Interactive communication on university websites in Ecuador

Descripción del Articulo

This research evaluates the communication that the 60 accredited universities in Ecuador develop on their websites. The objective is to determine the importance they attach to interactive communication and to analyze whether there is association with institutional factors, with the position in world...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Segura-Mariño, Adriana Graciela, Paniagua-Rojano, Francisco Javier, Piñeiro-Naval, Valeriano
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1650
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:comunicación interactiva
estrategias de comunicación
internet
sitio web
universidad
Ecuador
two-way communication
communication strategies
website
university
id REVUDEP_8ae6b6e19c173a03663e77ee17211718
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1650
network_acronym_str REVUDEP
network_name_str Revista de Comunicación
repository_id_str
spelling Interactive communication on university websites in EcuadorComunicación interactiva en sitios web universitarios de EcuadorSegura-Mariño, Adriana GracielaPaniagua-Rojano, Francisco JavierPiñeiro-Naval, Valerianocomunicación interactivaestrategias de comunicacióninternetsitio webuniversidadEcuadortwo-way communicationcommunication strategiesinternetwebsiteuniversityEcuadorThis research evaluates the communication that the 60 accredited universities in Ecuador develop on their websites. The objective is to determine the importance they attach to interactive communication and to analyze whether there is association with institutional factors, with the position in world rankings and with the website traffic. Content analysis was used and a Web Communication Index –WCI– was created to identify the presence of communication management and the adoption of interactive channels in the portals; the Similar Web tool was also used. Among the main results, it was found that the universities sites have low levels of traffic in their category, that the presence of communication management is minimal, and that there are statistically significant differences according to the type of financing and the year of foundation. Assessing the potential of websites is key to improving ranking position and web traffic.En este estudio se evalúa la comunicación que las 60 universidades acreditadas en Ecuador desarrollan en sus sitios web. El objetivo es determinar qué importancia otorgan a la comunicación interactiva y analizar si existe asociación con factores institucionales, con la posición en rankings mundiales y con el tráfico web. Se recurrió al análisis de contenido y se creó un Índice de Comunicación Web –ICW–  para identificar la presencia de dependencias de comunicación y la adopción de canales interactivos en los portales; también se utilizó la herramienta Similar Web. Entre los principales resultados, se encontró que los portales universitarios tienen niveles bajos de tráfico en su categoría, que la presencia de departamentos de comunicación es mínima y que existen diferencias estadísticamente significativas según el tipo de financiamiento y el año de fundación. Valorar el potencial de los websites es clave para mejorar la posición en rankings y el tráfico en internet.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/165010.26441/RC19.1-2020-A15Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 259-273Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 259-2732227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1362https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1499https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1526Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16502022-08-25T21:41:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Interactive communication on university websites in Ecuador
Comunicación interactiva en sitios web universitarios de Ecuador
title Interactive communication on university websites in Ecuador
spellingShingle Interactive communication on university websites in Ecuador
Segura-Mariño, Adriana Graciela
comunicación interactiva
estrategias de comunicación
internet
sitio web
universidad
Ecuador
two-way communication
communication strategies
internet
website
university
Ecuador
title_short Interactive communication on university websites in Ecuador
title_full Interactive communication on university websites in Ecuador
title_fullStr Interactive communication on university websites in Ecuador
title_full_unstemmed Interactive communication on university websites in Ecuador
title_sort Interactive communication on university websites in Ecuador
dc.creator.none.fl_str_mv Segura-Mariño, Adriana Graciela
Paniagua-Rojano, Francisco Javier
Piñeiro-Naval, Valeriano
author Segura-Mariño, Adriana Graciela
author_facet Segura-Mariño, Adriana Graciela
Paniagua-Rojano, Francisco Javier
Piñeiro-Naval, Valeriano
author_role author
author2 Paniagua-Rojano, Francisco Javier
Piñeiro-Naval, Valeriano
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv comunicación interactiva
estrategias de comunicación
internet
sitio web
universidad
Ecuador
two-way communication
communication strategies
internet
website
university
Ecuador
topic comunicación interactiva
estrategias de comunicación
internet
sitio web
universidad
Ecuador
two-way communication
communication strategies
internet
website
university
Ecuador
description This research evaluates the communication that the 60 accredited universities in Ecuador develop on their websites. The objective is to determine the importance they attach to interactive communication and to analyze whether there is association with institutional factors, with the position in world rankings and with the website traffic. Content analysis was used and a Web Communication Index –WCI– was created to identify the presence of communication management and the adoption of interactive channels in the portals; the Similar Web tool was also used. Among the main results, it was found that the universities sites have low levels of traffic in their category, that the presence of communication management is minimal, and that there are statistically significant differences according to the type of financing and the year of foundation. Assessing the potential of websites is key to improving ranking position and web traffic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650
10.26441/RC19.1-2020-A15
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650
identifier_str_mv 10.26441/RC19.1-2020-A15
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1362
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1499
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1650/1526
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 259-273
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 259-273
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
reponame_str Revista de Comunicación
collection Revista de Comunicación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1758371852968787968
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).