Telegram as a tool for journalists: Perception and use
Descripción del Articulo
The search for alternative business models and the rise of new technologies have led to a transformation in the routines of journalists and the role of audiences. This debate has increased as a result of the prominence of platforms such as social networks or instant messaging applications. This stud...
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1950 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1950 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Telegram periodismo rutinas profesionales periodista audiencia nuevas tecnologías journalism professional routines journalismaudience new technologies |
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Telegram as a tool for journalists: Perception and useTelegram como herramienta para periodistas: Percepción y usoSánchez Gonzales, Hada M.Martos Moreno, JavierTelegramperiodismorutinas profesionalesperiodistaaudiencianuevas tecnologíasTelegramjournalismprofessional routinesjournalismaudiencenew technologiesThe search for alternative business models and the rise of new technologies have led to a transformation in the routines of journalists and the role of audiences. This debate has increased as a result of the prominence of platforms such as social networks or instant messaging applications. This study analyzes the implementation of Telegram in journalistic routines due to the usefulness, security and privacy offered by the platform. Thanks to these technical qualities, Telegram has broken into the routine practices of journalists, especially as a source of personalized information and as a news distribution channel. The perception of communication professionals and students is positive, in relation to the consumption of information through breaking news and relevant headlines due to the simplicity and originality of use of the application. However, in spite of its incursion into journalistic activity, its scarce social implantation still represents an important obstacle to its development at the level of the population.La búsqueda de modelos de negocio alternativos y el auge de las nuevas tecnologías han propiciado una transformación en las rutinas de los periodistas y en el rol de las audiencias. Este debate se ha acrecentado a raíz del protagonismo de plataformas como las redes sociales o las aplicaciones de mensajería instantánea. El presente estudio analiza la instrumentalización de Telegram en las rutinas periodísticas debido a la utilidad, seguridad y privacidad que ofrece la plataforma. Gracias a estas cualidades técnicas que presenta, Telegram ha irrumpido en las prácticas rutinarias de los periodistas, especialmente, como fuente de información personalizada y como canal de distribución de noticias. La percepción de los profesionales y estudiantes de comunicación es positiva, en relación al consumo de información a través de las breaking news y titulares relevantes por la sencillez y originalidad de uso de la aplicación. Sin embargo, pese a su incursión en la actividad periodística, su escasa implantación social todavía representa un importante escollo para su desarrollo a nivel de la población.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/195010.26441/RC19.2-2020-A14Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 245-261Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 245-2612227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1950/1595https://revistadecomunicacion.com/article/view/1950/1635https://revistadecomunicacion.com/article/view/1950/1636Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/19502021-07-13T00:44:43Z |
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The search for alternative business models and the rise of new technologies have led to a transformation in the routines of journalists and the role of audiences. This debate has increased as a result of the prominence of platforms such as social networks or instant messaging applications. This study analyzes the implementation of Telegram in journalistic routines due to the usefulness, security and privacy offered by the platform. Thanks to these technical qualities, Telegram has broken into the routine practices of journalists, especially as a source of personalized information and as a news distribution channel. The perception of communication professionals and students is positive, in relation to the consumption of information through breaking news and relevant headlines due to the simplicity and originality of use of the application. However, in spite of its incursion into journalistic activity, its scarce social implantation still represents an important obstacle to its development at the level of the population. |
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Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 2 (2020); 245-261 Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 245-261 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
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