Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile

Descripción del Articulo

Communication in organizations is becoming more complex every day since the reality of companies acquires a physiognomy, which demands greater responsibility from them, at the same time as a more efficient and committed management with the public with whom it interacts and a relationship with them i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Claro, Cecilia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/2146
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:comercio minorista
escucha organizacional
comunicación estratégica
cultura de escucha
retail
organizational listening
strategic communication
listening culture
id REVUDEP_8d068c47feb63adbccac3199f067deca
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/2146
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in ChileAnálisis de la existencia de una cultura de la escucha organizacional, desde los directivos en el sector multitiendas en ChileClaro, Ceciliacomercio minoristaescucha organizacionalcomunicación estratégicacultura de escucharetailorganizational listeningstrategic communicationlistening cultureCommunication in organizations is becoming more complex every day since the reality of companies acquires a physiognomy, which demands greater responsibility from them, at the same time as a more efficient and committed management with the public with whom it interacts and a relationship with them it has a more permanent character. It is in this understanding that organizational listening becomes a necessary intangible to work on them, since it is necessary to understand in a better and more direct way what are the requirements of the public with whom they interact and generate links, what is it constitutes an important dimension of company management. The purpose of this study is to know the perceptions about whether organizational listening processes are being carried out in the retail sector in Chile and whether a culture that encourages its execution has been adopted. For this purpose, executives working in the areas of marketing, communications and people management are interviewed, questionnaires are carried out and official documents are analyzed in order to know the state of the matter in order to know the state of the matter and if effective listening has positive consequences for organizations.La comunicación en las organizaciones se torna cada día más compleja dado que la realidad de las empresas adquiere una fisonomía, que exige de ellas una mayor responsabilidad, al mismo tiempo que una gestión más eficiente y comprometida con los públicos con los que interactúa y una relación con ellos que tiene un carácter más permanente. Es en este entendido que la escucha organizacional se torna como un intangible necesario de trabajar en ellas, ya que se requiere entender de mejor modo y de forma más directa cuáles son los requerimientos de los públicos con los que interactúan, generar vínculos y adaptarse, lo que se constituye como una dimensión importante de la gestión de las compañías. El propósito de este estudio es conocer las percepciones de ejecutivos acerca de si se está realizando procesos de escucha organizacional en el sector retail en Chile y si se ha adoptado una cultura que propicie la ejecución de ella. Con este fin se entrevista directivos que trabajan en las áreas de marketing, comunicaciones y dirección de personas, se realizan cuestionarios y análisis de documentos oficiales con el fin de conocer el estado de la cuestión y si la escucha efectiva tiene consecuencias positivas para las organizacionesUniversidad de Piura. Facultad de Comunicación2021-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdftext/htmlapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/214610.26441/RC20.1-2021-A4Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 1 (2021); 67-84Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 1 (2021); 67-842227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/1989https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/2010https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/2011Derechos de autor 2021 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/21462021-09-16T23:19:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
Análisis de la existencia de una cultura de la escucha organizacional, desde los directivos en el sector multitiendas en Chile
title Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
spellingShingle Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
Claro, Cecilia
comercio minorista
escucha organizacional
comunicación estratégica
cultura de escucha
retail
organizational listening
strategic communication
listening culture
title_short Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
title_full Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
title_fullStr Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
title_full_unstemmed Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
title_sort Analysis of the existence of a culture of organizational listening, from managers in the multi-store sector in Chile
dc.creator.none.fl_str_mv Claro, Cecilia
author Claro, Cecilia
author_facet Claro, Cecilia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv comercio minorista
escucha organizacional
comunicación estratégica
cultura de escucha
retail
organizational listening
strategic communication
listening culture
topic comercio minorista
escucha organizacional
comunicación estratégica
cultura de escucha
retail
organizational listening
strategic communication
listening culture
description Communication in organizations is becoming more complex every day since the reality of companies acquires a physiognomy, which demands greater responsibility from them, at the same time as a more efficient and committed management with the public with whom it interacts and a relationship with them it has a more permanent character. It is in this understanding that organizational listening becomes a necessary intangible to work on them, since it is necessary to understand in a better and more direct way what are the requirements of the public with whom they interact and generate links, what is it constitutes an important dimension of company management. The purpose of this study is to know the perceptions about whether organizational listening processes are being carried out in the retail sector in Chile and whether a culture that encourages its execution has been adopted. For this purpose, executives working in the areas of marketing, communications and people management are interviewed, questionnaires are carried out and official documents are analyzed in order to know the state of the matter in order to know the state of the matter and if effective listening has positive consequences for organizations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146
10.26441/RC20.1-2021-A4
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146
identifier_str_mv 10.26441/RC20.1-2021-A4
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/1989
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/2010
https://revistadecomunicacion.com/article/view/2146/2011
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 20 No. 1 (2021); 67-84
Revista de Comunicación; Vol. 20 Núm. 1 (2021); 67-84
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371853036945408
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).