed3553ac84739ff517
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2928
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)Identidad Visual Editorial Dinámica y diseño de portadas: el caso de La Luna de Metrópoli (2018-2020) Martín-Sanromán, Juan-Ramón Suárez-Carballo, Fernando Galindo-Rubio , Fernando identidad visualidentidad dinámicadiseño gráficodiseño editorialportadacabecerasistema gráficoretóricavisual identitydynamic identitygraphic designeditorial designcoverheadboardgraphic systemrethoricsEditorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other hand, contemporary branding reveals a significant focus on dynamic identities, a phenomenon that proposes a more flexible use of the features that define their respective graphic programs. In this context, this research seeks to analyze the key features of the Dynamic Visual Identity in the editorial field -Dynamic Editorial Visual Identity (DEVI)- and illustrate this strategy by focusing on the covers of La Luna de Metrópoli (a weekly newspaper supplement that has won multiple awards due to its visual and creative excellence) as a case study. With a sample of 96 pieces designed between 2018 and 2020 -when its printed edition is discontinued-, four variables are analyzed: the changes of the headboard, the design, the contents and the use of rhetorics in the covers (as visual texts). Among its conclusions, the article reveals the important presence of rhetorical figures -and, especially, metaphors- in the identity of a publication defined by the mutability of its headboard and the stylistic heterogeneity of its covers.La Identidad Visual Editorial es una rama de la identidad visual que se ocupa de la traducción simbólica de la personalidad de las publicaciones, productos en cuya estrategia adquieren especial protagonismo las portadas como principal escaparate del contenido y factor esencial en la comercialización del medio. Por otro lado, en el branding contemporáneo se observa una notable atención hacia las identidades dinámicas, fenómeno que propone un uso más flexible de los rasgos que configuran sus respectivos programas gráficos. En este contexto, la presente investigación busca analizar las claves de la Identidad Visual Dinámica en el ámbito editorial -Identidad Visual Editorial Dinámica (IVED)- e ilustrar esta estrategia mediante la atención a las cubiertas de La Luna de Metrópoli (un semanario galardonado en múltiples ocasiones por su excelencia visual y creativa) como caso de estudio. Con una muestra de 96 piezas diseñadas entre 2018 y 2020 -año en el que se interrumpe su edición impresa-, se analizan cuatro variables: los cambios en la mancheta, el diseño, los contenidos y el uso de la retórica en las portadas (como textos visuales). Entre sus conclusiones, el artículo revela la importante presencia de las figuras retóricas -y, en especial, de las metáforas- en la identidad de una publicación definida por la mutabilidad de su cabecera y la heterogeneidad estilística de sus cubiertas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2022-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/292810.26441/RC21.2-2022-A8Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 157-178Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 157-1782227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2493https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2513Derechos de autor 2022 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/29282023-01-07T19:52:12Z
dc.title.none.fl_str_mv Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
Identidad Visual Editorial Dinámica y diseño de portadas: el caso de La Luna de Metrópoli (2018-2020)
title Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
spellingShingle Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
Martín-Sanromán, Juan-Ramón
identidad visual
identidad dinámica
diseño gráfico
diseño editorial
portada
cabecera
sistema gráfico
retórica
visual identity
dynamic identity
graphic design
editorial design
cover
headboard
graphic system
rethorics
title_short Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
title_full Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
title_fullStr Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
title_full_unstemmed Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
title_sort Dynamic Editorial Visual Identity and cover design: the case of La Luna de Metrópoli (2018-2020)
dc.creator.none.fl_str_mv Martín-Sanromán, Juan-Ramón
Suárez-Carballo, Fernando
Galindo-Rubio , Fernando
author Martín-Sanromán, Juan-Ramón
author_facet Martín-Sanromán, Juan-Ramón
Suárez-Carballo, Fernando
Galindo-Rubio , Fernando
author_role author
author2 Suárez-Carballo, Fernando
Galindo-Rubio , Fernando
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv identidad visual
identidad dinámica
diseño gráfico
diseño editorial
portada
cabecera
sistema gráfico
retórica
visual identity
dynamic identity
graphic design
editorial design
cover
headboard
graphic system
rethorics
topic identidad visual
identidad dinámica
diseño gráfico
diseño editorial
portada
cabecera
sistema gráfico
retórica
visual identity
dynamic identity
graphic design
editorial design
cover
headboard
graphic system
rethorics
description Editorial Visual Identity is a branch of visual identity that refers to the symbolic translation of the personality of publications, products in whose strategy the covers have a special relevance as the main showcase of the content and an essential factor in the marketing of the medium. On the other hand, contemporary branding reveals a significant focus on dynamic identities, a phenomenon that proposes a more flexible use of the features that define their respective graphic programs. In this context, this research seeks to analyze the key features of the Dynamic Visual Identity in the editorial field -Dynamic Editorial Visual Identity (DEVI)- and illustrate this strategy by focusing on the covers of La Luna de Metrópoli (a weekly newspaper supplement that has won multiple awards due to its visual and creative excellence) as a case study. With a sample of 96 pieces designed between 2018 and 2020 -when its printed edition is discontinued-, four variables are analyzed: the changes of the headboard, the design, the contents and the use of rhetorics in the covers (as visual texts). Among its conclusions, the article reveals the important presence of rhetorical figures -and, especially, metaphors- in the identity of a publication defined by the mutability of its headboard and the stylistic heterogeneity of its covers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928
10.26441/RC21.2-2022-A8
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928
identifier_str_mv 10.26441/RC21.2-2022-A8
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2493
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2513
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 21 No. 2 (2022); 157-178
Revista de Comunicación; Vol. 21 Núm. 2 (2022); 157-178
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754566312535785472
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).