Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
Descripción del Articulo
The paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethic...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/993 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/993 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | ética de la comunicación ética de los consumidores ética de la comunicación; ética de los consumidores; religión y ética de los consumidores Doctrina Social de la Iglesia media ethics consumer ethics media user ethics religion and consumer ethics Catholic Social Teaching |
id |
REVUDEP_8c7d0175ed0dd8ee57865b373622e67b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/993 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social TeachingPrincipios y orientaciones para una ética de los usuarios de la comunicación: aportaciones desde la Doctrina Social de la IglesiaFuente Cobo, María del Carmenética de la comunicaciónética de los consumidoresética de la comunicación; ética de los consumidores;religión y ética de los consumidoresDoctrina Social de la Iglesiamedia ethicsconsumer ethicsmedia user ethicsreligion and consumer ethicsCatholic Social TeachingThe paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethics, the attention paid to consumers and users of the media has also been scarce. The aim of this article is to identify principles and criteria that may serve as guidelines for a media users’ ethics adapted to the current times and technologies. The reflection starts with a review of the academic literature and the principles, values and norms that can be traced in the documents of the Catholic Social Teaching (CST) on media ethics.Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y apenas han manifestado interés por los procesos de decisión de los consumidores de medios y servicios de comunicación social. En el campo de la ética de la comunicación también ha sido escasa la atención prestada a los consumidores y usuarios de los medios. El presente artículo tiene como objetivo identificar principios y criterios que permitan servir de orientación en la formulación de una posible ética de los usuarios de la comunicación. La reflexión se realiza a partir de la revisión de la literatura académica y de los principios, valores y normas que pueden rastrearse en los documentos de la Doctrina Social de la Iglesia (DSI) sobre ética de la comunicación social.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2017-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/993Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 2 (2017); 195-213Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 195-2132227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/993/960Derechos de autor 2017 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9932019-08-19T17:44:57Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching Principios y orientaciones para una ética de los usuarios de la comunicación: aportaciones desde la Doctrina Social de la Iglesia |
title |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
spellingShingle |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching Fuente Cobo, María del Carmen ética de la comunicación ética de los consumidores ética de la comunicación; ética de los consumidores; religión y ética de los consumidores Doctrina Social de la Iglesia media ethics consumer ethics media user ethics religion and consumer ethics Catholic Social Teaching |
title_short |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
title_full |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
title_fullStr |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
title_full_unstemmed |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
title_sort |
Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fuente Cobo, María del Carmen |
author |
Fuente Cobo, María del Carmen |
author_facet |
Fuente Cobo, María del Carmen |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ética de la comunicación ética de los consumidores ética de la comunicación; ética de los consumidores; religión y ética de los consumidores Doctrina Social de la Iglesia media ethics consumer ethics media user ethics religion and consumer ethics Catholic Social Teaching |
topic |
ética de la comunicación ética de los consumidores ética de la comunicación; ética de los consumidores; religión y ética de los consumidores Doctrina Social de la Iglesia media ethics consumer ethics media user ethics religion and consumer ethics Catholic Social Teaching |
description |
The paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethics, the attention paid to consumers and users of the media has also been scarce. The aim of this article is to identify principles and criteria that may serve as guidelines for a media users’ ethics adapted to the current times and technologies. The reflection starts with a review of the academic literature and the principles, values and norms that can be traced in the documents of the Catholic Social Teaching (CST) on media ethics. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/993 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/993 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/993/960 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 16 No. 2 (2017); 195-213 Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 195-213 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1758371852446597120 |
score |
13.887487 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).