Spanish museums on Facebook: analysis of their communication as social museums

Descripción del Articulo

In recent years, the irruption of digital technologies forces museums not only to try to take advantage of these new possibilities but also to seek to optimize them to strengthen the achievement of a more social, participatory and collaborative museum, in line with what other cultural institutions a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mas Iglesias, José Manuel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/959
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/959
Nivel de acceso:acceso abierto
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spelling Spanish museums on Facebook: analysis of their communication as social museumsMuseos españoles en Facebook: análisis de su comunicación como museos socialesMas Iglesias, José Manuelmuseosmuseo social digitaFacebookEspañacomunicación corporativaengagementmuseumsdigital social museumFacebookSpaincorporate communicationengagementIn recent years, the irruption of digital technologies forces museums not only to try to take advantage of these new possibilities but also to seek to optimize them to strengthen the achievement of a more social, participatory and collaborative museum, in line with what other cultural institutions are doing as well. In this context, social networks in general –and Facebook in particular- can offer many opportunities. The aim of this paper is to analyze the communication of Spanish museums in this service in order to assess the extent to which they are using it in this sense. To do so, we have carried out a content analysis of the messages posted during 6 months by the 10 most followed Spanish museums on Facebook. Results confirm that its promotional use prevails, both in quantity and variety, over other modalities more aimed at creating community, as might be expected from a social museum.En los últimos años, la irrupción de las tecnologías digitales obliga a los museos no sólo a tratar de aprovechar estas nuevas posibilidades sino también a procurar optimizarlas para fortalecer la consecución de un museo que sea más social, participativo y colaborativo, en línea con lo que están haciendo también otras instituciones culturales. En este contexto, las redes sociales en general y Facebook en particular pueden ofrecer muchas oportunidades. El objetivo de este artículo es analizar la comunicación de los museos españoles en Facebook para evaluar hasta qué punto la están utilizando en este sentido. Para ello hemos llevado a cabo un análisis de contenido de los mensajes publicados durante 6 meses por los 10 museos españoles con más seguidores en Facebook. Los resultados confirman que su uso promocional prevalece en cantidad y variedad sobre otras modalidades más orientadas a crear comunidad, como cabría esperar de un museo verdaderamente social.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/959Revista de Comunicación; Vol. 17 No. 2 (2018); 185-207Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 185-2072227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/959/925Derechos de autor 2018 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/9592019-08-19T17:44:25Z
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