Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companies

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The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital tran...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cuenca-Fontbona, Joan, Matilla, Kathy, Compte-Pujol, Marc
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1640
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:transformación digital
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spelling Digital transformation of public relations and communication departments of a sample of spanish companiesTransformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolasCuenca-Fontbona, JoanMatilla, KathyCompte-Pujol, Marctransformación digitalcomunicación digitaltecnologías de la informaciónrelaciones públicasdepartamentos de comunicaciónempresas españolasdigital transformationdigital communicationinformation technologypublic relationscommunication departmentsspanish corporationsThe goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, although they recognize that they must automate many of their processes. Keywords: Digital Transformation, Digital Communication, Information Technology, Public Relations, Communication Departments, Spanish Corporations.El objetivo de este artículo es analizar el grado de madurez en la transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de las empresas de mayor facturación españolas asociadas a la Asociación de Directivos de Comunicación-Dircom, mediante el modelo de transformación digital de Westerman, Bonnet y McAfee (2012), basado en los vectores de liderazgo y capacidad digital. Para este cometido se cursó un cuestionario a sus máximos responsables de comunicación. Los resultados identifican que el 73,6% de los departamentos de comunicación de las empresas participantes están en un momento avanzado de esta transformación, condicionando cambios culturales al gobierno corporativo, la contratación de nuevos perfiles, la reorganización del trabajo y a focalizar las áreas donde cabe una mejora que maximice el retorno de los recursos invertidos. El 85% de estos departamentos tienen una visión integral de la comunicación digital, aunque reconocen que aún deben automatizar muchos de sus procesos.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/164010.26441/RC19.1-2020-A5Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 75-92Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 75-922227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1352https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1489https://revistadecomunicacion.com/article/view/1640/1516Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16402021-07-13T00:45:10Z
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description The goal of this article is to analyze the degree of maturity in the digital transformation of the public relations and communication departments of the companies with the highest turnover that belong to the Spanish Association of Communication Directors-Dircom by applying the model for digital transformation proposed by Westerman, Bonnet and McAfee (2012), based on the vectors of leadership and digital capacity. For this purpose, a questionnaire was sent to those responsible for communication of this type of companies. Our results identify that 73.6% of the communication departments are at an advanced stage of this transformation, conditioning cultural changes to corporate governance, the demand for new profiles, the reorganization of work, and focusing on areas where there is an improvement that maximizes the return of resources invested. 85% of these departments have an integral vision of digital communication, although they recognize that they must automate many of their processes. Keywords: Digital Transformation, Digital Communication, Information Technology, Public Relations, Communication Departments, Spanish Corporations.
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