Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities
Descripción del Articulo
Brand communities are social expressions around the preference and perceived satisfaction of consumption towards a brand, so the fondness for a football team is directly related to this social expression of consumption. This research aims to determine whether motivation, loyalty and the level of com...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3185 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | comunidad comportamiento marca marketing motivación community behavior brand motivation |
| id |
REVUDEP_66a7622c1508a0aa0cb92b700324e794 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3185 |
| network_acronym_str |
REVUDEP |
| network_name_str |
Revista de Comunicación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communitiesLa motivación, la lealtad y compromiso como precursores de las comunidades de marca Cristancho Triana, Gerson Jaquin Cancino Gómez, Yezid AlfonsocomunidadcomportamientomarcamarketingmotivacióncommunitybehaviorbrandmarketingmotivationBrand communities are social expressions around the preference and perceived satisfaction of consumption towards a brand, so the fondness for a football team is directly related to this social expression of consumption. This research aims to determine whether motivation, loyalty and the level of commitment are aspects that favor the interest towards the generation of brand communities in football teams. From a descriptive study with a quantitative approach a questionnaire was applied to 413 football fans, in order to know how the motivations, the degree of loyalty and commitment influence the interest in belonging to the brand community focused on the football team, for this an analysis of structural equations using the technique bootstraping was used. It was identified that extrinsic motivation directly influences interest towards the brand community, while intrinsic motivation indirectly influences inversely.Las comunidades de marca son expresiones sociales alrededor de la preferencia y la satisfacción percibida por el consumo hacia una marca, de esta forma la afición hacia un equipo de futbol se relaciona directamente a esta expresión social de consumo. Esta investigación tiene como objetivo determinar si la motivación, la lealtad y el nivel de compromiso son aspectos que favorecen el interés hacia la generación de comunidades de marca en equipos de futbol. A partir de un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo se aplicó un cuestionario a 413 aficionados al futbol, con el fin de conocer como las motivaciones, el grado de lealtad y compromiso influyen en el interés en pertenecer a la comunidad de marca centrada en el equipo de futbol, para esto se usó un análisis de ecuaciones estructurales utilizando la técnica Bootstraping. Se identifico que la motivación extrínseca influye directamente con el interés hacia la comunidad de marca, mientras que la motivación intrínseca influye indirectamente de forma inversa.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/318510.26441/RC22.2-2023-3185Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 59-77Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 59-772227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3185/2671https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185/2700Derechos de autor 2023 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/31852024-05-24T13:43:45Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities La motivación, la lealtad y compromiso como precursores de las comunidades de marca |
| title |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| spellingShingle |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities Cristancho Triana, Gerson Jaquin comunidad comportamiento marca marketing motivación community behavior brand marketing motivation |
| title_short |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| title_full |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| title_fullStr |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| title_full_unstemmed |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| title_sort |
Motivation, loyalty, and commitment as pioneers of brand communities |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cristancho Triana, Gerson Jaquin Cancino Gómez, Yezid Alfonso |
| author |
Cristancho Triana, Gerson Jaquin |
| author_facet |
Cristancho Triana, Gerson Jaquin Cancino Gómez, Yezid Alfonso |
| author_role |
author |
| author2 |
Cancino Gómez, Yezid Alfonso |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
comunidad comportamiento marca marketing motivación community behavior brand marketing motivation |
| topic |
comunidad comportamiento marca marketing motivación community behavior brand marketing motivation |
| description |
Brand communities are social expressions around the preference and perceived satisfaction of consumption towards a brand, so the fondness for a football team is directly related to this social expression of consumption. This research aims to determine whether motivation, loyalty and the level of commitment are aspects that favor the interest towards the generation of brand communities in football teams. From a descriptive study with a quantitative approach a questionnaire was applied to 413 football fans, in order to know how the motivations, the degree of loyalty and commitment influence the interest in belonging to the brand community focused on the football team, for this an analysis of structural equations using the technique bootstraping was used. It was identified that extrinsic motivation directly influences interest towards the brand community, while intrinsic motivation indirectly influences inversely. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185 10.26441/RC22.2-2023-3185 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC22.2-2023-3185 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185/2671 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3185/2700 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 22 No. 2 (2023); 59-77 Revista de Comunicación; Vol. 22 Núm. 2 (2023); 59-77 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| reponame_str |
Revista de Comunicación |
| collection |
Revista de Comunicación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1800861354635034624 |
| score |
13.987529 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).