Facing Fake News: The case of the students of the University of the Basque Country

Descripción del Articulo

The Internet and social networks have become the most attractive and accessible information channel for young people. Objectives. Examine the behavior of university students when facing fake news and their opinion on this phenomenon. Methodology. Semi-open surveys conducted mainly for Journalism stu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mendiguren, Terese, Pérez Dasilva, Jesús, Meso Ayerdi, Koldobika
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1645
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1645
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:noticias falsas
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spelling Facing Fake News: The case of the students of the University of the Basque CountryActitud ante las Fake News: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País VascoMendiguren, TeresePérez Dasilva, JesúsMeso Ayerdi, Koldobikanoticias falsasfake newsestudiantesuniversitariosmillenialsGeneración Zfake newsstudentsuniversity studentsmillennialsZ GenerationThe Internet and social networks have become the most attractive and accessible information channel for young people. Objectives. Examine the behavior of university students when facing fake news and their opinion on this phenomenon. Methodology. Semi-open surveys conducted mainly for Journalism students from the University of the Basque Country. In a second phase, the study was extended to students from other areas of knowledge. Results. Online media use is commonplace for university students and a high percentage of them confess to have been fooled by fake news on at least one occasion. Conclusions and discussion. The students consider they have a high rate of alert when facing fake news. There are some differences, according to the area of ​​knowledge, of the subjects that they consider more invaded by the fake news.Internet y las redes sociales se han convertido en la vía de información más atractiva y accesible para los jóvenes. Objetivos. Examinar las conductas de los jóvenes universitarios ante las fake news y pulsar su opinión sobre este fenómeno. Metodología. Encuestas semiabiertas realizadas principalmente al alumnado Periodismo de la Universidad del País Vasco. En una segunda fase se amplía el estudio a estudiantes de otras áreas de conocimiento. Resultados. Los universitarios se informan principalmente en el entorno online y un alto porcentaje confiesa haber caído en la trampa de las fake news en alguna ocasión. Conclusiones y discusión. Se detectan un alto índice de alerta por parte de los universitarios ante las noticias falsas y algunas diferencias, según el área de conocimiento, de las temáticas que consideran más invadidas por las fake news.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/164510.26441/RC19.1-2020-A10Revista de Comunicación; Vol. 19 No. 1 (2020); 171-184Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 171-1842227-14651684-0933reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1645/1357https://revistadecomunicacion.com/article/view/1645/1504https://revistadecomunicacion.com/article/view/1645/1521Derechos de autor 2020 Revista de Comunicacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/16452022-08-25T21:41:47Z
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